Hej
Jeg er en pige på 19 år og har en kæreste på 21 år, vi har været sammen i 9 måneder. Og
får ca. en uge siden fandt jeg ud af, at jeg var gravid i 5 uge, og fortalte det til min kæreste samt min mor, men skal have en abort. Problemet er at min mor er mega sur på min kæreste, og siger at jeg ikke må se ham og at han ikke er velkommen i vores hjem. (Min kæreste er en fyr, der ikke har noget arbejde og spiller hele tiden computer spille eller ser TV – han vil gerne lave noget, men problemet er at han har nogle psykiske problemer der har resulterede nogle selvmordstanker. Men jeg elsker ham og vil stadig gerne være sammen med ham.) Min mor kan ikke udstå ham og min kæreste kan heller ikke udstå min mor, og det har resulterede i at min kæreste vil holde en pause, for at se om det bliver bedre, jeg ved ikke om vi nogensinde finder sammen igen, vi elsker begge hinanden men alligevel. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Hilsen den forvirrede pige

(19 år)
Kære Forvirrede Pige
Det lyder som en mega svær situation, du står i. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Kæreste og familie
Du skriver, at din mor og din kæreste ikke kan udstå hinanden. Det lyder rigtig hårdt. For det kan betyde meget for en, at ens forældre og kæreste kan sammen. Og det er helt naturligt f. eks., at blive ked af det eller frustreret, når det ikke lige er sådan.
Du skriver også, at din mor siger, at du ikke må se din kæreste, og at han ikke er velkommen i jeres hjem. Når ens forældre siger sådan, er det som regel fordi de gerne vil passe på en, og er bange for, om man f. eks. bliver såret, eller behandlet dårligt. Men det er ikke altid så hjælpsomt, når tingene bliver sat på spidsen på den måde. For så kan man godt komme til at føle sig lidt, som en lus mellem to negle. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du kan blive i tvivl om, hvad du skal gøre.
Hvad kan du gøre?
Jeg kan se, at du er 19 år. Derfor kan din mor heller ikke som sådan forbyde dig at ses med din kæreste, hvis i beslutter at finde sammen igen. Når man er 18 år, har man nemlig selv ret til at bestemme, hvem man ses med. Men selvom det er træls, så har din mor selvfølgelig ret til at bestemme, hvem der kommer hjemme hos hende, så længe du bor der.
I sidste ende er det dit valg, om du vil gå efter at finde sammen med din kæreste igen, eller ej. Hvis du synes det er svært at veje fordelene og ulemperne, så kan du prøve at lave en liste med for og imod. Det kan føles lidt spøjst, men det kan alligevel hjælpe med at få et overblik over, hvad der betyder mest for en. Og hvilke fordele og ulemper der er ved, at tage det ene eller andet valg.
Tal med hende
Jeg kommer til at tænke på, om du kan tale med din mor om, hvordan du har det? Måske på et tidspunkt, hvor der er ro på, og i kan tale sammen på en god måde. Du kan få lidt fif til, hvordan man kan tage sådan en snak i artiklen 6 råd til færre sammenstød. Et af de råd jeg særligt godt kan lide, er nr 6: øv jer i at tale sammen. Det kan være mega svært, især når der er en masse følelser på spil. Men tit kan der komme nogle gode snakke ud af det, når man prøver at tale sammen på en konstruktiv måde.
Snak med andre om det
Når man går og bøvler med nogle svære ting, er det en rigtig god ide, at snakke med andre om det. Så har du mon en god ven eller veninde, en sød tante, eller en helt fjerde, som du kan tale med? Det kan nemlig være rart at få luftet lidt ud i alle ens tanker og følelser. Så fylder de tit ikke nær så meget bagefter. Og måske har den du taler med også nogle råd til, hvad du kan gøre, som du ikke lige selv havde tænkt på.
Headspace
Et sted jeg også tænker kunne være hjælpsomt for dig, er Headspace. Hos Headspace kan man komme til at snakke med en af deres frivillige. De frivillige er vant til at tale med unge, og de er super søde og dygtige. Man kan enten skrive med dem på chat, eller komme og få samtaler på et af deres mødesteder. Det kan være meget rart at tale med nogen udefra, når man står i en situation, som måske er gået lidt i hårdknude. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Graviditet
Til sidst, vil jeg også lige komme ind om det med, at du er blevet gravid. Du skriver, at du fandt ud af for en uge side, og at du skal have en abort. Jeg tænker, at det er super fint, at du allerede er afklaret omkring det. Jeg kommer jeg også til at tænke på, om du allerede har snakket med din læge? Ellers vil det være mit råd til dig, at gøre det. Lægen kan nemlig fortælle dig om, hvilke muligheder der er, når man skal have en abort. Og lægen kan også snakke med dig om, der er nogets støtte eller hjælp, du kunne have brug for. Det kan nemlig være en tung beslutning at skulle tage, også selvom det er den rigtige.
Det er smadder hårdt, når ens kæreste og mor ikke kan sammen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og ønsker dig held og lykke med det hele.
De bedste hilsner fra en Mindhelper