Hej jeg hedder XXXX og jeg er 19 år gammel. Og har en dårlig vane med at lyve overfor andre mennesker fordi jeg har svært ved at komme ind i andres samtaler eller gerne vil blande mig og kommer så tit med en løgn som de andre oftest skulle være misundelige på. mine forældre vil ikke tro på størstedelen af det jeg siger da jeg har løget for mange gange det gør mig super ked af det og giver mig større udfordringer i min hverdag fordi jeg har gjort det til en vane og gør det næsten dagligt med hvem som helst.
Hvad gør jeg??

(18 år)
Kære dig
Først og fremmest har jeg slettet dit navn. Det har jeg gjort for, at du kan være helt anonym. Det håber jeg er okay.
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man har svært ved at stoppe med at lyve.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du er ikke alene
Først og fremmest, er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene.
Rigtig mange oplever, at det kan være svært at lade vær med at lyve.
Alle mennesker lyver. Og nogle mennesker gør det bare mere end andre.
Men derfor er det stadig en helt normal og menneskelig ting at gøre. Derfor er du heller ikke den eneste, der har skrevet herind til os, fordi du lyver for meget.
Hvis du har lyst til, kan du læse brevkassespørgsmålene: Hvordan kan jeg stoppe med at lyve og Jeg lyver ofte, hvis jeg får chancen for det.
Hvad sker der, når man ofte lyver?
For rigtig mange betyder det meget, at de kan stole på de mennesker, de har i deres liv.
Og hvis de oplever, at de ofte ikke kan stole på det, en person siger, så kan det gøre at de mister noget tillid til personen.
Og det kan være rigtigt frustrerende. Især hvis man egentlig rigtig gerne vil kunne stole på personen, fordi man holder af dem.
Men heldigvis kan det godt blive bedre, og man kan godt lære at stole på hinanden igen.
Hvad kan du gøre?
Til sidst i dit brev spørger du, hvad du skal gøre.
Der er heldigvis flere ting, som du kan gøre, for at blive bedre til ikke at lyve.
Tag et skridt af gangen – øvelse gør mester
Nogle kloge mennesker sagde engang: Rom blev ikke bygget på en dag.
Med det mener de, at noget så stort og pragtfuldt som den historiske by Rom, ikke blev bygget på en dag. Det tog sin tid.
Det samme kan siges om at stoppe med at lyve. Det kan være en stor og svær ting at stoppe med.
Derfor er det vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis er noget der sker fra den ene dag til den anden.
Man kan derfor prøve at tage et skridt af gangen, og på den måde komme tættere og tættere på sit mål om ikke at lyve mere.
Fordi det at komme af med en dårlig vane tager tid.
Det er lidt ligesom, når man gerne vil blive god til noget; Jo mere man øver sig, jo bedre bliver man.
Snak med dine forældre om det
En anden ting der kan være rigtig god at gøre, er at tale med dine forældre om det.
Det lyder til, at dine forældre godt ved, at du har en vane med at lyve. Derfor kan en snak med dem, være første skridt mod at øve sig på at lyve mindre.
Hvad skal du sige til dem?
Først og fremmest kan du fortælle dine forældre hvordan du har det.
At du faktisk har det rigtig dårligt med, at du ofte lyver, og at du gerne vil blive bedre til at lade være.
Når dine forældre ved det, så kan de også hjælpe dig med at øve dig på det.
I vores artikel om at tale med sine forældre, kan du læse om nogle gode råd til, hvordan du kan tage den svære snak.
Sig det højt, når du kommer til at lyve
Når du har talt med dine forældre om at øve dig på at blive bedre til ikke at lyve, så kan du øve dig på at sige højt, når du kommer til at gøre det alligevel.
Grunden til det er smart er, at du selv bliver opmærksom på, når du kommer til at lyve. Ud over det, viser du også overfor dine forældre, at du faktisk gerne vil være ærlig.
Det kan være mega svært i starten, men øvelse gør mester, og det vil blive lettere med tiden.
Det kan være rigtig svært, hvad man skal gøre, når man har svært ved ikke at lyve. Men det kan blive bedre, især når man taler med andre om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper