Kære Mindhelper
Jeg har det rigtig svært med min far og vi skændes tit og det ender altid ud i skrig og gråd fra min, min mors og mindre søskendes side. Min far er utrolig aggressiv og jeg synes egentlig ikke han er et særlig rart menneske. Jeg har fortalt min mor at jeg ønsker dem skilt. Hun lytter og er den mest fantastiske person på jorden men hun håber stadig vi kunne blive den perfekte kernefamilie der lytter til hinanden.
Det ved jeg vi ikke kan. Det er utroligt hårdt at se min far lade sin vrede og utilregnelighed gå ud over mine søskende. Jeg prøver at skærme dem så godt jeg kan men det er sindsygt hårdt. Jeg hader at være derhjemme.
Jeg føler virkelig ikke jeg fortjener sådan en far. Vi bliver kommanderet med og jeg føler mig ikke som hans barn.
Mine søskende og jeg for tit at vide vi er vores mors børn og ikke hans, hvor meget han knokler for at kunne forsørge os. Men vores hus, bil, tøj det er ikke vores men hans.
Jeg føler mig ikke elsket og jeg så helst de blev skilt. Jeg kan snart ikke holde til mere. Jeg har prøvet et utal af gange at fortælle hvordan jeg føler men min far er snæversynet og lytter kun til sig selv.
Hvad kan jeg gøre.
Kh

(17 år)
Kære Du
Det lyder som en hammer-svær situation du er i. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og fortalt om dine oplevelser. For det er bestemt ikke nogen, du skal gå med alene.
Det er hårdt
Du skriver, at din far er aggressiv og utilregnelig. Det lyder virkelig ikke rart. Og det er aldrig okay, at ens forældre er aggressive over for en. For det kan godt virke ret skræmmende, og man kan måske også blive ked af det, når man bliver behandlet på den måde.
Det kan også være hårdt, når en man bor sammen med er utilregnelig. For så ved man måske ikke, hvornår der kan komme et vredesudbrud. Og så kan man godt komme til at gå rundt på listefødder omkring den person. Det er ikke rart at skulle det, når man er derhjemme. For ens hjem skal helst være sådan et sted, hvor man kan slappe af og læne sig tilbage. Men hvis man skal gå og være på vagt for, at ens far bliver vred. Så kan det kræve en hel del energi og det kan være mega opslidende i længden.
Du skriver også, at du prøver at skærme dine søskende fra din far. Det giver god mening. For tit er det sådan, at man gerne vil passe på sine søskende. Og derfor vil man også prøve at beskytte dem. Men det er vigtig for mig at sige, at det ikke er dit ansvar at passe på dine søskende. Det er nemlig et alt for stort ansvar at have. Og det kan være tungt, at skulle bære på sine skuldre.
Blive ved med at tal med din mor
Det er super sejt, at du har fortalt din mor om, hvordan du har det – det skal du endelig bare blive ved med. Noget af det der er allervigtigste, når der er noget som er svært på hjemmefronten er nemlig, at man ikke går med det alene. Derfor er det også rigtig godt, at man får snakket med nogen om det. For så kan man både få støtte af den anden. Og få nogle af ens frustrationer og tunge tanker, ud af hovedet.
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er en anden voksen du kan tale med, om hvordan det er derhjemme? Måske en lærer fra skolen, en god vens far, eller en helt tredje? Det kan nemlig sommetider være en hjælp, også at tale med nogen som ikke selv er en del af situationen. For de kan sommetider se nogle ting, som andre ikke kan. Hvis du synes det kan være svært at tale om, så kan du tage et kig på denne her artikel. Den handler om hvordan man kan få taget hul på snakken, når man har det svært.
Åben anonym rådgivning
Du kan også altid tage fat i det, som hedder Åben anonym rådgivning. Det er et tilbud som alle kommuner har. Hos Åben anonym rådgivning arbejder der nogle søde og dygtige mennesker, som er der for at hjælp familier som har det svært. Så derfor er de super gode at snakke med, hvis der er noget derhjemme som ikke fungere. Du kan måske prøve at tale med din mor om, i kan tage fat i dem sammen? Og ellers må du også altid kontakte dem selv. De er der nemlig for at hjælpe. Du kan finde Åben anonym rådgivning ved at google “Åben anonym rådgivning” og så navnet på den kommune du bor i.
Headspace
Et andet sted jeg også varmt kan anbefale dig at tage fat i, det er Headspace. Headspace er et sted man kan komme når man er ung, og går og tumler med nogen ting. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle super dygtige frivillige, som altid er klar på at lytte. Og jeg tænker måske, at det kunne være rart for dig at have et sted, hvor du kan komme og tale om nogle af de ting der fylder. Og hvor du ikke skal tage hensyn til nogen andre end dig selv. De frivillige er vant til at tale med unge, og de gør altid deres bedste for, at det skal være rart at komme der. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det er hammer-hårdt, at have en far som er aggressiv og utilregnelig. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar som kan hjælpe dig. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får snakket med nogen, om hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper