Der er problemer med min storebror, og mine forældre har sat mig i midten af det hele. De regner med, at jeg snakker med dem om det, den anden forældre har sagt. Men jeg vil ikke blandes ind i det.
Hej Mindhelper
Mine forældre blev da jeg var 2 år skilt, så det længe siden. Men nu er der problemer med min storebror opdragelse, som mine forældre har sat mig i midte af og regner med jeg snakker med dem om det den anden forældre har sagt og så videre. Og jeg gider ikke blandes ind i det men kan heller ikke bare lade vær for det skaber store problemer i hjemmet. Ved ikke lige hvad jeg skal gøre?

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18
Øv altså, det lyder helt vildt hårdt, at du er kommet i klemme mellem dine forældre. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Når nogle mennesker bliver skilt, så kan det godt ende i en masse problemer. Eksempelvis at de ikke vil snakke sammen, og derfor bruges deres børn som bindeled. Og det kan være helt sindssygt hårdt at skulle være det ‘barn’, som altid skal være i midten af alle diskussionerne og problemerne. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er helt vildt forvirret lige nu. For det er ikke særligt sjovt at være dig i den her situation, og samtidigt har du ikke lyst til at skabe yderligere problemer. Men det er faktisk ikke okay overfor dig. For det er ikke dit ansvar som datter, at dine forældre kan snakke sammen. Det er deres eget. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du får snakket med dine forældre om det, og får sat grænser for, hvad du vil være med til. For du skal selvfølgelig have lov til ikke at blive blandet ind i disse problemer – som i sidste ende handler om din bror og dine forældre, ikke dig.
Hvad så nu?
Det kan være svært, at åbne sådan en samtale med sine forældre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du læser de følgende 2 artikler: Guide til at snakke om svære ting med sine forældre og Hvordan man bliver god til at sætte grænser. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan snakke om svære ting. Og hvordan det at sætte grænser kan være en rigtig god idé, så man ikke ender med at blive trumlet helt ned, eksempelvis af sine forældre.
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du fortalte dine forældre, at du ikke længere vil blandes ind i problemerne. Det behøver ikke være samtidigt. Det er helt okay, at fortælle dem det hver for sig. Men prøv at forklare dem, hvordan du har det, og fortæl dem, at du ikke længere vil være mellemmand. Hvis de vil vide hvad hinanden tænker, men ikke snakke sammen – jamen så må de eventuelt prøve at sms’e sammen. Det er ikke dit ansvar, at få deres kommunikation til at fungere. Det må de selv finde ud af.
Det er fuldstændigt okay, at trække sådan en klar grænse, når man føler sig klemt mellem familiemedlemmer. Det kan nemlig gå rigtigt meget ud over dig, hvis du hele tiden skal udsættes for det pres fra dine forældre. Det kan være helt vildt stressende, gøre en ked af det og skabe endnu flere problemer i familien.
Snak med nogle om det
Et godt råd til dig kunne også være, at få snakket med nogle om, hvordan det går. For det kan være meget at skulle bære rundt på alene. Så kan det være rigtigt rart at få støtte fra nogle andre, og få snakket det hele igennem. Hvis der er problemer med ens søskende, så kan man også godt risikere at blive lidt glemt i alle strabadserne, fordi alles opmærksomhed er rettet mod ens søskende. Derfor kan det også være en god idé, at snakke med nogle andre end de mennesker, som problemerne drejer sig om. Jeg vil komme med lidt forslag.
Snak med et andet familiemedlem
Det kan være du har en moster, farfar, kusine eller et andet familiemedlem, som du holder af og er tryg ved. Så kan det være rigtigt rart, at få snakket tingene igennem med dem. For de kender måske både dig, din bror og forældre, og kan forstå, hvorfor det er rigtigt svært i øjeblikket.
Snak med dine veninder/venner
Det kan også være rigtigt rart at snakke med nogle, som ikke er familie. Det kunne eksempelvis være venner/veninder. Det kan være et rigtigt rart afbræk for de ting, som sker derhjemme. Det kan også være, at der er nogle af dine bekendte, som har oplevet noget lignende, som kan fortælle om, hvordan de håndterede det.
Tag fat i Headspace
Hvis du har lyst til at snakke med nogle, som slet ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. De er vant til at høre om alle slags problemer, og de er super søde. Det kan være et rigtigt rart sted at komme, og få hjælp med sine bekymringer. Det er forøvrigt helt anonymt, og der ligger en Headspace i mange af de større byer.
Det er helt vildt hårdt, at skulle være mellemmand mellem konflikter. Og det kan være endnu sværere, når det handler om ens familie. Men det er ikke dit ansvar, at dine forældre kan snakke sammen. Det er deres eget. Og derfor kan det være en rigtig god idé, at sætte en klar grænse, og fortælle, at man ikke har lyst til at blive blandet ind i noget. Det er fuldstændigt okay.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig held og lykke.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper