Min mor vil meget gerne have, at jeg klarer det godt i skolen. Så meget at hun hver dag sætter mit hår op og fletter det. Men jeg vil gerne selv bestemme.
Hej Mindhelper
Jeg har nok at lidt “anderledes/mærkeligt” problem.
Min mor har altid været meget opsat på at jeg skal være god i skolen, og det syntes jeg også at jeg er.
Men hun er bare MEGET opsat på det.
Hun har ligesom altid “bestemt” over mit hår og mener at jeg SKAL have det sat op HVER dag!
Jeg har allerede “snakket” med hende om det – men der begyndte jeg at græde (gør jeg tit i sådan nogle situationer, jeg kan ikke altid selv gøre for det, men det ender tit bare med at min mor bliver sur på mig. Hun bliver sur og siger at det er træls at vi aldrig kan have en samtale unden at jeg begynder at græde – det går mig på, men dét var noget helt andet) – så det gik ikke så godt.
Jeg har fundet ud at hvorfor min mor syntes/mener/bestemmer jeg skal have det sat op – og det er fordi hun mener at når jeg i skolen skal lave opgaver, læse eller spise så kommer det “i vejen”, og ud fra det hun har sagt så “forstyrrer” det bare ens skolegang.
DET DRIVER MIG SNART TIL VANVID!! Dels fordi jeg er 13 år og mener selv jeg kan styre det, 2: det er mit hår og det kan hun ikke bare bestemme over, og 3: jeg syntes selv det er pænt, så hvorfor skal hun tage den ret fra mig??
Men samtidig kan jeg godt se pointen i det hun siger, men jeg vil bare sådan ØNSKE at jeg kunne være ligesom alle andre!
Jeg syntes virkelig det er træls for hun har altid bare flettet mit hår!
Hvad skal jeg gøre for selv at få rettigheden jeg aldrig selv har haft?
Hilsen mig..

(Pige, 13 år)
Kære du
Det lyder bestemt ikke særlig fedt, at din mor sådan vil bestemme over dit hår, når du skal i skole. For det skal hun ikke. Det skal du, og kun du.
Det er dit hår
Du er 13 år gammel, så selvfølgelig skal du selv have lov til at bestemme over dit eget hår. Det skal hun ikke blande sig i. Især ikke, når du fortæller, at du klarer dig fint i skolen. Som jo netop er det, hun vil sikre sig. Derfor er det rigtig vigtigt, at du står fast på, at det er dit hår. Og det er dig, der bestemmer.
Få rettigheden ved at snakke med hende
Du spørger til, hvordan du kan få rettigheden til selv at bestemme over dit hår. Og til det siger jeg: Snak med hende… Igen. Det lyder ikke rart, at hun bliver sur, når du græder. For det betyder jo bare, at det betyder noget for dig. Men det er vigtigt, at du tager snakken med hende. Du er ikke et barn længere. Du er en ung kvinde, der skal have lov til at prøve forskellige ting af og finde ud af, hvad der virker for dig.
Få hende til at lytte og fortæl så
Når du skal snakke med hende, er der nogle ting, jeg synes, der er vigtige, at du får sagt:
• Som det første er det vigtigt, at du fortæller hende, at hun bliver nødt til at lytte til dig – også selvom du måske kommer til at græde. Det er nemlig vigtigt, at hun ikke bliver sur, hvis du græder. Det gør bare situationen værre.
• Bagefter er det rigtig godt, hvis du kan fortælle hende, at du rent faktisk godt kan se, hvad hun mener. Det kan bløde hele samtalen lidt op. Og det kan være nemmere for din mor at tage imod det, du har at sige.
• Til sidst kan du fortælle hende, at du jo egentlig klarer det godt i skolen. Derfor vil du selv gerne have lov til at bestemme over din frisure. Det må hun lære at acceptere. Du opfylder jo hendes krav om at klare sig godt.
Tag en snak med en i familien
Hvis det er svært selv at snakke med hende, kan du måske starte med at snakke med en søskende, din far eller en anden i familien? Jeg får den idé, fordi jeg tænker, at du kan tage personen med, når du så tager snakken med din mor. Så kan hun se, at der er flere, der mener det samme som dig. Og det kan godt give noget mere tyngde til det, du siger.
Jeg håber, at jeg har givet dig et fint svar på det, du havde brug for. Held og lykke med det. Jeg håber, at I finder ud af det, dig og din mor.
De bedste hilsner fra Mindhelper