Vores datter er trist og lukker sig inde på sit værelse. Hun har været ved lægen og siger, at hun tænker på at ville dø. Men hun vil ikke tale om hvorfor.
Hej
Jeg skriver vedr vores datter på 12 år
Hun er trist og lukker sig inde på sit værelse, hun vil ikke snakke om det.
Hun har været ved lægen og siger at hun tænker på at ville dø, hun vil ikke tale om hvorfor.
Hun vil ikke have hjælp, og siger at hun bare må leve med det.
Det er blevet værre de sidste 1-2 år.
Hun fortæller lidt, at
Der er nogle drenge i skolen som har været grove ved pigerne og sagt grimme krænkende ting til dem. Hun prøver at blive usynlig så hun slipper for det.
Hun ser så trist ud.
Hvad gør vi?

(Pige, 14 år)
Kære forældre
Det er enormt hårdt at stå i en situation, hvor man kan se, at ens barn ikke trives. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis i er rigtigt bekymrede for hende. Det lyder til, at jeres datter oplever nogle ting, som det er rigtigt svært for hende at håndtere. I skal have kæmpe ros for at række ud efter hjælp og jeg vil selvfølgelig gøre mit bedste for at guide jer godt på vej.
I skriver ikke så meget om, hvornår i havde hende med til lægen. Hvis det er et stykke tid siden så tænker jeg umiddelbart, at det kunne være en god idé, hvis i tog jeres datter med til lægen igen og fortalte lægen, at jeres datter stadigvæk oplever tankerne om at ville dø. Så vil lægen forhåbentligt kunne henvise jeres datter videre til et hjælpetilbud.
Jeg kommer også til at tænke på, om i har prøvet at inddrage jeres datters skole? Det lyder jo til, at der er sket nogle ting ovre i skolen, som har været med til at udløse, at hun har det dårligt. Det tænker jeg er rigtigt vigtigt, at i finder ud af præcis hvad er, så der kan blive taget hånd om det i skolen. Og så hun ikke føler hun behøver skjule sig i skolen. Har i prøvet at kontakte jeres datters klasselærer og fortælle de ting, som jeres datter har givet udtryk for? Det jeres datter beskriver omkring nogle drenge, som generer pigerne, lyder som mobning. Skolen er påkrævet at tage ansvar og gøre noget ved det, hvis jeres datter oplever mobning – for det er selvfølgelig ikke i orden.
Mit bedste råd til jer er faktisk, at prøve at søge noget forældrerådgivning. Brevkassen har desværre ikke det store råderum til at hjælpe jer, når vi kun har det ene spørgsmål og svar frem og tilbage. Derfor tænker jeg også, at en forældrerådgivning med større ressourcer vil kunne hjælpe jer endnu bedre, end vi kan. Jeg har et par anbefalinger herunder.
Tag kontakt til ForældreTelefonen
Jeg vil anbefale jer at prøve at kontakte Børns Vilkårs ForældreTelefon. De rådgiver forældre og pårørende, som har spørgsmål omkring børn. Alle forældre er velkomne til at ringe derind og den børnefaglige rådgivning er gratis. De er super dygtige og har lidt bedre mulighed for at gå i dybden med jeres datter problematik end jeg har.
Kontakt Psykinfo
Et andet tilbud, som jeg vil anbefale jer, er Psykinfo. Psykinfo rådgiver om psykiske problemer, eksempelvis hvis man oplever at have tanker om at dø. De rådgiver også pårørende og de kan være en rigtig stor hjælp. De vil både kunne rådgive jer i, hvad i selv kan gøre. Men også give jer et overblik over, hvilke hjælpetilbud der findes for jeres datter i jeres kommune.
Børnetelefonen
Nogle børn har nemmere ved at snakke om deres problemer med voksne, som ikke kender dem. Hvis jeres datter kunne være interesseret i det, så kan hun få hjælp hos Børnetelefonen. Der vil hun kunne få anonym rådgivning hos en frivillig, som ikke kender hende. De er super dygtige og rigtigt søde. Hun har mulighed for både at ringe, chatte eller skrive til børnetelefonen. Måske vil det være et tilbud, som jeres datter ville kunne overskue?
Det er en rigtig svær situation i står i, men i gør det helt rigtige ved at holde fast i, at ville hjælpe jeres datter. Jeg håber at mit svar har kunne hjælpe jer i en god retning. Og jeg krydser fingre for, at jeres datter snart får det godt igen.
De venligste hilsner fra en Mindhelper