Hej Mindhelper
Jeg er blevet mere og mere ensom siden første nedlukning, og det er uudholdeligt. Jeg lever stadig mit liv som om der er nedlukning, bortset fra når jeg er i skole. Jeg bor alene, så de fleste aftener er meget tomme. Jeg ved godt løsningen er at snakke mere med andre mennesker, men jeg kan ikke få mig selv til at gøre det. Jeg har social angst, og jeg antager for det meste at folk ikke gider mig, så jeg tager sjældent kontakt. Tit synes jeg også at det jeg siger er dumt, så det bekræfter nærmest bare for mig selv at det kun ender dårligt, hvis jeg snakker med folk. Jeg har snakket med en psykolog i over et halvt år, men jeg føler bare at jeg får det værre og værre for hver måned.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at få det bedre. Jeg længes så inderligt efter menneskelig kontakt, men mine følelser af mindreværd stopper mig.
Hilsen en 20-årig dreng.

(20 år)
Kære 20-årige dreng
Det lyder som om, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Og det kan være mega hårdt, at kæmpe med følelsen af ensomhed. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har rakt ud, og skrevet herind til os. For det er ikke noget, som du skal gå igennem alene.
At føle sig alene
Du skriver, at du føler dig ensom og at du længes efter menneskelig kontakt. Det kan være smadder hårdt. For en følelse af ensomhed kan være hammer-svær, at gå rundt med. Og man kan måske både blive ked af det og lidt trist. Derfor giver det også god mening, at du kan længes efter menneskelig kontakt. For vi mennesker er ikke designet til at være alene, alt for lang tid ad gangen. Vi er flokdyr, og derfor vil de fleste af os også gerne have nogen, at være sammen med, og kunne føle os forbundet til. Men hvis man går og føler sig alene, og måske ikke rigtig ser nogen i hverdagen, så kan det måske være svært at se, hvordan man kan komme af med følelsen.
Det giver mening
Du skriver også, at du kæmper med social angst. Det kan være rigtig svært. For når man har social angst, kan det ofte være ret svært, at tage kontakt til andre mennesker, selvom man måske ville ønske at man gjorde det. Når man har social angst, kan man nemlig have en masse tanker om, at andre ikke kan lide en. Eller man kan måske være bange for, at gøre noget forkert, i sociale situationer.
Når en situation giver en, en masse svære tanker og følelser, er det en naturlig reaktion, at holde sig væk fra den situation. Så derfor giver det også god mening, at du kan synes det er svært, at skulle være sammen med andre, når du får tanker om, at de ikke gider dig for eksempel.
Tal med nogen om det
Når man går rundt med en følelse af, at være ensom, er det rigtig vigtigt, at få fortalt nogen om det. For ensomhed er aldrig noget, man skal gå igennem alene. Og mange der føler sig ensomme oplever, at det kan hjælpe lidt på det svære følelser, at få sagt dem højt. Så måske har du en i dit liv, som du kunne prøve at tale med? en forældre, en lærer, eller en helt tredje?
For selvom det måske kan føles lidt svært, at tage hul på snakken. Så vil de fleste mennesker gerne prøve at hjælpe, når man går og bøvler med nogle svære ting. Og selv hvis de ikke kan gøre så meget, så kan det sommetider også bare være rart, at der er nogen til at lytte. Så mit bedste råd til dig er, at få sagt højt, hvordan du har det.
Hvis du synes det er svært at skulle tale om, så kan du tage et kig på vores artikel om, at tale med forældre om svære ting. Selvom den handler om forældre, så kan den også sagtens bruges, hvis der er en anden man hellere vil tale med.
Tal med psykologen
Du skriver også, at du har talt med en psykolog i et halvt år, men at du føler, at du får det dårligere. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har talt med din psykolog om, at du synes du har fået det værre? For ellers er det måske en god ide at gøre det. Det er nemlig super vigtigt, ikke at gå med tankerne og følelserne selv. Og psykologen er der for at hjælpe dig, også når du synes, at det ikke går super godt. Og måske er der noget psykologen kan gøre, eller ændre, så det kommer til at hjælpe dig mere, at kommer der.
Ventilen
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Ventilen? Ventilen er et sted, hvor man kan komme, hvis man er ung, og føler sig ensom. Der er nemlig rigtig mange unge, der bøvler med ensomhed. Og derfor er ventilen blevet lavet, så der er et trygt sted man kan komme, hvis man synes det kan være svært, at møde nye mennesker. Hos ventilen arbejder der nogle søde og dygtige frivillige. De er der for at sørge for, at alle synes det er rart at komme der. Og de ved også, at det kan være svært, at tage det første skridt. Så dem kan jeg virkelig anbefale dig, at tage fat i.
Det er hårdt, at føle sig ensom. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får talt med nogen om hvordan du har det, så du ikke skal gå med tingene alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper