Hej Mindhelper
Jeg bor i en ghetto alle mine gamle venner hader mig jeg ved ikke hvorfor eller hvad jeg gøre forkert jeg prøver og holde mig ude af problemer og være en stille og rolig dreng og god mod andre men jeg føler hele tiden folk ned gøre mig og snakker dårlig om mig og hader mig ved ikke om det bar er mig eller om jeg lever i et pernoia liv problemmer kommer hele tiden til mig jeg holder mig meget hjemme fordi jeg ikke orker problemer eller hovedpine og at folk skal grine af mig og tænke jeg er mærkelig og folk skal ned gøre mig og slå mig jeg har gjort nogle ting i min fortid der gøre at folk hader mig men prøver og rette op på det men det hjælper ikke jeg kan mærke det har ramt mig mentalt angst stress depression hvad skal jeg gøre jeg har prøvet alt men det nytter ikke 😥

(Dreng, 18 år)
Kære dreng på 18 år
Det lyder som en helt utroligt svært situation, du står i. Det lyder helt vildt, at folk nedgør dig og slår dig. Så det giver virkeligt god mening, at du synes det hele er svært for dig lige nu. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om det her? Det er nemlig mit allerbedste råd til dig. For du skriver, at de andre nedgør dig og slår dig. Det er absolut ikke i orden. Og det må være rigtigt svært for dig at stå med. Så jeg synes, du skal prøve at snakke med en voksen, du stoler på. Det kan for eksempel være dine forældre eller en lærer. Så tænker jeg nemlig, at de vil kunne hjælpe dig med at tage fat i dine gamle venners forældre. For de skal simpelthen have at vide, at dine gamle venner går og nedgør dig. Så de kan tage en alvorlig snak med dine gamle venner om, hvordan man behandler andre mennesker.
Der er kommet et brevkassespørgsmål ind for nyligt med en situation, der minder rigtigt meget om din. Det er en ung på 18 år, som har problemer med at hans venner slår ham, og ikke vil tale med ham. Jeg linker til det, fordi jeg tænker, at du måske vil kunne bruge nogle af svarene derfra.
Du skriver, at alt det her har ramt dig i form af angst, stress og depression. Derfor har jeg linket til tre artikler om de emner, som du kan klikke på, hvis du har lyst til at læse mere om det:
Deprimeret? Få 10 råd til, hvad du selv kan gøre
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og at du får løst problemet. For det er ikke fair, at det skal være sådan her for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper