Hej!
Jeg må INTET af mine forældre! Det er sygt træls. Jeg var i byen en gang så kom jeg op at slås også er det gået ud over ALLE min veninder!? Det eneste jeg må er at gå i skole, også direkte hjem igen. Min veninde havde fødselsdag i weekenden og jeg må ikke en gang gå ud med hende. Det langt ude syntes jeg virkelig. Mine forældre er ikke hjemme lige nu, overvejer virkelig bare at stikke af.. da de så også har taget min telefon fra mig og smadret den foran mine øjne. Jeg må virkelig intet. Hjælp mig! Jeg har virkelig tænkt denne sidste time på om jeg bare skal stikke af og tage ud i byen med mine venner, de kan jo ikke få fat på mig, og jeg føler at de ikke elsker mig, så hvad nytter det at blive? Er det en god idé at bare stikke af og bare sige at jeg var ude at gå en tur, eller er det forkert gjort af mig? Jeg har fået stuearrest i 2 år.. det er virkelig grænseoverskridende for mig, seri. Hvad skal jeg gøre? Vær sød at give mig et hurtigt svar, da jeg virkelig har brug for jeres hjælp lige nu!
Jeg overvejer også virkelig meget selvmord, what to do?
– Pige på 13, håber i kan hjælpe..

(Pige, 13 år)
Hej pige på 13 år
Det lyder godt nok som en træls situation, du er i. Og to år er da også meget lang tid at have stuearrest i. Så det kan jeg godt forstå, du ikke synes er særligt fedt. Og jeg er glad for, du har skrevet ind og delt dine tanker.
Du skal ikke stikke af
Når jeg læser din besked, kan jeg godt forstå, du kan få lyst til at stikke af. Det lyder ikke som om, du har det særligt sjovt derhjemme lige i øjeblikket. Men derfor er det stadig ikke en god idé at stikke af. Jeg kender ikke dine forældre, så jeg ved ikke, hvordan de er. Men du er meget ung, og det lyder, som om det gik lidt vildt for sig, da du var i byen. Så jeg tænker, at din stuearrest måske kan være dine forældres måde at forsøge at passe på dig på. Men jeg kan også godt forstå, du synes to år, er ret lang tid at have stuearrest i. Men derfor er det stadig ikke den bedste løsning at stikke af. Det er nemlig vigtigt, at dine forældre ved, hvor du er. Ellers tænker jeg bare, at du kan risikere at gøre din situation værre.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre er til at snakke med? For hvis de er det, vil det nemlig klart være mit bedste råd at snakke med dem. At snakke er nemlig den bedste måde at løse situationer, hvor man føler sig uretfærdigt behandlet. Og det lyder, som om du føler, at dine forældre behandler dig uretfærdigt? Jeg kan i hvert fald godt forstå, at du synes, at det er grænseoverskridende, at du slet ikke må noget i to år. Men hvis du kan snakke med dine forældre, vil det helt klart være det bedste.
Når man skal snakke om den slags konflikter, er det vigtigt, at man husker at holde sig på sin egen banehalvdel. Så sig: “jeg føler, at to år er rigtigt lang tid at have stuearrest i,” i stedet for: “jeg må virkeligt ingenting for jer. Det er mega uretfærdigt.” På den måde lægger du op til en diskussion, hvor I taler pænt til hinanden. Og hvor der bliver mulighed for at høre alles forklaringer. Tjek også: Skændes du med dine forældre? Få 6 råd til færre sammenstød
Tag fat i en anden voksen
Hvis du slet ikke kan snakke med dine forældre, er det mit bedste råd at tage fat i en anden voksen. Derfor tænker jeg på, om der er andre voksne omkring dig end dine forældre, som du føler dig tryg ved at snakke med? Det kan for eksempel være en lærer på din skole. Det ville både være godt at få snakket med en anden voksen, fordi det lyder som om, at det her med dine forældre fylder ret meget for dig. Og det bedste man kan gøre med noget, der fylder meget, er at få snakket om det. Så man ikke skal gå med det alene. Og så kan den voksne, du snakker med også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, så du kan få det godt igen derhjemme.
Husk Børnetelefonen
Hvis du slet ikke har en voksen, du synes, du kan snakke med. Eller hvis du bare har brug for at snakke med nogen, der ikke kender dig, kan du tage fat i Børnetelefonen. Der sidder en masse søde rådgivere, der er vant til at snakke med børn og unge, der har en hel masse forskellige problemer. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så de er rigtigt gode at tage fat i, hvis du har brug for at få vendt din situation.
Tag fat i Livslinien
Du nævner til sidst, at du også har tænkt på selvmord. Det er et tegn på, at du ikke har det godt. Og at du føler dig rigtigt presset af den her situation. Derfor er det vigtigt for mig at nævne Livslinien. Dem skal du tage fat i, hvis tankerne om selvmord kommer til at fylde for meget. Livslinien har en masse dygtige rådgivere, som er klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med folk, der har tanker om selvmord. Og du kan være helt anonym, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber meget på, at mit svar har hjulpet dig. Og givet dig lidt idéer til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af det med dine forældre. Så du kan få det godt igen derhjemme.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper