Jeg har strækmærker på inderlårene. Det er noget, jeg synes er rigtig pinligt at vise. Jeg skal starte på efterskole om lidt, så jeg er ret nervøs for det.
Hej
Jeg skal på efterskole om 1 uge og jeg har strækmærke på mine inderlår, synes det er pinligt at vise og synes det er træls jeg ik kan gå i shorts på noget tidspunkt næste år pga jeg jeg det på mine lår. Kan i give mig nogle råd?

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Jeg kan godt forstå, at det fylder meget for dig, at du har strækmærker på inderlårene. Det kan nemlig være ret svært at tænke ‘pyt’ om noget på sin egen krop.
Slut fred med strækmærkerne
Du spørger om råd til, hvad du kan gøre, når du skal på efterskole. Hverken vi eller du kan gøre til eller fra i forhold til dine strækmærker. Så det bedste du kan gøre er at slutte fred med dem. Derfor er mit første råd til dig, at du læser vores artikel om at slutte fred med sit udseende. Det kunne nemlig godt lyde til, at du kunne bruge nogle af de tips derfra. Der er mange, der har strækmærker. Og af mange forskellige grunde. Og det er helt okay. De er en del af dig og fortæller en historie. Det må de godt.
Du tænker mest på det selv
Det lyder rigtig dejligt, at du skal på efterskole lige om lidt. Der venter dig en masse gode oplevelse og en masse nye mennesker, du kan lære at kende. Og de vil sikkert blæse på, om du har strækmærker på lårene. Ofte er vi mennesker mest kritiske over for os selv. Vi tænker en masse om os selv, som andre ikke tænker over. Og det vil også gælde dine strækmærker. Så jeg håber virkelig, at du får mod til at tage shorts på i løbet af efterskoleåret.
Del dine tanker med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har delt dine tanker med nogen? Hvis du ikke har, er mit bedste råd, at du gør det. Det kan nemlig være hårdt at gå alene med de tanker, du gør. Måske har du en i tankerne, du kan snakke med? Det kan være, personen kan give dig råd – men også bare snakke det ud med dig, så du får lettet dit hoved lidt.
Jeg håber, at mit svar har kunnet hjælpe dig til, hvad du kan gøre. Jeg håber, du får sluttet fred med dine strækmærker og kommer til at gå i shorts. Det ville være sejt!
De bedste hilsner fra Mindhelper