Hej Mindhelper
Jeg vil rigtig gerne springe ud til mine forældre som biseksuel. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det. Jeg har prøvet at søge på nettet efter ideer, men jeg føler ikke at nogen af måderne passer til mig. Min mor har allerede en ide om at jeg er lgbt. Hun så at jeg havde købt regnbuesokker da hun vaskede tøj og har senere købt to forskellige par regnbuesokker til mig. Så jeg ved at hun støtter mig. Hun har flere gange prøvet at starte en samtale op om det hvor hun har spurgt ind til mig. Jeg har ikke følt at jeg har været parat. Men det tror jeg at jeg er nu.
Har i nogle gode ideer til hvordan jeg kan gøre det? Jeg er meget dårlig til at sætte ord på svære ting.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det kan være rigtigt svært at finde ud af, hvordan man skal springe ud. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt okay
Hvor er det super sejt, at du er kommet dertil nu, hvor du føler dig parat til at springe ud overfor dine forældre, for det kan være svært at komme dertil. Og jeg synes, du skal vide, at det er helt okay, at du ikke er sprunget ud endnu. For man skal springe ud for sin egen skyld, og fordi man har lyst til det. Der er nemlig i princippet ikke nogen, der har krav på at få din seksualitet at vide. Så det er helt okay, at du har ventet til, du selv er klar. Men det kan være helt vildt rart at springe ud, fordi man tager et skridt på vejen imod at stå ved sig selv og accepterer sig selv, når man springer ud. Og så kan det være rigtigt rart, at man ikke skal gå med sin seksualitet helt alene. Så jeg kan godt forstå, at du rigtigt gerne vil springe ud overfor dine forældre nu, hvor du føler dig klar til det.
Det er vigtigt med støtte
Det lyder super rart, at du ved, at din mor støtter dig. For det betyder bare så meget at vide, at der er nogen, som støtter en. Og som accepterer en uanset, hvilken seksualitet man har. Jeg synes også, det lyder som om, din mor på den ene side selv har forsøgt at tage samtalen op. Men på den anden side også har respekteret, at du ikke har været klar til at fortælle hende det endnu. Og det tænker jeg også må være super rart, at du ikke er blevet presset til at fortælle det. Men at din mor på den måde også har vist dig, at hun er klar til at tage snakken, når du er.
Er det nemmere at skrive det?
Det er super svært at sætte ord på de svære ting, for det er ikke altid noget, vi gør så meget. Og det er også super sårbart at springe ud, fordi ens seksualitet faktisk er en ret personlig ting. Så jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at finde ud af, hvordan du skal sætte ord på det. Jeg tænker på, om det ville være nemmere for dig at skrive det i et brev til din mor, som du så kan give hende? Det kan nemlig nogle gange være nemmere at skrive tingene, fordi man så har mere tid til at tænke over, hvilke ord man gerne vil bruge, og hvordan man gerne vil sige det. Så kan du enten vælge at sige til din mor, at du har noget, du gerne vil sige og læse brevet højt for hende. Eller også kan du give det til hende, så hun kan læse det. Og så kan hun stille dig spørgsmål bagefter, hvis hun har nogle. På den måde behøver du ikke styre samtalen helt så meget selv. Du kan også prøve at kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Måske er der nogle råd i den, som du kan bruge?
Den mere henkastede måde
Der er også nogen, der synes, det kan være nemmere at fortælle sine forældre om sin seksualitet på en lidt mere henkastet måde. På den måde bliver det måske ikke på samme måde sådan en helt vildt stor ting. Men mere bare bliver noget, der bliver kastet ind i en samtale, hvor det passer ind. Det kan for eksempel være ved at sige: “hun er godt nok lækker,” hvis samtalen alligevel er på personer, der ser godt ud. Men det kræver nok, at du ikke synes, at det er mærkeligt at snakke med dine forældre om personer, der er lækre. Det kan dog også være, at du kan komme i tanke om en anden måde at få sagt det henkastet på, hvis du gerne vil bruge den metode. Men måske ikke lige har lyst til at snakke med din mor om, hvem du synes er lækker.
Tag fat i LGBT+ Danmark
Jeg kommer til at tænke på, om du kender foreningen LGBT+ Danmark? De har nemlig flere LGBT+rådgivninger, hvor man enten kan dukke op, skrive eller ringe ind og snakke med en person, der selv er LGBT+ person. Så hvis du synes, det kunne være rart at snakke med en person, der selv har stået i din situation, så kan du tage fat i dem. Nogle gange kan det nemlig hjælpe at snakke med nogen, som har stået lidt i den samme situation som en selv. Du kan være helt anonym hos LGTB+ , så der er ikke nogen, der behøver at vide, hvem du er. Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig noget inspiration til, hvordan du kan springe ud. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper