Hej Mindhelper
Jeg er en pige der bor i en familie der skændes rigtig meget – altså forældrene, de siger de ikke vil skilles, men synes det hårdt at bo med dem sammen. Det gør også ondt at vide, min søster hører på det. De bor ikke sammen lige pt, og det virker rigtig godt. Er det ondt at fortælle dem, at jeg gerne vil have de skal skilles?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at det er rigtigt svært at bo hjemme hos dig i øjeblikket. Det er aldrig sjovt, når ens forældre skændes og det kan være rigtigt hårdt, at skulle høre på. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Jeg kan sagtens forstå, at du godt kunne tænke dig, at de blev skilt, hvis de skændes rigtigt meget. Så kan det sagtens være den løsning, der er bedst for alle. Men det lyder ikke til, at dine forældre synes det er den rigtige løsning. Og i sidste ende er det jo deres beslutning. Men jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dem om de ting, som du har fortalt mig. At du synes det er hårdt at bo sammen med dem og det har nået et punkt, hvor du ville ønske, at de blev skilt i stedet for at skændes. Derfor tror jeg også, at det bedste råd jeg kan give dig er, at snakke med dem igen – men ikke kun om, at du gerne vil have at de skilles, men måske mere om, hvad det gør ved dig, at de skændes så meget.
Hvordan snakker man om det?
Det kan være nemmere sagt end gjort at snakke med sine forældre om, hvordan det er, når de skændes. For det kan være lidt et ømt samtaleemne, hvis de er sure på hinanden. Men der er intet ondt i at fortælle dem, hvordan man har det. Tværtimod tænker jeg, at det er det helt rigtige at gøre. Dine følelser er jo mindst ligeså rigtige og vigtige, som dine forældres. Derfor skal der også være plads til dig derhjemme. Og jeg synes det lyder til, at du er en super sød og omsorgsfuld søster, når du gerne vil have, at din søster ikke skal høre på dine forældre skændes. For selvom de måske ikke vil skilles, så er det vigtigt, at de ved, hvordan det er for dig og din søster at bo sammen med dem. Det er ikke altid, at forældre helt forstår, hvordan det er at være barn, når ens forældre skændes rigtigt meget. Nogle forælder kan også tro, at deres børn måske ikke lægger så meget mærke til det, selvom det ikke er rigtigt. Hvis dine forældre forstår, hvordan det er at være dig i det her, så kan det måske også åbne deres øjne for, at de skal gøre noget andet. Jeg synes også du skal fortælle dem, hvorfor det er meget rarere for jer, at de bor hver for sig. Og så kan du jo sige det ærligt, at du synes det ville være rarere at de blev skilt, end at dig og din søster skal holde deres skænderier ud. Så må det være op til dine forældre, at være de voksne og gøre noget ved alle skænderierne.
Der kan ske mange ting, når man prøver at tale om de svære emner. Nogle forældre er gode til at lytte, andre er måske lidt hurtigere til at begynde og snakke selv. Og nogle gange kan man ende med at komme op og skændes. Det er helt normalt, når man snakker om noget, som er hårdt men vigtigt. Men det er ikke altid så hjælpsomt, hvis man begynder at råbe af hinanden. Du kan prøve at læse det 6. råd i den her artikel, der handler om at øve sig i at snakke sammen. Jeg tænker, at det er et rigtigt godt råd til, hvordan man kan snakke sammen på en god måde. Du kan også prøve at læse vores artikel om at snakke med sine forældre om svære ting. Den har også nogle rigtigt gode råd.
Hvis ikke det hjælper
Nogle gange er forældre så meget oppe og skændes, at de ikke rigtigt kan finde ud af at holde op igen, selvom det går ud over deres børn. Hvis det sker for dig, så tænker jeg, at du kan prøve at tage fat i nogle andre voksne og snakke med dem om det. Det kunne være en moster, farfar, yndlingslærer, sportstræner eller måske en af dine venners forældre. Hvis du prøver at snakke med dem om, hvad der sker derhjemme, så kan de måske prøve at snakke med dine forældre om, at deres skænderier påvirker dig og din søster rigtigt meget.
Det er nemlig mega svært, når ens forældre skændes rigtigt meget. Så er det helt normalt, at man kan opleve at blive ked af det og frustreret. Så er det en rigtig god idé, at få snakket med nogen om, hvordan man har det. Det kan være en voksen, en veninde eller anden person, som man er tryg ved. Det er nemlig rigtigt rart at få den støtte og et pusterum fra skænderierne derhjemme. Og det kan gøre det lidt nemmere, at komme igennem den svære periode.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med en, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om de ting, som fylder for dem. Så sidder deres frivillige klar til at lytte og hjælpe. Og de er mega søde og helt vant til at snakke om forældre, skænderier og skilsmisse. Alle unge er velkomne i Headspace og intet problem er for stort eller lille. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og man kan være helt anonym. Dem kan jeg varmt anbefale.
Det er mega svært, når ens forældre skændes rigtigt meget og det kan være super hårdt at skulle bo sammen med dem. Derfor er det heller ikke ondt, men rigtigt godt, at man får fortalt dem, hvordan man har det. For så er der større chance for, at de ændrer på det. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget og så krydser jeg fingre for, at der snart kommer ro på hjemme hos jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper