Hej brevkasse.
Jeg skal på en skoleudflugt dette år og jeg er meget nervøs for at sove ude. Jeg har haft slemme sove problemer i 5 år og jeg har svært ved at komme ud af det. Det bliver dog bedere med tiden efter jeg er begyndt at tage melatonin. Det er både den længste tid jeg nogen sinde har været væk fra mit hus (3 nætter) og jeg har heller aldrig været så langt hjemmefra udover familie ferier. Hvad gør jeg?

(15 år)
Hej med dig
Det kan godt være lidt skræmmende at skulle på skoleudflugt, når man har søvnproblemer og ikke sover ude særlig tit.
Det giver mening
Du skriver, at du er nervøs for at skulle på skoleudflugt, da du ikke har prøvet at sove ude så mange dage før og sjældent er så langt væk hjemmefra.
Det tænker jeg giver rigtig god mening. For vores hjem er ofte det sted, som vi kender allerbedst og hvor vi føler os trygge.
Derfor kan det godt være en smule ubehageligt eller skræmmende at skulle sove ude, fordi det så er et sted man ikke kender lige så godt som sit hjem.
Heldigvis er der en masse ting man kan gøre, som kan hjælpe en med at slappe mere af i det.
Der er rigtig mange som har søvnproblemer
Inden vi kigger på, hvad du kan gøre for at blive mindre nervøs for din skoleudflugt, vil jeg lige fokusere lidt på dine søvnproblemer.
Du skriver nemlig, at du de sidste 5 år har døjet med søvnproblemer og at du har svært ved at komme ud af det. Men at det er blevet bedre med tiden, efter at du er startet med at tage melatonin.
Når det kommer til søvnproblemer, er du langt fra alene. Mere end 40% af danskere har prøvet at have problemer med at sove – nogle i kort tid, og andre i længere tid.
Heldigvis er der mange ting, som du selv kan gøre for at komme på rette kurs igen.
I vores artikel: 8 typiske årsager til søvnproblemer (og hvad du gør ved dem), kan du læse om de typiske årsager til søvnproblemer og eventuelt få nogle råd med, som kan hjælpe hvis melatoninen ikke er nok.
Hvad skal du gøre?
Til sidst i dit brev spørger du, hvad du skal gøre? Her tænker jeg, at det handler om hvad du skal gøre, hvis dine søvnproblemer driller dig på skoleudflugten.
Derfor vil jeg nu komme med 3 råd til hvad du skal gøre, når du skal på skoleudflugt.
Råd nummer 1: Få dig en søvn-kammerat
Når man skal af sted på en skoleudflugt og der er noget, som man er nervøs for, kan det være en god ide at slå sig sammen med en af sine venner, som også skal med på turen.
Fortæl dem hvordan du har det og spørg om du måske kan snakke med dem på turen om hvad du skal gøre, hvis du ikke kan falde i søvn. Måske kan I aftale, at du må vække dem om natten, hvis du ikke kan sove og har brug for at ligge snakke lidt.
Det kan også være at de kan hjælpe dig med at tænke på noget andet. I kan fx snakke om alle de fede ting I skal lave på turen, fokusere på nuet eller noget helt tredje.
Råd nummer 2: Snak med din lærer om det
En anden rigtig god ide, kan være at fortælle din lærer om dine søvnproblemer. De fleste lærere har været på en masse skoleudflugter, og har derfor snakket med mange børn som har søvnproblemer.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, og måske har de nogle gode råd til hvad I kan gøre, så du får en rigtig god skoleudflugt.
Og så kan de også være lidt ekstra opmærksomme på dig, hvis der er noget du har brug for.
Råd nummer 3: Vejrtrækningsøvelser
Her til sidst vil jeg lige komme med et råd til hvad du selv kan gøre, hvis du ligger og ikke kan falde i søvn.
En god måde at falde til ro på er, at berolige dig selv med din vejrtrækning. Det behøver ikke at tage hele eller halve timer. Faktisk er et par minutter ofte nok.
Du kan fx prøve vores vejrtræknings-teknikker “Lange udåndinger” eller “Vekselåndedrættet” derhjemme, inden du skal på skoleudflugt.
Og hvis du synes det fungerer super godt eller har lyst til at prøve flere, så har vi en masse gode øvelser og råd i vores artikel: Svært ved at falde i søvn? Få 8 gode råd.
Her kan du blandt andet se eller høre en video med vejrtræknings-eksperten Simon Krogh, som guider dig gennem tre enkelte vejrtrækningsøvelser.
Man kan hurtigt blive nervøs for at tage på skoleudflugt, når man sjældent sover ude og døjer med søvnproblemer. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper