Jeg tror, jeg har en depression. Jeg har fortalt det til min mor, men hun siger, at det bare er, fordi jeg er teenager. Så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej Mindhelper
Min mor tror ikke på at jeg har depression og siger at det bare er fordi jeg er teenager… hvad gør jeg?

(Pige, 13 år)
Kære du
Det lyder ikke særlig sjovt, at din mor mener, at du har det dårligt, bare fordi du er teenager. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind for at få råd til, hvad du kan gøre.
Godt at du har gjort noget
Når man er ung, har man mange hormoner, der raser rundt i kroppen. Og det kan gøre, at man det ene minut kan føle sig helt vildt glad og ovenpå. Mens det næste minut kan føles forfærdeligt at komme igennem, fordi man er i dårligt humør. Men uanset hvad, er det rigtig vigtigt, at vi gør noget, når vi mærker, at det bliver for meget for os. Og det tyder på det, at det er blevet for dig. Derfor er det også rigtig godt, at du har forsøgt at snakke med din mor om det. Det skal du endelig blive ved med.
Tag en snak med din mor
Jeg kan godt forstå, at du er lidt på bar bund i forhold til, hvordan du får din mor til at tro på dig. Jeg tænker, at det bedste, du kan gøre, er at tage en snak med hende igen. Og her er det virkelig vigtigt, at hun tager dig seriøst og lytter til, hvad du har at sige.
Forbered dig på jeres samtale
Det kan ofte være nemmere at komme ud med det, man har brug for, hvis man har forberedt sig. Så ved du, hvad du skal sige til hende, og hvordan du skal sige det. Hvis det virker nemmere, kan du også skrive et brev, som hun kan læse. Nogle gange kan det nemlig være lettere at skrive, hvordan man har det i stedet for at skulle sige det højt. Prøv at kigge vores guide igennem til, hvordan man snakker med forældre om svære ting. Der finder du råd til, hvordan du gør det bedst muligt.
Skal der sidde én ved siden af?
Når man skal snakke om nogle svære ting, kan det være rart at have en ved siden af. Du kan derfor tænke over, om det kunne være rart for dig at have en anden voksen ved siden af, når du skal snakke med din mor. Måske din far eller en anden person i din familie? Det kan nogle gange føles mere trygt, når man er to personer, der skal fortælle, hvad der er galt. Så kan han eller hun fortælle resten, hvis man selv glemmer noget eller bliver ked af det. Det er dog vigtigt, at den person, der sidder ved siden af, kender til det, du bokser med. Så kan personen nemlig hjælpe bedst muligt.
Tag kontakt til Børnetelefonen
Til sidst skal du vide, at du altid kan snakke med Børnetelefonen. De er vant til at snakke med unge om alle mulige ting. Jeg tænker, at de kan give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre i din situation. Måske hvordan du bedst muligt kan få fortalt din mor, at du tror, du har en depression.
Jeg håber, at du får snakket med din mor, og at hun får lyttet ordentligt til dig. Jeg ønsker dig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra Mindhelper