Kære jer
To af mine bedste veninder er i en grupoe hvir de mødes med jævne mellemrum sammen med en jeg har det svært med. Jeg vil gerne med, da jeg holder meget af mine to venner og let føler mig udenfor. Derfor tog jeg mig mod til at helt åbenhjertig fortælle om det at være med til hende jeg har drt svært med, hvorefter jeg blank blev afvist. Min reaktion var at sige i vrede jeg ikke vil have noget med hende at gøre mere og gå i vrede/sårethed. Hurtig gik jeg tilbage og vi fik snakket. Hun blev ved med at gentage hun havde fået et chok, det følte jeg os selv, men kunne ikke sige det. Bagefter skrev jeg en sms at jeg var ked af min opførsel, hvortil hun svarede at hun stadig var i chok og bekræftet i, at jeg ikke skulle være med. Det er hårdt at blive afvist og jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndtere den sårethed jeg føler. Jeg føler oveni at det er rigtig svært at skulle ses med mine to veninder, jeg har ikke lyst til at de skal være mellem/vælge side.
Samtidig bebrejder jeg mig selv, er dernoger galt med mig, hvorfor kan jeg ikke være med. Jeg føler mig trist og ensom og ikke god nok.

(18 år)
Kære Du
Det kan godt føles som lidt af en mavepuster, at blive afvist. Derfor er jeg også mega glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Det giver mening
At blive afvist, eller at føle sig udenfor, kan være en smadder ubehagelig følelse. Derfor er det også noget, som de fleste af os, prøver at undgå for enhver pris. Men alligevel kan følelsen godt dukke op en gang imellem. Og det er ret almindeligt, at der fra tid til anden opstår nogle situationer, hvor man føler sig udenfor, eller bliver afvist.
Vi mennesker er designet til, at have det ubehageligt med afvisning, og følelsen af at være udenfor os udenfor. For tilbage i urtiden, var det en mega vigtig mekanisme, som hjalp os med at overleve. Dengang var vi nemlig meget afhængige af, at være en del af en flok. Ellers skulle vi nemlig slås mod vilde dyr alene. Derfor var det også en god ting at være opmærksom på, om vi nu også var en del af flokken, eller om der var tegn på, at nogen ikke kunne lide os. Og den ubehagelige følelse af at være udenfor, eller blive afvist, var med til at sørge for, at vi søgte tilbage i sikkerhed hos flokken.
Den mekanisme sidder stadig i os i dag. Derfor giver det også god mening, at det at blive afvist eller føle sig udenfor, kan gøre dig ked af det, og sætte nogle svære tanker i gang.
Men selvom det er super træls, så vil der komme tidspunkter, hvor man møder nogle mennesker, man bare ikke klikker med. Og selvom det ikke er det fedeste, så er det okay, at man ikke kan med alle. Og det er også okay, at der er nogen, som ikke kan lide en, eller som ikke har lyst til at hænge ud.
Brug tid sammen
Du skriver også, at du synes det er svært, at dine to veninder hænger ud med hende, som du har det svært med. Det kan jeg sagtens forstå. For det giver god mening, at du gerne vil ses med dine veninder. Og det er ret normalt, at man kan få det lidt træls, når ens veninder laver noget, som man ikke er en del af. Jeg tænker dog, at du allerede har gjort hvad du kunne. For du har prøvet at spørge, om du måtte komme med.
Derfor tænker jeg også, at noget af det bedste, du kan gøre nu er at se, om du kan lave nogle hyggelige eller sjove ting sammen med dine to veninder. Det tænker jeg nemlig sagtens i kan, uden det behøves at handle om, at dine veninder skal vælge side. Så måske kan du invitere dine veninder hjem til dig, eller foreslå noget, i tre kan lave sammen?
Brug tid med andre?
Det kan også være, at du har nogle andre venner eller veninder, eller bare bekendte, som du kunne bruge noget mere tid sammen med? Det kan nemlig nogle gange hjælpe, at prøve at flytte sit fokus, når der er noget, man synes er træls. Og hey – måske er det også en mulighed for at få et tættere venskab med nogen andre du kender?
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Det kan nemlig være en god hjælp, når man føler sig ensom eller afvist. For tit bliver tunge følelser lidt lettere, når man deler dem med andre.
Så måske kan du tale med dine to veninder om det? Eller måske har du en anden veninde, en forældre, en søskende, eller en helt fjerde, som kunne være god at snakke med?
Headspace
Når man går med nogle træls følelser, kan det også sommetider hjælpe at snakke med nogen udefra, som ikke lige kender en. Derfor vil jeg lige nævne Headspace her til sidst. Headspace er et sted, man kan komme, og få samtaler. Hos Headspace arbejder der en masse søde og dygtige frivillige, som altid er klar på at lægge et lyttende øre til. Så dem er du altid velkommen til at tage fat i. Du kan også altid starte med, at skrive til dem i deres chat.
Det er aldrig sjovt at blive afvist. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper