Kære Mindhelper
Jeg er meget blød og sensitiv, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at blive hård. Jeg græder over den mindste lille ting, og jeg græder også når jeg bliver sur og vred. Jeg er dårlig til at forsvare mig selv, hvilket gør jeg bare tager i mod og går og tænker over hvad jeg kunne have sagt i situationen, og gør mig selv mere ked af det.
Jeg hader at lave fejl, fordi jeg ikke kan lide at få skæld ud eller virke som en dårlig person, og hvis jeg så laver en fejl, tænker ”Nu kan de ikke lide mig” og så kan jeg ikke give slip og banker mig selv hovedet med det hele tiden.
Jeg gad godt at kunne ryste den dårlige energi væk, men jeg kan virkelig bare ikke. Hvordan skal jeg nogensinde klare mig i livet, hvis jeg bliver ked af det og græder hele tiden? Og er bange for at lave fejl?
Mvh

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med at komme til at græde og lave fejl fylder rigtig meget hos dig. Det kan være hammerhårdt, når de negative tanker fylder meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt at græde, når man bliver vred
Du skriver, at du er meget blød og sensitiv, og at du græder over de mindste ting – også når du bliver sur eller vred. Det kan være helt vildt frustrerende, når tårende presser sig på i en situation, hvor man allerhelst ville være fri for det. Og så kan man måske godt tænke “ej hvorfor græder jeg dog nu – jeg er jo vred og ikke ked af det”. Men du skal vide, at det er helt normalt at komme til at græde, når man er vred eller sur. For der er måske rigtig mange følelser på spil inde i kroppen, og så kommer de ud som tårer.
Det er også meget forskelligt fra person til person, hvor let man har til tårer. Nogle græder næsten aldrig og andre bliver rigtig ofte rørte. Og det er helt okay. Der er ikke noget, som er mere rigtig end det andet. For det er meget forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer på vores følelser. Derfor er der heller ikke noget galt med den måde, som du reagerer på. At du græder er en naturlig reaktion på, at du mærker nogle følelser inde i dig, som du bliver rørt af.
Accepter at du er dig
Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at du er meget hård ved dig selv, fordi du er sensitiv. Er det mon rigtig forstået?
Det kan være mega hårdt, når de negative tanker fylder rigtig meget. Og man kan måske komme til at dunke sig selv i hovedet med alt det, som er galt ved en selv. Det kan være hammerhårdt og påvirke ens humør og overskud rigtig meget. Det kan måske også sætte gang i en helt spiral af bekymringer, som bliver ved med at suse rundt i ens tanker. Derfor kan det også være en rigtig god ide at øve sig i at acceptere, at man er, som man er. Og forsøge at finde det positive ved, at man fx er mere følsom. I vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv, kan du finde nogle gode værktøjer til at udfordre negative tanker. Jeg tænker, at det måske kunne være hjælpsomt for dig.
Det med at acceptere, at man er god nok, som man er og udfordre negative tanker om sig selv, kan godt være lidt svært i starten. Derfor handler det også om at tage små skridt og ligeså stille øve sig. Og heldigvis oplever rigtig mange, at jo mere de øver sig, jo mindre fylder de negative tanker.
Det er ubehageligt at få skæld ud
Du skriver, at du ikke kan lide at få skæld ud. Det er møg-ubehageligt, når andre skælder en ud. Det tror jeg, at de fleste mennesker kan nikke genkendende til. For det er ikke en rar følelse. Derfor vil man også tit gøre meget for at undgå at få skæld ud. Og når du føler, at andre ikke kan lide dig, hvis du kommer til at lave en fejl og får skæld ud, så giver det god mening, at du synes, det er ekstra ubehageligt at få skæld ud. For vi mennesker har behov for at høre til og for, at andre godt kan lide os. Derfor gør det også mega ondt, når vi føler, at andre ikke kan lide os. Og når den tanke har sat sig fast, kan den være rigtig svært at slippe igen.
Men du skal vide, at det er helt normalt og menneskeligt at lave fejl. Det gør vi alle sammen fra tid til anden, for der er ingen mennesker, som er perfekte. Du kan prøve at vende den om og tænke på en af dine venner eller veninder. Hvis en af dem kom til at lave en fejl, hvad ville du så tænke? De fleste ville måske tænke “pyt – det kan ske”. Ofte er vi nemlig meget hårdere ved os selv, end vi er ved andre. Og er det egentlig fair?
For det kan være rigtig hårdt og opslidende, når man dunker sig selv i hoved med alt det man ikke fik gjort eller sagt eller gjorde forkert. Derfor kan det også være en rigtig god ide at forsøge at dæmpe sin indre kritiker. I vores artikel om lige netop dette, står der nogle rigtige gode råd til, at få dæmpet selvkritikken. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For vi mennesker er ikke lavet til at gå med alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Det kan være en god ven eller veninde, dine forældre eller en helt tredje person, som du er tryg ved.
Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar. Og de vil altid gerne lytte og hjælpe. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være mega svært, når de negative tanker fylder rigtig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig en masse varme tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Og husk på, at du er god nok præcis, som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper