Jeg er startet til MMA træning, og drømmer om at blive professionel. Men min far vil ikke lade mig kæmpe i cage-fight. Hvad skal jeg gøre?
Hej
Jeg har en drøm om at blive professionel MMA fighter. Jeg er startet til træning og er blevet rigtig glad for det. Jeg glæder mig til at kæmpe mod en i en cage-fight, men jeg må ikke for min far.
Hvad skal jeg gøre? Skal min far virkelig stoppe mig i at nå min drøm?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det er selvfølgelig rigtigt svært, hvis man er blevet glad for en sportsgren, og ens forældre ikke vil støtte op om. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det må være helt vildt svært, at blive stoppet i noget, som man bare brænder helt vildt for. Det kan godt føles som om, at der er noget der bliver taget fra en. Men måske er drømmen ikke væk, men bare udsat et par år?
Hvor farligt er det?
MMA kan være en voldsom form for sport, hvor man kan risikere at få mange hårde slag og spark. Derfor kan det godt afskrække forældre fra at lade deres børn kæmpe i cage-fights. Nu ved jeg ikke, hvor voldsomt det er, når man er en del af junior-holdene? Men jeg kunne forestille mig, at der er helt andre regler for børn end voksne – også på konkurrenceniveau. Hvis det er tilfældet, så kan du jo prøve, at få din træner til at tale med din far om, hvordan kampene foregår. Så kan din far få et indtryk af, hvad det går ud på, og om det er farligt for dig. Hvis kampene ikke er lige så voldsomme for børn/unge, som det er for voksne. Jamen så kan det være, at han synes det er okay alligevel.
Hvis din far alligevel bedømmer, at det er for farligt for dig, at være med til kampene, så er der nok ikke så meget at gøre. Det er selvfølgelig super ærgerligt, når det er din store drøm. Men så længe, at du stadigvæk er barn i lovlig forstand, så er det din fars ansvar at sørge for, at du altid er beskyttet, og ikke kommer til skade. Så længe du er under 18, så har han det sidste ord. Men lad det ikke stoppe dig fra stadig at have det rigtigt sjovt med træningen. Jeg er næsten sikker på, at din far kun siger nej, fordi han gerne vil beskytte dig. Det gør forældre jo nogle gange, men de gør det af kærlighed. Hans største frygt er sikkert, at du kommer til skade. Og han vil gøre alt, for at undgå det. Også sige nej til noget, som du ellers rigtigt gerne vil.
Din drøm er der endnu
Så længe du er under 18, er det som sagt din far der bestemmer. Men det betyder jo ikke, at du ikke kan blive professionel, når du er blevet ældre. Når du fylder 18 om 3 år, så kan du selv bestemme om du vil kæmpe eller ej. Der er du nemlig myndig. Så selvom du ikke må kæmpe lige nu, så kan du jo stadigvæk blive ved med at træne. Og sørge for at blive i rigtigt god form, så du er klar når du fylder 18. Så drømmen om at blive professionel er der endnu.
Så for at opsummere: Din far må godt bestemme, at du ikke må kæmpe, så længe du stadig er barn/ung. Men han gør det sikkert kun, fordi han elsker dig, og gerne vil passe på dig. Men det behøver ikke stoppe dig fra din drøm senere i livet. Du kan stadig blive ved med at træne, så du bliver rigtigt god til når du fylder 18.
Pas rigtigt godt på dig selv.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper