Hej Mindhelper
Jeg er ved at være sindssyg over at skulle være derhjemme for tiden. Min mor er dagplejer og hendes unger larmer frygteligt meget! Faktisk er det så meget, at jeg snart ikke længere føler, at jeg kan være i mit eget hjem, da der hele tiden er skrig og skrål fra morgen til aften. Jeg ved godt, det er hendes arbejde, men det er jo også mit hjem som jeg skal kunne føle mig velkommen i. Jeg har overvejet at flytte ud, men jeg er samtidig kun 18, og ved at det vil være en udfordring at få det hele til at hænge sammen økonomisk. Hvad skal jeg gøre? Jeg kan virkelig snart ikke klare det mere 🙁
Vh Den fortvivlede

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du er rigtig presset af den situation, som du er i derhjemme, fordi din mor er dagplejemor. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker, for jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om, hvad du lige skal gøre i den her situation.
Det giver mening
Det giver godt mening, at du føler dig forstyrret af din mors dagplejebørn, hvis de fylder meget derhjemme. Vi mennesker har brugt for at have en tryg base derhjemme, hvor vi kan koble af. Hvis vi ikke har det, kan vi godt blive pressede og frustrerede, fordi vi ikke får mulighed for, at komme ned i gear. Derfor kan jeg sagtens forstå, hvis din situation derhjemme, kan være super frustrerende for dig.
Samtidig tænker jeg også, at det kan være svært for din mor at gøre så meget ved, da det er hendes job at være dagplejemor. Og at børn generelt, har det med at larme. Nu kender jeg ikke din situation, men jeg kommer til at tænke på, om du mon har været mere hjemme i denne her corona-periode, end du ellers plejer? For hvis du nu f.eks plejer at gå i skole i dagtimerne, men har været hjemsendt, tænker jeg, at det ville give god mening, at du er blevet ekstra fyldt op af din mors dagplejebørn. Samtidig kunne det til gengæld betyde, at du måske efter sommerferien kommer til at være mindre hjemme, og så ville det måske ikke være lige så forstyrrende for dig?
Flytte hjemmefra
Du skriver, at du har overvejet at flytte hjemmefra, men at du er bekymret for, om det kan løbe rundt økonomisk. Det kan jeg sagtens forstå, at du kommer til at tænke på. Det kan være en udfordring for mange unge, at finde økonomi til at flytte hjemme fra. Men heldigvis finder de fleste en løsning, hvor det kan lade sig gøre. Mange unge vælger f.eks at flytte sammen med en ven elle veninde. Det kan kan sommetider gøre, at man kan få en lidt billigere husleje, når man er to om at splitte den. Så hvis du ikke allerede har tænkt i de baner, kunne det måske være noget, du kunne overveje.
Hvis du går i skole og gerne vil have hjælp til at undersøge mulighederne for at flytte hjemmefra, kan du tage fat i en studievejleder på din skole. Studievejlederen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine muligheder er, for at få udeboende SU.
Tal med din mor
Når jeg læser dit brev kommer jeg også til at tænke på, om du har talt med din mor om, hvordan du har det med at være derhjemme for tiden? Selvom hun måske ikke kan gøre så meget ved den nuværende situation, kan det måske alligevel være meget rart, lige at få sat ord på dine tanker og følelser og få fortalt hende, hvordan du har det. Hvis du synes det kan være svært at tale med din mor om situationen, kan du prøve at læse denne her artikel med gode råd til at håndtere konflikter. Selvom det ikke lyder til, at der er en konflikt mellem dig og din mor, tænker jeg måske at der stadig er nogle ting i artiklen, som kan være hjælpsomme for dig.
Tal med nogen andre
Sommetider kan det være rart, at tale med nogen om de frustrationer, som man går rundt med. Derfor tænker jeg, at hvis du ikke allerede gør det, så kunne det måske være en hjælp for dig, at tale med nogen, som du kender om, hvordan du går og har det. For det kan sommetider være rigtig rart lige at få luftet sine frustrationer, så man ikke går med det hele selv.
Kender du Headspace?
Du kan også tage fat i Headspace, hvis du har lyst til at tale med nogen udefra om den situation, som du står i. Hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige problematikker, og vil gerne lytte på det der fylder hos netop dig. Hos Headspace kan man være helt anonym, hvis man har det bedst med det. Så dem kan jeg varmt anbefale dig, at tage kontakt til.
Jeg håber rigtig meget, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og krydser jeg fingre for, at du snart finder en løsning, på din nuværende situation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper