Hej Mindhelper
Jeg har en tildens til at få nogle mærkelige humørsvinger omkring nogle bestemte mennesker. Det mest min mor og far. Nogle gange er jeg simpelthen så sur på dem. Føler mig svigtet omkring nogle ting. Og andre gange er jeg så ked af at jeg behandler dem dårligt når jeg er sur. Så jeg prøver at gøre det godt igen, men kan hurtigt blive sur igen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, fordi jeg har ikke lyst til at have de her humørsvinger omkring dem. Det er ikke fair synes jeg. Det gør mig meget ked af det.

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at dit skiftende humør fylder meget hos dig for tiden. Det kan være mega hårdt at have humørsvingninger, så derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt at blive sur på sine forældre
Du skriver, at du nogen gange kan blive rigtig sur på dine forældre. Og at du andre gange bliver ked af, at du ikke kan lade være med at blive sur på dem. Det kan være hårdt at have det sådan. For det kan både kræve meget energi at gå og være vred på nogen, og samtidig kan man også hurtigt komme til at få dårlig samvittighed bagefter, hvis man føler at ens vrede løb af med en.
Jeg tror dog, at rigtig mange mennesker, og især unge, kan genkende, at ens forældre bare er nogle af de mennesker, man kan blive allermest sure og irriterede på. Det er nemlig helt normalt, at ens forældre kan trykke på nogen af de knapper der gør, at man bare kan blive mega irriteret.
Håndter de svære følelser
Når man bliver ramt af vrede eller irritation, kan det være svært ikke at reagere på følelserne. Man kan måske komme til at vrisse, eller komme op at skændes med de mennesker, der er omkring en. Det kan sommetider gøre en ked af det bagefter og efterlade en med en følelse af, at man ville ønske, at man ikke var blevet så sur.
Derfor kan det være godt at prøve, at blive lidt bedre til at håndtere de vrede følelser, når de dukker op. For vrede og irritation er naturlige følelser at få, og der vil altid komme tidspunkter, hvor de dukker op. Du kan prøve at læse denne her artikel, som handler om at blive bedre til at styre sin vrede. Jeg tænker at der måske kan være noget deri, som kan være en hjælp for dig.
Svigt er en svær følelse at gå med
Du skriver også, at du føler dig svigtet af dine forældre over nogle ting fra fortiden. Det ikke en sjov følelse at have. Forældre kommer ligesom alle os andre sommetider til at begå fejl. Og nogen gange, kan oplevelserne godt sidde fast i en, også selvom man bliver ældre. Og en følelse af at være blevet svigtet, kan gøre rigtig ondt. For det er ikke okay, at forældre svigter deres børn, og hvis man ikke har talt om tingene efterfølgende, kan det godt gøre, at man går med en følelse af, at være blevet uretfærdigt behandlet. Og det kan gøre en rigtig bitter og ked af det.
Derfor tænker jeg også, at noget af den irritation og vrede du kan opleve i forhold til dine forældre, måske kan skyldes, at der ligger nogen ting i fortiden, som du føler dig såret over. Er det noget du kan genkende?
Tal med dine forældre
Jeg tænker, at det måske kan hjælpe på dine humørsvingninger, hvis du får talt med dine forældre om nogle af de følelser, du har i forhold til de svigt, du har oplevet før i tiden. For når man får snakket om de ting der kan ligge og nage, kan man lettere give slip på de trælse følelser. Og det kan gøre, at man ikke har lige så let ved, at blive sur eller irriteret.
Mange synes det kan være lidt svært, og måske grænseoverskridende, at skulle tage det første skridt, og få talt om det der er svært. Hvis du også har det lidt sådan, kan du prøve at læse denne her artikel. I den er der nemlig lidt gode råd til, hvordan man kan gribe sådan en samtale an. Og det kan være meget rart, at have lidt at gå ud fra.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har talt med nogle af dine venner, om de humørsvingninger, du oplever, og at du føler at dine forældre har svigtet dig før i tiden? Ellers tænker jeg, at det måske kunne være en ide for dig at gøre. Det kan nemlig sommetider give en nogle nye perspektiver, at tale med andre, om de tanker man går rundt med. Og det kan også bare være rart, at få dem lidt ud af hovedet, så de ikke fylder nær så meget. Jeg tror også, at der højst sandsynligt er mange der vil kunne genkende det her med, at have let ved at blive sure på sine forældre. Og så kan det være rart, at få talt lidt om det.
Hos Headspace vil de altid lytte
Et sted der kan være super godt at tage kontakt til, når man går og tumler med nogle svære tanker og følelser, er Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler med nogle af de søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, og det kan sommetider være rart, at få talt med nogen udefra. Du kan desuden være helt anonym, hvis du helst vil det. Så jeg kan varmt anbefale dig, at tage fat i Headspace.
Det kan være svært, når man har humørsvingninger, og har let ved at blive vred på sine forældre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og så håber jeg, at du får talt med dine forældre om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper