hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg er rigtig dårlig til at lyve og jeg bliver ved med det og jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe. Mine forældre bliver rigtig sure på mig og det er så svært at lade vær , jeg gør det ikke medvilje men jeg har gjort det siden jeg var lille. Jeg kommer også med nogle lange søforklaringer. Det er så slemt at jeg er begyndt at få selvmorstanker over det og min bonus far tror aldrig på mig. Vi har sådan nogle snakke som jeg grader til hver eneste gang og han tror aldrig på mig, nogle gange siger jeg ting som jeg føler at han vil have mig til at sige.
jeg har virkelig brug for hjælp.

(13 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation. Du lyver ofte, og har svært ved at stoppe.
Det kan jeg godt forstå er ubehageligt. Men det lyder også til, at du faktisk rigtig gerne vil blive bedre til ikke at lyve. Og når vi opdager ting, som vi gerne vil blive bedre til, så bliver vi det ofte også.
For nu ved du, at du ofte lyver, og så er det også meget nemmere at øve sig på at lade være. Så det kan sagtens blive bedre.
Du er ikke alene
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene. Alle mennesker lyver. Nogle mennesker gør det mere end andre, men det at lyve er faktisk en helt menneskelig ting.
Og du er bestemt heller ikke den første eller eneste der har skrevet til os, fordi de lyver meget.
Hvis du har lyst, kan du læse brevkassespørgsmålet: Hvordan kan jeg stoppe med at lyve? eller Jeg lyver ofte, hvis jeg får chancen for det
Hvad sker der, hvis man lyver meget?
Nogle mennesker lyver mere end andre. Men hvis man lyver for meget og for tit, kan det godt blive et problem for en.
For hvis man lyver meget, så sker der ofte to ting:
1. Folk kan få svært ved at stole på dig, hvis de ved, at du lyver
2. Det kan være svært at finde rundt i alle ens løgne. For hvis man har sagt alt muligt, der ikke passer, så kan det være svært at finde hoved og hale i det hele.
Og faktisk så er det også lettere at lyve, hvis man har gjort det til en vane at gøre.
Vores hjerne er nemlig lavet på den måde, at det vi gør meget, bliver vi ofte ret gode til. Og så er det ofte noget, vi gør igen og igen.
Så det kan være svært at stoppe, hvis man er begyndt at gøre det meget. Men det betyder ikke, at man ikke kan stoppe. Det kan man heldigvis godt!
Tal med dine forældre
Det lyder til, at det her med at lyve har påvirket dit forhold til dine forældre. Det kan jeg godt forstå kan være rigtig svært.
Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, du får talt med dine forældre om, at du gerne vil stoppe med at lyve. For på den måde kan de også hjælpe dig med at stoppe med at lyve.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at skulle tale med dine forældre om.
Men du kan for eksempel aftale et bestemt tidspunkt, I kan sætte jer ned sammen og tale. Så kan du fortælle dem, at du rigtig gerne vil stoppe med at lyve, og så kan I sammen finde en god løsning.
I vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Men hvordan stopper man egentlig med at lyve?
Indrøm når du kommer til at lyve
Når vi gerne vil ændre noget i vores liv, så er det vigtigt at vi begynder at gøre noget anderledes.
En ting du kan prøve at starte med, er at sige højt, når du kommer til at lyve.
Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke skræmmende, men det er faktisk en rigtig god måde at både blive opmærksom på, når man lyver.
Start med at øve dig med personer, som du stoler på. Det kunne for eksempel være dine forældre. Fortæl dem, at du gerne vil øve dig på ikke at lyve, og at du derfor vil fortælle dem, hvis du kommer til det.
Det vigtige ved den her øvelse er, at de personer du øver dig med, ved at du øver dig, og er nogen du stoler på.
I starten kan det måske være svært. Derfor er det også okay, hvis du ikke fortæller dem det lige med det samme, efter du har løjet. Det kan være der går en time eller mere. Det vigtigste er, at du får det sagt.
På sigt kan du øve dig på at sige det tidligere og tidligere. Altså 30 minutter efter, 2 minutter efter, og til sidst måske faktisk nå at stoppe dig selv, inden du fortæller en løgn.
Husk at det kan tage tid
Når man skal øve sig på at gøre noget anderledes, så er det vigtigt at huske på, at det godt kan tage tid.
For hvor mange er verdensmestre til noget, første gang de prøver det?
Men heldigvis kan man blive helt vildt god til det man øver sig på med tiden. Så giv ikke op selvom det er svært.
Husk: Øvelse gør mester!
Det kan være mega frustrerende hvis man lyver meget, men egentlig gerne vil stoppe. Så er det vigtigt, at man øver sig på at gøre noget anderledes. For eksempel tale med sine forældre om når man kommer til at lyve.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig godt på vej, og så hepper jeg på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper