Min helt store drøm er at komme på sprogrejse til USA over sommerferien. Men når jeg fortæller det til mine forældre, vil de ikke lade mig tage afsted.
Hej.
Jeg er en pige på 14 år som drømmer om en sprogrejse til USA. Jeg vil kun det. Kun i sommerferien, men mine forældre tror ikke på mine drømme. Jeg har prøvet at tale med dem men nej. “Du er muslim skat. Det er ikke noget til os” Og det andet er at de synes det er overdrevet at jeg skal være alene der uden dem. De siger faktisk også “vi kan rejse derned og være der sammen.” Men det er altså ikke det jeg drømmer om. Jeg drømme om et nyt liv bare i sommerferien.
Jeg kan jo sagtens få en “Adoptivt familie” bare i sommerferien. De tror jeg bliver væk, eller noget i den retning. Jeg er træt af det her. Og det er ikke pengene der gør dem noget, men bekymringen. Min mor er sådan “Det kommer aldrig til at ske” Og min far “Er du tosset?” Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg kan ikke bare droppe mine drømme pga. at de ikke giver mig lov.
Alle mine venner taler om sprogrejse i 1-2 år mens jeg bare taler om 1-2 måneder… Alle taler om sprogrejser og efterskoler at de skal osv. Mig? Jeg må ikke fordi jeg ikke kan få en tilladelse… Det er så nedtur. Og jeg kan altså virkelig ikke droppe min drøm… Det ville være en ting jeg ville fortryde hele mit liv. Hjælp mig.
Den triste pige..

(Pige, 14 år)
Kære triste pige
Det lyder bare som en super fed drøm, du har, at du gerne vil af sted på sprogrejse. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at du bare er mega øv over, at dine forældre ikke vil lade dig tage afsted. Og jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du kan komme af sted senere
Som skrevet lyder det virkeligt som en super fed drøm, du har om at komme på sprogrejse til USA. For det må bare være mega spændende at få lov til at bo hos en familie i et andet land. Og du har sikkert ret i, at det er sådan noget, man ville være ked af, man ikke fik gjort, senere. Men det er heldigvis muligt at komme på sprogrejse senere i livet også. Og man kan også komme af sted mere end en gang, hvis man gerne vil det. Så selvom jeg virkeligt godt kan forstå, at du bare gerne vil afsted nu, så skal du ikke give helt op på din drøm, hvis du ikke kan få lov af dine forældre. For du kan sagtens komme af sted senere, når du er blevet gammel nok til selv at bestemme.
Snak med dine forældre igen
Det er mega forståeligt, at du bare er så æv over, at du ikke må komme på sprogrejse for dine forældre. Men det er dine forældre, der skal give dig lov til at tage af sted så længe, du er under 18. Så hvis du gerne vil på sprogrejse nu, er du nødt til at prøve at snakke med dem igen. Prøv om du kan få dem til at forklare dig, hvorfor de ikke synes, det er en god idé? Og hvorfor de ikke mener, at det er noget for muslimer? Husk at lytte til dine forældre når du snakker med dem. Selvom jeg godt kan forstå, hvis det er fristende at svare igen. Men hvis du lytter til dine forældre, åbner du også for en samtale, hvor der er plads til, at de lytter til dig.
Og så synes jeg også, du skal prøve at fortælle dine forældre, hvor meget du faktisk brænder for det her. Fortæl dem også meget gerne, hvorfor du brænder så meget for det. Hvad er det, der er så meget federe ved en sprogrejse til USA end en ferie med familien til USA? Hvis du prøver at fortælle dine forældre, hvad der er så fedt ved en sprogrejse, giver du dem nemlig en mulighed for at prøve at forstå, hvorfor du så gerne vil af sted.
Undersøg mulighederne
Jeg tænker ikke, at det er for at være trælse, at dine forældre ikke vil lade dig komme afsted på sprogrejse. Men at det er fordi, de er lidt bekymrede for, hvad der kunne ske, hvis de sender dig afsted. Så jeg tror, at dine forældre prøver at passe på dig og sørge for, at der ikke sker dig noget. Derfor ville det måske også være en god idé, at du undersøgte dine muligheder for at komme af sted på sprogrejse. Skal du af sted med andre unge på din alder? Er der en kontaktperson med, man kan snakke med, hvis der er noget, man bliver i tvivl om? Hvor nemt er det at få styr på, hvor du skal bo? Og så videre. Det kan nemlig tit berolige ens forældre lidt, hvis man har undersøgt tingene på forhånd. Så er der nemlig færre usikre faktorer, som de skal tænke på. Og som kan gøre dem bekymrede. Så måske det kan hjælpe lidt?
Kan du gå på kompromis?
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil på sprogrejse til USA. For det er et rigtigt spændende land. Men jeg kommer også til at tænke på, om du ville kunne gå på kompromis med landet for at komme på sprogrejse? For USA er langt væk, når man er to forældre, der er bekymret for sin datter. Og måske de ville være lidt mere trygge ved at sende dig på sprogrejse til et land, der er lidt tættere på først? Der findes for eksempel også mange spændende lande i Europa. Og det kan jo også være, at du kan få lov til at komme på sprogrejse til USA bagefter, hvis dine forældre ser, at den første sprogrejse går godt.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med det. Jeg krydser alt, hvad der kan krydses for, at du på et eller andet tidspunkt får din drøm om at komme på sprogrejse opfyldt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper