Hej.
Jeg synes det er svært i skolen, jeg er lige startet i 1.g på gymnasiet, og jeg synes det er hårdt. Jeg forventer utrolig meget af mig selv, også fordi mine ældre søskende var utrolige gode, hvilket påvirker mig. Jeg er ked af det og stresser over jeg skal være ligeså god, som dem, og jeg tænker på det i alt jeg laver! Jeg vil gerne være ligeså god, men det er så svært. Jeg har så mange tanker hele tiden, også glemmer jeg mine ord, kan ikke koncentrere mig og føler at jeg glemmer ALT! Hvilket også stresser mig, for jeg vil så gerne lære, men kan intet huske. Føler bare aldrig jeg bliver god nok, eller lever op til min forventninger.

(17 år)
Kære dig
Det lyder som om at du har en rigtig svær periode lige nu. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for de følelser skal du bestemt ikke gå med alene.
En ny start kan være virkelig drænende
Når jeg læser dit spørgsmål, så synes jeg, at det du skriver giver virkelig god mening.
Først og fremmest er det generelt bare virkelig hårdt at starte på en ny uddannelse. For der er så mange nye ting man skal sætte sig ind i.
Der er en masse nye mennesker, nye fag og nye omgivelser. Og så er der jo intet at sige til, at man kan blive ret overvældet.
Sådan tror jeg mange ville have det. Og du er bestemt ikke den første der skriver til os, fordi de synes det er svært at starte i gymnasiet.
Du kan for eksempel prøve at læse brevkassespørgsmålet fra en pige der synes gymnasiet er virkelig svært. Eller spørgsmålet fra en anden pige der synes det er rigtig svært at koncentrere sig i klassen.
Når høje forventninger spænder ben
Gymnasiet er altså svært nok at starte på, bare i sig selv. Men når man samtidig også stresser over at gøre det godt, så kan det øge presset endnu mere.
Det lyder til, at du stiller virkelig høje krav til dig selv, fordi du gerne vil klare det godt, ligesom dine søskende.
Der er som sådan ikke nødvendigvis noget skidt ved gerne at ville gøre noget godt. Men det kan blive et problem for en, hvis man bliver så perfektionistisk, at det går ud over, hvordan man går og har det.
Og det lyder måske lidt som om, at du lige nu stiller så store krav til dig selv, at du ikke længere trives i det?
Det er vigtigt at blive opmærksom på, når man bliver for perfektionistisk. I vores artikel om perfektionisme, kan du læse meget mere om det, og se om du kan genkende dig selv i noget af det.
Men heldigvis er der masser du selv kan gøre, for at få det bedre!
Husk at karakterer og snit ikke er alt
Der er virkelig mange ting man kan gøre, for at blive mindre perfektionistisk. Du kan læse 10 råd i vores artikel om, hvordan man gør op med perfektionismen. Men jeg vil lige uddybe ét af dem for dig her.
Ét af rådene er, at lære at droppe at sammenligne sig selv med andre. Det lyder simpelt, men det kan være så mega svært i praksis. Ikke desto mindre er det en virkelig vigtig øvelse.
Lige nu sammenligner du dig selv rigtig meget med dine søskende. Og det giver jo god mening, fordi de har gået på gymnasiet inden dig.
Men noget der kan være vigtigt at huske er, at du hverken skal eller kan gøre præcis det samme, som dine søskende har gjort. Jeg kan sagtens forstå hvis du tænker: “min søster var vildt god i biologi, derfor skal jeg også være god til det”.
Men den tankegang kan tage meget mere energi og motivation, end den giver.
Du skal bare være dig
Der vil altid være ting som vi er mere og mindre gode til. Og alle mennesker er forskellige. Nogle er mega dygtige til tal og matematik, andre er vildt gode til at skrive og læse. Nogle er vildt gode til at spille musik, andre ved helt vildt meget om naturen.
Der er ingen af de ting, som er vigtigere eller bedre end de andre. De er bare forskellige, og det er faktisk mega vigtigt, at vi ikke alle er ens.
Derfor handler det ikke om at være ligeså dygtig til alt, som andre er. Det handler om at finde ud af hvad DU synes er spændende. Hvad DU gerne vil bruge din energi og tid på.
Så en anden ting du også kan gøre, er at lave en liste over de ting du synes er mega spændende og de ting du synes er mindre spændende.
Når du har lavet den liste, så kan du tænke over at bruge mere energi på det du synes er fedt, og mindre energi på det du ikke synes er ligeså fedt.
Alle ting skal ikke nødvendigvis have den samme opmærksomhed.
Få sagt det højt
En sidste ting jeg vil foreslå dig at gøre, er at få sagt højt hvordan du har det.
Tag fat i nogle af dine gode venner eller din familie. For det kan hjælpe helt vildt meget at få sagt det højt, når man er presset.
Du vil nok også opleve, at nogle af de mennesker du har omkring dig, godt kan genkende dine følelser. Jeg kan i hvert fald virkelig genkende den der følelse af gerne at ville klare sig godt. Måske også i en grad, hvor det bliver for perfektionistisk.
Og det kan være dine venner eller familie har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Snak med din studievejleder
Og så vil jeg også foreslå dig at tage fat i din studievejleder på gymnasiet.
Studievejledere er ansat til at hjælpe eleverne med deres uddannelse, men også deres trivsel!
De ved mega meget om, hvad man kan gøre når man er presset, og så er de ofte utroligt gode at snakke med.
Hvis du er i tvivl om, hvem der er din studievejleder, så kan du altid spørge en af dine lærere. Det ved de nemlig helt sikkert.
Det kan være virkelig svært, når man gerne vil gøre det godt på sin uddannelse. Men det kan også være rigtig drænende. Så er det vigtigt at man får snakket med nogen om det, så de kan hjælpe én.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper