Jeg tror ikke på mine evner i skolen. Jeg får dårlige resultater. Jeg er bange for, at mine forældre bliver sure. Og at jeg ikke bliver det, jeg gerne vil.
Hej brevkassen.
Jeg har det problem at jeg har svært
ved at tro på mig selv i skolen, fagligt mæssigt.
jeg går i 7 klasse og har ofte fået dårlige resultater i både dansk og matematik.
Mine forældre har troet på mig og ved at jeg er en klog pige i skolen, men er bange får de mister troet på mig da jeg snart har skolehjem samtale og der ved jeg at de kommer til at høre dårligt om mig.
De vil blive rigtig sure på mig og det vil gøre at jeg mister endnu mere troet på at jeg godt kan blive det jeg gerne vil blive, nemlig bioanalytiker.
håber i vil give mig gode råd.

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
Det lyder ikke nemt at være dig for tiden. Det er øv ikke at tro på sig selv. Og så kan det føles som et stort pres, når man skal opnå gode karakterer for at blive det, man gerne vil.
Lige som en sidebemærkning har jeg af hensyn til din anonymitet valgt at slette dit navn. Det synes jeg, var det mest retfærdige at gøre overfor dig.
Snak med dine forældre
Jeg kan forstå, at du er nervøs for skole-hjem-samtalen, fordi du ved, at dine forældre kommer til at høre dårligt om dig. Det er bestemt ikke en rar fornemmelse at gå med. Specielt når du er bange for at gøre dem sure – og måske også skuffe dem?
Jeg kommer til at tænke på, om du kunne komme skole-hjem-samtalen i forkøbet ved at fortælle dine forældre, hvordan du oplever, at det går i skolen? At du simpelthen sætter dig ned med dem og fortæller, at du synes, det er svært. Og at du er bange for, at de bliver sure over, det de hører? Jeg ved, at det kan virke rigtig skræmmende. Men det er mit bedste råd til dig, fordi du på den måde deler det svære med dine forældre, så de kan støtte og hjælpe dig bedst muligt. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tage hul på snakken, har vi lavet en guide til at snakke med forældre om svære ting.
Arbejd hen mod at tro på dig selv
Som jeg forstår det, er den anden ting, du bokser med, troen på dig selv. Og det kan godt kræve lidt arbejde at vende tankerne, så du kommer til at tro på dig selv. Men! Det kan lade sig gøre. En stor del af det handler om, hvor du lægger fokus henne.
Du skriver, at du ikke får så gode resultater i dansk og matematik. Men er der noget i de fag, som du er bedre til end andet? Fokusér på det! Eller.. Måske er der andre fag, du er god til, og som du godt kan lide? Det kan du bruge som bevis på, at der er noget fagligt, du faktisk er ret sej til. Når du begynder at fokusere på de ting, der lykkes, vil den gode følelse brede sig til flere områder også.
Og så husk på: Det vigtigste er, at man gør sig umage og giver den en skalle. Og hvis man gør det, kan man ikke rigtig gøre mere.
Jeg håber, du vil snakke med dine forældre. Måske kan de endda fortælle dig, hvad du er god til, hvis du selv har svært ved at se det. Og så håber jeg, at du får troen tilbage på dig selv. Det fortjener du!
De bedste hilsner fra Mindhelper