Hej Mindhelper
Jeg går lige nu på gymnasiet og føler at alle de veninder jeg får, får mig i dårligt humør hver gang jeg er sammen med dem. Jeg havde en veninde i folkeskolen som jeg følte ikke behandlet mig ordentligt og jeg er derfor ikke venner med hende længere. Nu er jeg i 2.g og fundet en veninde som virkede meget sød til at starte og i 1.g med men nu begynder hun at gøre at jeg får det dårligt i hendes selskab. Hun kommentere på ting og føler at hun dømmer mig hele tiden. Jeg tør ikke rigtigt gøre noget uden at være bange for at hun dømmer mig. Hvis hun bare har en dårlig dag går det ud over mig. Hun har nogle lidelser osv så måske er hendes måde at være på undksyldt. Men vil gerne ikke være venner med hende mer men vi går i klasse sammen og hvis vi bliver uvenner er hele mit gymnasie liv ødelagt og vil hellere leve sådan som jeg gør nu og være venner med hende. Føler bare altid at jeg finder venner der behandler mig dårligt. Men måske er det mig der er problemet. Jeg ved det virkelig ikke. Please vær ærlig.
Mvh Pige

(Pige, 17 år)
Kære Pige
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis ens venner behandler en dårligt.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Når venskaber får en i dårligt humør
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at din veninde behandler dig dårligt.
Hun kommenterer på alt, du føler hun dømmer dig, og når du er sammen med hende, så tør du ikke gøre noget uden at være bange for, hvad hun tænker.
Jeg ved ikke med dig, men det lyder umiddelbart ikke som en god ven.
En god ven skal jo gerne være en man har det sjovt med. En man hygger sig sammen med, og som man kan grine med.
Og det lyder ikke til, at det er sådan jeres venskab er lige nu?
Hvad er et godt gymnasieliv?
Du skriver, at du ikke vil være venner med hende mere, men at du har ikke lyst til at blive uvenner. For hvis I bliver det, så er hele dit gymnasieliv ødelagt.
Her får jeg lyst til at være lidt fræk og udfordre dig lidt. Jeg håber det er okay.
Men jeg kommer til at tænke på, hvad et godt gymnasieliv for dig er?
Er et godt gymnasieliv en hverdag, hvor man er venner med en, som behandler dig dårligt? En som er dårligt selskab? Og en som du føler dømmer dig hele tiden?
Er det bedre end at stoppe venskabet og søge nye venner?
Jeg siger ikke, at der noget svar, som er mere rigtigt end andet. Men det lyder ikke til, at du har det super godt med, hvordan tingene er for tiden.
Derfor vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Har du prøvet at tale med hende?
Hvis man har nogen i ens liv, som behandler en dårligt, kan det være en god ide at snakke med dem om det.
Nogle gange ved de ikke, at det de gør, gør andre kede af det. Og derfor kan det være en god ide, at fortælle dem det.
For når andre gør noget, som vi ikke kan lide, så er det vigtigt at sige fra.
For hvis vi ikke siger fra, så er der ikke en særlig stor chance for, at de stopper med det, de gør.
Derfor kan det være vigtigt at kunne sige fra og sætte grænser. Hvis det lyder som noget for dig, så kan jeg anbefale dig at læse vores artikel: Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser
Fordele og ulemper: Hvad kan der ske?
Når man står overfor et svært valg, så kan det være rart at se valget, fra alle sider.
En god måde at gøre det på, er ved at lave en “for og imod” liste.
Du kan fx lave en for og imod liste om, hvorvidt du skal blive ved med at være veninder med hende eller ej.
For når man får alle argumenterne for og imod ned på skrift eller på telefonen, er det ofte nemmere at træffe en beslutning.
Du kan fx gøre dig nogle tanker om:
“Hvad sker der hvis I ikke er venner mere?”
“Hvorfor ødelægger det mit gymnasieliv?”
“Kan jeg være i det her venskab resten af gymnasietiden?”
Du kan læse mere om for og imod lister i vores artikel: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide
Hvad med de andre?
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at blive venner med andre end din veninde?
Det kan være andre i din klasse, på årgangen eller årgangene under/over.
Er der nogen af dem, som du allerede nu snakker lidt med, som du kunne snakke endnu mere med? Eller skal du ud og finde nogle helt nye venner på gymnasiet?
Hvis du skal det, kan det være en god ide at starte med at smalltalke lidt.
Smalltalk er nemlig en rigtig god måde at starte et venskab på.
Hvis det lyder som noget for dig, så prøv at læse vores artikel: Sådan lærer du nye mennesker at kende.
Her kommer vi med gode råd til, hvordan man smalltalker og til, hvordan du får nye mennesker ind i sit liv.
Snak med dine forældre
Når der er noget som fylder i ens dagligdag, kan det være rigtig hårdt og drænende at gå med det alene.
Derfor kan det være en rigtig god ide at få talt med nogen om det.
For jo længere tid vi går med det alene, jo større kan det vokse sig, og jo sværere kan det være at komme ud af igen.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det i gymnasiet?
Det kan være at de har nogle gode råd til, hvad du skal gøre, eller hvordan du kan få et bedre venskab med din veninde.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig eller din klasse, så kan jeg varmt anbefale Girltalk
Hos Girltalk bliver du mødt af søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger, om det som er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler, at alle venner man får behandler en dårligt.
Du kan chatte med dem alle ugens dage, det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan nemlig være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver ved med at få dårlige veninder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det og får et godt gymnasieliv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper