Hej Mindhelper
Mine forælder er skilt og har egentlig altid været gode venner. I løbet af de sidste par år er min mor blevet meget misundelig og smålig og temperamentsfuld. Hun er konfliktsøgende og har altid ret, synes hun selv. Jeg synes det er trættende at være sammen med hende. Hver gang jeg har planer med min far, min bror og min kæreste, så bliver hun sur. Fortæller mig, at det er dårlig stil og at hun aldrig ville udelade os. Hun har selv en mand og vi er fire børn i alt. Men når det er min far, min bror og min kæreste og jeg, der har planer, så rammer det bare et eller andet i hende. Hun bliver pisse sur og jeg skal høre fra det de næste mange måneder med hendes guilt-tripping.. Hvad skal jeg gøre? Burde jeg have dårlig samvittighed? Skal vi altid invitere hende? Eller er det okay, at alle ikke altid behøver at blive inviteret.

(23 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. For hvad skal man lige gøre, når ens mor bliver misundelig over, at man bruger tid med andre?
Lige nu er du et sted, hvor din mor godt kan finde på at blive sur over, at hun ikke altid bliver inviteret, når du laver ting med din far, bror og kæreste. Det kan jeg godt forstå, at du synes er rigtig frustrerende.
For selvom man elsker nogen, så betyder det ikke, at man vil have dem med til alt man laver.
Man har ikke krav på en invitation
Du spørger om du bør have dårlig samvittighed, og om du altid skal invitere hende. Som jeg ser det, så har man ikke krav på en invitation. Derfor synes jeg også, at det er helt okay, at du laver ting med andre, uden at hun er med.
Det er helt naturligt, uanset om ens forældre er skilt eller ej, at have lyst til at se den ene forælder, uden den anden er der.
Så du gør intet forkert i, gerne at ville se din far, uden din mor er der. Samtidig kan jeg også godt forstå, at det må være rigtig frustrerende, når din mor bliver sur.
Jeg kan ikke give dig opskriften på, hvad du skal gøre. Men jeg vil gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Tag en snak med din mor
Det lyder til, at det påvirker dig meget, at din mor bliver sur over, at hun ikke er inviteret. Du skriver for eksempel, at det er trættende at være sammen med hende. Og at hun kan finde på at guilt-trippe i flere måneder.
Det lyder bestemt ikke rart. Jeg tænker derfor, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du taler med din mor om det.
Jeg tænker nemlig det er vigtigt, at du får fortalt din mor, hvordan du har det. For når du fortæller hende, hvordan det påvirker dig, så kan I få startet en samtale, så I begge kan blive klogere på hinanden.
Det kan være svært at starte sådan en samtale. Heldigvis kan du læse gode råd til, hvordan du kan gribe det an i vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting
Det er vigtigt at sætte grænser
En grund til det er vigtigt at du får talt med din mor er, at du kan få sat en grænse.
Lige nu kan du ikke være sammen med din far og bror alene, uden at din mor bliver sur. Det påvirker dig, og det er ikke rart at være i.
Når vi sætter grænser, så hjælper det både os selv, men faktisk også dem vi sætter grænserne overfor. For det kan være, at de faktisk slet ikke ved, at det de gør, sårer os.
Noget som er vigtigt at huske er, at man sagtens kan tale sammen på en god måde. Også selvom det er svære ting, man taler om. Én måde at gøre det på, er ved at huske at blive på egen banehalvdel.
At blive på sin egen banehalvdel vil sige, at man taler ud fra sit eget perspektiv og følelser. For eksempel ved at tale ud fra et ‘jeg’ og ikke et ‘du’.
For eksempel: ‘Når du bliver sur over, at du ikke er inviteret, så bliver jeg rigtig ked af det og det føles ikke rart.’. I stedet for for eksempel: ‘Du bliver altid mega sur, og det er vildt træls.’.
Når vi får sagt højt hvordan vi har det, og får sagt fra, så styrker det vores selvværd og vi bliver bedre til at sætte grænser.
Hvis du vil læse mere om hvordan man kan sætte grænser, kan jeg anbefale dig vores artikel: Pas på dig selv: Lær at sætte grænser
Tal med dem omkring dig
Til sidst vil jeg også anbefale dig at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtig rart at få snakket det igennem med nogen, når der er noget, som går én på.
Ellers har ting det med at vokse indeni os, når vi ikke får sagt dem højt.
Jeg tænker for eksempel det kunne være rigtig godt at tale med din bror eller kæreste om alt det med din mor? De kender begge din mor, og måske oplever din bror det samme som dig?
Du kan også tage fat i nogle af dine venner. De kender dig, og det kan være de har nogle gode råd? Det vigtigste er i hvert fald, at du får talt med nogen om det, så du ikke går med det selv.
Hos Headspace kan du tale om det som er svært
Hvis du har brug for at tale med nogen, som hverken kender dig eller din mor, kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år, og du kan være helt anonym, hvis du har brug for det.
Rådgiverne hos Headspace er mega søde, og de har faktisk fysiske lokaler i alle større byer i Danmark. Du kan læse mere om deres tilbud og finde en afdeling nær dig på Headspace.dk
Det kan være mega svært, når man har konflikter med sine forældre. Derfor er det vigtigt at få talt højt om det, og huske at få sagt, hvordan det påvirker én. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig godt på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper