Hej.
Jeg har mødt en rigtig søde pige for sån ca 2 og en halv månede siden. Og jeg må sige det har gået rigtig godt, men på sidste syntes jeg godt nok at jeg følt mig presset på mig selv og overtænkt en hel del på alt det her hvad der sån kun ske, som jeg ved ik rigtig gør. Jeg bøvlet med at sove rigtig dårligt og haft en periode hvor jeg syntes det har været svært at tage en stilling til det.
Nu vil jeg ogs anerkende at jeg måske har været alt for meget optaget kun om hende. Jeg har hver eneste dag gået tænkt på hende og hvad jeg kun gøre for at undgå det.
Jeg er faktisk bange for at miste hende, og min overtænkning tager lidt af min hjerne. Dog har jeg snakket med min far om det, men jeg spørger bare lidt om hjælp til det her.

(Dreng, 19 år)
Kære du,
Det lyder til, at du har fundet en virkelig skøn og sød pige, som gør dig glad. Men det lyder også til, at der er mange tanker, som fylder hos dig for tiden. Dejligt, at du har skrevet, for der er heldigvis mange ting du kan gøre, så tankerne kan fylde lidt mindre.
Du er mega sej!
Jeg får først lige lyst til at fortælle dig, at jeg synes, du er virkelig sej. For det første har du opdaget, at du har været presset og overtænkt en del på det sidste. Og det er altså ikke altid lige nemt at opdage, at det er det, som er på spil.
Og samtidig lyder det til, at du har gjort alt det rigtige. Du har delt dine tanker og følelser med din far, og nu skriver du også til os. Det er virkelig det bedste man kan gøre – nemlig at række ud efter støtte og hjælp.
Så giv dig selv et kæmpe klap på skulderen. Det er så sejt, at du husker at tage dig af dig selv!
Tankerne kan køre, når der er noget på spil
Du skriver, at du faktisk er bange for at miste hende du ses med. Og når du skriver det, så synes jeg egentlig at alle de tanker og følelser, du beskriver, giver helt vildt god mening!
For det betyder også, at der er ret meget på spil. Og når der er meget på spil, så vil vores krop jo gøre alt for, at vi ikke mister det.
Og en helt naturlig menneskelig reaktion er, at vi tænker helt vildt meget over alt, som kan gå galt. Og grunden til, at vi gør det, er ud fra tanken om, at hvis vi ved, hvad der kan gå galt, så kan vi jo også undgå det. Det tænker vi i hvert fald.
Virkeligheden er ofte lidt en anden. Vi kan tænke os til nogle ting, men når det går hen og bliver overtænkning, så bruger vi en masse tid og energi på at tænke mere, end hvad der gavner os.
Men der er heldigvis mange ting man kan gøre, for at komme overtænkningen til livs.
Stop tankerne, når de kører i ring
En ting du kan prøve at øve dig på er at opdage, når tankerne begynder at køre derudaf. For når man kan opdage, at tankerne tager overhånd, så er det også lettere at stoppe dem igen.
En måde at stoppe dem på kan fx være ved at flytte fokus væk fra tankerne, og over på noget andet.
Det kunne fx være ved at gå en tur, dyrke noget sport, tale med en god ven, lave noget kreativt eller noget helt andet.
I vores artikel om at bryde tunge tanker, når de kører i ring, kan du læse mere om, hvordan du kan gøre det.
Kom ned i kroppen og mærk dig selv
En anden ting man kan gøre, hvis man overtænker meget, er at prøve at fokusere mere på sin krop end sit hoved.
Det kan du fx gøre ved at fokusere på din vejrtrækning eller meditere. Her på Mindhelper har vi både artikler med vejrtrækningsøvelser og meditationsøvelser. Så dem kan du eventuelt prøve, hvis det lyder som noget for dig.
Og som en lille note vil jeg bare lige tilføje, at hvis du prøver det af, og synes det er svært, så skal du vide, at det er helt normalt. Sådan havde jeg det virkelig også, første gang jeg prøvede det af. For det er ret svært, og det kræver noget øvelse. Men det er også noget, som bliver lettere og lettere med tiden.
Vi har mange flere råd til overtænkning
Det her er kun et par råd til at tackle overtænkning. Faktisk har vi skrevet en hel artikel om overtænkning. Og i den kan du læse endnu flere råd. Måske er der flere ting der, som kan hjælpe dig.
Og vigtigst af alt, så håber jeg, at du vil fortsætte med at tale med din far om det. For det er virkelig noget af det bedste du kan gøre. Vi mennesker har brug for hinanden, og det er så rart at kunne dele vores tanker og følelser med andre.
Husk på, du er god nok, som du er
Her til sidst vil jeg også bare slå et slag for at huske, at du er præcis, som du skal være.
Det er ikke sikkert, at du har det sådan selv, men jeg kan i hvert fald tage mig selv i, at hvis der er en person, som jeg virkelig godt kan lide, og gerne vil imponere, så kan jeg have det med at ændre lidt på mig selv for at være, som jeg tror, de vil have det.
Og det er faktisk ret normalt og menneskeligt at komme til det. Men i sidste ende, så skal andre jo helst møde os, som dem vi er, så vi kan finde de mennesker, som elsker os, for dem vi er.
Så det er bare en lille note, som jeg vil give dig med på vejen. Husk, du er dig, og det er præcis, som det skal være.
Jeg håber virkelig, at du slipper af med overtænkningen og presset, så det ikke skal fylde så meget i din hjerne.
De varmeste hilsner fra Stephanie