Hej brevkasse
Vi er en gruppe venner, som har kendt hinanden i mange år og er meget tætte. Vi har dog et problem med en af vores venner i gruppen. Vi spiller ofte online sammen eller snakker dagligt, da vi bor i hver sin ende af landet. Men én af vores venner bliver meget vred, når vi spiller, og har svært ved at kontrollere sin vrede. Det ødelægger hyggen, fordi personen bliver irriteret og negativ overfor os andre.
Vi ved ikke, hvordan vi skal tale med ham om det, fordi han tager tingene meget personligt, og det gør ham som regel endnu mere vred. Vi er derfor i tvivl om, hvordan vi skal tage snakken med ham, uden at det ender med, at han bliver sur på os. Vi holder virkelig meget af ham som ven, da han også har en sjov og hyggelig side, og vi vil gerne bevare det gode venskab.
Har I nogle råd til, hvordan vi kan håndtere situationen?

(23 år)
Kære jer,
Det kan være svært, når ens venner kan blive rigtig sure, når man spiller sammen. For som I siger, så kan det nemt ødelægge stemningen og hyggen ved det.
Jeg er glad for at I har skrevet til os, så vi sammen kan finde en god måde, I kan tale med jeres ven på.
Det kan være svært at sætte grænser
Jeg kan sagtens forstå, at I synes det er udfordrende at skulle snakke med jeres ven. For det kan nemlig være rigtig udfordrende at skulle sætte grænser overfor ens venner. Især hvis man godt ved, at ens ven kan tage det på en negativ måde.
Men det er rigtig vigtigt for jeres venskab, at I får fortalt ham, hvordan I har det. For det er vigtigt, at I allesammen har det godt i jeres venskab.
Derfor vil jeg prøve at komme med nogle forslag til, hvordan I kan gribe samtalen an.
Bliv på egen banehalvdel
Når man skal fortælle nogen noget, som man måske godt ved, at de kan blive kede af at høre, eller ligefrem vrede, så kan man starte med at gøre sit bedste for at blive på egen banehalvdel.
Med det mener jeg, at I på bedst mulig vis skal tage udgangspunkt i, hvad I føler og ikke pege fingre af jeres ven.
I kunne for eksempel sige: “Vi kan godt få en følelse af, at der bliver lidt dårlig stemning nogle gange, når vi spiller. Vi synes ikke, det er særligt rart. Vi har lagt mærke til, at det tit er ifm. at du kan blive frustreret over spillet. Er det noget, du kan genkende?”
På den måde får I sat ord på jeres følelser, men uden at pege fingre af jeres ven som problemet. Samt giver ham mulighed for at dele, hvad han tænker om det hele.
Hvis jeg skal give jer det modsatte eksempel, på hvad der nok er en mindre god måde at sige det på, ville det være: “Du bliver altid mega sur når vi spiller, og det er din skyld, at spillet bliver rigtig nederen for alle os andre.”
Her bliver han bebrejdet som det eneste problem, og det kan gøre ham rigtig ked af det. Og så kan det være svært at få en god samtale om det.
Anerkend jeres venskab
Når I skal fortælle jeres ven om jeres tanker, så kan det være en god ide at gøre det ud fra et kærligt og omsorgsfuldt sted.
På den måde er det nemmere at undgå en konflikt, mens man stadig får talt om det, som man har brug for at sige.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis I sørger for at anerkende ham som en god ven, når I tager snakken.
Som I selv skriver, så holder I rigtig meget af ham, og vil gerne fortsætte venskabet.
En måde at gøre det på, er for eksempel ved at starte samtalen med netop at anerkende ham som en god ven.
Fortæl ham hvad han betyder for jer, og fokusér på, at grunden til I gerne vil snakke med ham, netop er fordi I holder af ham, og er rigtig glade for jeres venskab.
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter. Red venskaberne, er der flere rigtig gode råd til, hvad I kan tænke over og gøre, når I skal tale med jeres ven.
Forlig jer med at han måske bliver vred
I skriver, at I ikke ønsker han skal blive vred. Samtidig skriver I, at han har en tendens til ofte at blive det.
Drømmescenariet for jeres samtale er selvfølgelig, at ingen bliver sure og kede af det, og at I allesammen kan gå derfra med forståelse og lettede hjerter.
Men det kan jeg ikke love jer, kommer til at ske. Og derfor er det også vigtigt, at I har in mente, at det godt kan være, han bliver vred. Det er også okay.
Nogle gange kan folk godt gå i selvforsvar og blive afvisende lige i starten. Det er ikke sikkert, det er noget, han har tænkt over før, så måske kommer det som et chok for ham.
Hvis det sker, så giv ham noget tid til at tænke over tingene. Ofte kan folk se tingene fra et mere objektivt perspektiv, når deres følelser er faldet lidt til ro igen. Og så kan det være, I kan tage en ny og bedre snak der.
I er virkelig seje
Til slut vil jeg blot sige, at I er virkelig seje. I lyder til at have gjort jer mange overvejelser om, hvordan I bedst kan tale med jeres ven.
Det er meget tydeligt for mig, at I bestemt ikke ønsker at såre jeres ven, tværtimod. Jeg synes det er virkelig sejt, at I har skrevet ind til os, og jeg håber at mit svar kan hjælpe jer på vej. Jeg sender jer en masse positiv energi, og håber at samtalen med jeres ven går godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper