Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 17 år som har noget med en dreng på 17. Han siger til mig at han har det skidt pt og at hele verdenen er imod ham, og når jeg prøver at spørge ind til det siger han at han helst ikke vil snakke om det. Jeg prøver at være forstående og siger han bare skal sige til hvis jeg kan gøre noget. Min mor siger at jeg skal passe på mig selv inden det går galt, fordi hun ved jeg også har det skidt. Men jeg ved sku ik hvad jeg skal gøre. Jeg vil gerne hjælpe ham men det ret svært når han ikke vil snakke om det, OG man har en mor der stresser mig. Hvad skal jeg gøre? Hvordan kan jeg hjælpe ham og få min mor til at lade mig være?

(17 år)
Hej med dig
Det lyder til at være en super svær situation, du står i lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være rigtig svært at have lyst til at hjælpe nogle, som ikke gider snakke om, hvad de går og slås med. Det kan være frustrerende, fordi det er svært at hjælpe, når man ikke ved præcist, hvad der er galt. Og hvis man samtidig også har en af sine forældre på nakken, og man føler at de stresser en. Så kan det være super svært at finde hoved og hale i. Derfor tænker jeg også det giver mening, at du ikke ved, hvad du skal gøre.
Hvordan kan man hjælpe?
Når man har det svært får man ofte at vide, at det bedste man kan gøre er at snakke med nogen om det. Det giver luft til tankerne og kan hjælpe folk omkring en til at forstå, hvordan man går og har det. Derfor kan det også være rigtig svært, hvis en man holder af, ikke gider at snakke om det. Du skriver, at ham fyren siger han har det skidt, men når du spørger ind til det, så siger han, at han ikke gider snakke om det. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at tænke på andre måder at hjælpe på.
Nogle gange når folk, man holder af, har det skidt, kan det være nok, at man bare er der for dem. Hvis man fx bliver ved med at fortælle dem, at de ikke er alene og man nok skal være der for dem, så kan det skabe tryghed. Og rigtig mange oplever, at hvis de har trygge rammer omkring dem, så er det nemmere at få det bedre. En anden måde man kan hjælpe på er, at lave nogle af de ting, som han synes er sjove. Se en god film sammen, gå en lang tur eller lav noget helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er ting som I hygger jer og har det sjovt med. For hvis man føler at hele verdenen er imod en, er det super rart at føle, at der i hvert fald er en person, som er med en.
Hvad med dig?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, om du får snakket med nogen om, hvordan du har det? For det lyder til, at der også er nogle ting som er svære hos dig. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det? Det kan nemlig være både svært og drænende at være der for andre, hvis man selv har det svært. Derfor er noget af det bedste, man kan gøre for andre, at passe på sig selv og sørge for, at man har det godt. Og en måde at gøre det på er at snakke med nogen, om det der fylder og bøvler hos en. Det kan være en af dine gode venner, en moster eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er nogen som du er tryg ved og stoler på.
Snak med din mor
Du skriver også at din mor siger du skal passe på dig selv, fordi hun ved, at du også har det skidt. Det får mig til at tænke, at du har en mor der holder af dig og bekymrer sig for, om du har det godt. Men selvom det gøres i god mening, kan det sagtens være super irriterende, hvis man føler at nogen bekymrer sig alt for meget på ens vegne. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp, hvis du snakkede med din mor om, hvordan du har det med hendes bekymringer. Måske ved hun slet ikke at det stresser dig og at det er noget, som går dig på.
En god måde at gøre det på er, at gøre det i “fredstid”, hvor der er ro på og bølgerne ikke går højt mellem jer to. For hvis man allerede selv er sur eller irriteret, så er man nemlig ikke super god til at stoppe op og lytte til, hvad den anden har at sige.. Hvis du stadig er i tvivl om, hvordan du får snakket med din mor, så prøv at læse vores artikel Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. I den er der en masse gode råd til, hvordan man tager hul på snakken.
Headspace
Hvis du her til sidst tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Hos Headspace sidder der en masse super søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man har svært ved at finde hoved og hale i det hele. Det er helt gratis og man kan være anonym, hvis man har lyst til det. Du kan enten fange dem online eller besøge dem fysisk. Der ligger Headspacecentre i de fleste store byer.
Det kan være super svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man gerne vil hjælpe en man holder af og ens mor stresser en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber du finder en løsning, som er god for jer alle.
De bedste hilsner fra en Mindhelper