Hej Mindhelper
Jeg er 14 snart 15.
Jeg har skrevet med en mand som er 24 lige pt, han er super sød. Han bor i Skotland dov. Nu hvor jeg bliver 15 snart er det så okay vis jeg er med en som er 24?? Nu er det jo en lidt stor alders forskel. Men jeg kan virkelig godt lide ham… er det så forkert??

(Pige, 14 år)
Kære du
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man skriver med en, som er meget ældre end en selv.
For er det forkert, hvis man nu virkelig godt kan lide ham?
Hvad siger lovgivningen?
Nu skriver du ikke, hvad ‘er det så okay hvis jeg er med en som er 24?’ betyder.
Jeg ved ikke, om du mener ift. at date, snakke med, have sex eller blot være venner.
Hvis du mener date eller have sex, så skal du vide, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, men at den i Skotland er 16 år.
Det vil sige, at så længe du er 14 år gammel, så er det ulovligt, hvis I har et forhold, hvor I har sex.
Og når den seksuelle lavalder i Skotland er 16 år, så er det stadig ulovligt når du bliver 15, hvis I har et forhold, hvor I har sex.
Hvorfor siger loven sådan?
Lovgivningen er lavet på den måde for at beskytte unge mennesker.
For selvom det slet ikke altid er sådan, så er der tilfælde, hvor ældre mennesker udnytter børn og unge, uden barnet eller den unge selv er klar over det.
Og det er faktisk derfor, at man har sat den seksuelle lavalder, hvor man har.
Så for at svare på dit spørgsmål om det er forkert, så er det korte svar: Ja, det er det ifølge loven.
Når man er to forskellige steder i livet og verden
Du spørger også, om det er forkert, med aldersforskellen, når nu du virkelig godt kan lide ham.
Her vil vi i brevkassen ikke være dommere over, hvad der er rigtig eller forkert så længe det er inden for lovens grænser.
Men jeg tænker det er vigtigt at overveje, om man er samme sted i livet?
For man er to helt forskellige steder, når man snart fylder 15 år og når det er 10 år siden, at man blev 15 år.
Pas på dig selv på nettet
En anden ting, som jeg gerne lige vil slå et slag for er, at du skal passe på dig selv på nettet.
Det er ikke altid, at folk er hvem de giver sig ud for at være på nettet.
Så selvom du måske skriver meget med ham og har set billeder af ham, så kan vi aldrig vide, hvem vi skriver med, med mindre man kender dem i virkeligheden.
Derfor synes jeg også, at du skal være rigtig forsigtig, når du skriver med ældre mennesker på nettet, som bor i et andet land end dig.
Tal med dine forældre om det
Når man skriver med nogen online, som er 10 år ældre end en selv, så er det vigtigt man snakker med sine forældre om det.
Der er nemlig stor forskel på, hvilke tanker og følelser man har som 14 årig og som 24 årig.
De forskelle skal dine forældre snakke med dig om og hjælpe dig med at forstå.
For selvom han virker meget sød at skrive med, så ved du ikke nødvendigvis, hvem der sidder på den anden side.
Derfor er det også meget vigtigt, at du ikke mødes med ham, uden at dine forældre ved det. Det kan nemlig være ret farligt, når man ikke har mødt personen før.
Tal med dine venner om det
Når man står i en situation, hvor man har svært ved at finde ud af, om noget er rigtigt eller forkert, kan det være rart at snakke med nogen om det.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du snakkede med dine venner om det.
Det kan være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af om det er forkert eller ej.
Tag fat i PrivatSnak
Nogle som også kan være rigtig gode at snakke med er Sex og Samfunds rådgivningstjeneste PrivatSnak
Her møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med 13-15 årige om alt fra sex og prævention, til parforhold og dating.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl, om det er forkert at snakke med en på 24 årig eller ej.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller skrive til deres brevkasse. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
For selvom det kan være spændende at snakke med en som er 10 år ældre, så er det vigtigt man ikke går med det alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper