Hej.
Jeg døjer med rigtig mange problemer til dagligt, hvilket er super hårdt. Jeg har fx mange problemer derhjemme. Mine forældre råber generalt virkelig meget af mig, og de kan også godt finde på at skubbe og hive i mig, hvilket er meget ubehageligt. Nogle gange kan jeg godt låse mig inde på toilettet, fordi at jeg simpelthen ikke gider at høre på dem. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. De har overhovedet ikke forståelse for mine problemer, når jeg siger hvordan jeg har det. Jeg føler ikke at jeg har nogen at gå til, når jeg har brug for det..
God dag

(13 år)
Kære Du
Det kan være mega hårdt, når der er problemer derhjemme. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det skal du ikke gå med alene.
Konflikter med forældre
Du skriver, at dine forældre tit råber af dig og skubber dig. Det kan være rigtig ubehageligt og gøre en ked af det, når det sker. Og derfor er det heller ikke okay, at ens forældre råber og skubber.
De fleste unge er oppe at toppes med deres forældre en gang imellem. Og når der er en masse følelser i spil, kan bølgerne nogle gange godt gå højt. Men det skal ikke være sådan, at det for eksempel ikke er rart at være derhjemme. Ens hjem skal nemlig helst være sådan et sted, hvor man kan slappe af. Men det kan være svært, hvis konflikterne fylder meget. Og derfor kan det også være drænende i længden.
Kan i tale sammen?
Jeg forstår sagtens, hvis du ikke har super meget lyst til at tale med dine forældre. For når man har haft følelsen af, at de ikke forstår ens problemer, kan det ramme hårdt. Og det kan gøre, at man slet ikke har lyst til at fortælle dem, om den slags igen. Men jeg tænker alligevel, at det ville være godt, hvis dine forældre vidste hvordan det føles, når de f.eks. råber eller skubber.
Så hvis ikke du har lyst til at tale med dem selv, så kan du prøve at spørge en anden voksen, om de vil hjælpe dig. Det kan nemlig være rart, at have en med på sidelinjen.
Så har du mon en bedsteforældre, en lærer, eller en helt tredje, som du kan tale med? Så kan i måske starte med at tale om, hvordan du har det. Og bagefter finde ud af, at få snakket med dine forældre sammen.
Det kan godt være svært at række ud efter hjælp. For det er måske ikke lige hver dag, at man fortæller sin lære eller bedstemor om, hvordan man har det. Men tit vil dem i ens liv gerne lytte og hjælpe, når man kommer til dem. Også selvom man måske ikke plejer at tale med dem om sådan nogle ting.
Du kan læse gode råd i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Rådene kan både bruges til forældre og til andre voksne.
Åben anonym rådgivning
Alle kommuner har det som hedder Åben anonym rådgivning. Det er for børn, unge og deres familier. Hos Åben anonym rådgivning arbejder der nogle søde mennesker, som sidder klar til at lytte. De er vant til at tale om svære ting og finde løsninger, når der er noget derhjemme, som ikke fungere. Derfor tænker jeg også, at det kunne være et godt sted for dig, at tage fat i.
Du kan finde  Åben anonym rådgivning ved at vælge din kommune i Vejviseren nedenunder. Her kan du også se, om der er nogle andre tilbud, som kunne være noget for dig.
Find hjælp i din kommune
Børnetelefonen
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Børnetelefonen. Her kan man ringe ind, hvad end man er barn eller ung, og komme til at tale med en voksen. Alle slags problemer er velkomne. Og de voksne gør altid deres bedste for at hjælpe og lytte. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er ubehageligt at blive skubbet eller hevet i af ens forældre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper