Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 15 år og går i 9 klasse
Jeg har førhen blive drillet
Jeg har det ik godt med at fremlægge
Jeg har det rigtig svært fortiden som om jeg har lidt angst
Og er meget nervøs for at fremlægge og har ikke lyst
Men er i tvivl om hvordan jeg skal forklare min lære hvordan jeg går og har det for jeg synes det svært at sætte ord på
Skal jeg bare ik sige noget til min lære ?

(15 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig ubehageligt at skulle fremlægge foran sin klasse. Man kan blive helt nervøs og have svært ved at få ordene ud af ens mund.
Og hvad nu hvis man går helt i sort? Hvad gør man så?
Det er helt normalt
Inden jeg fortæller dig om, hvad du kan gøre for at gøre det nemmere at fremlægge, skal du vide, at det er helt normalt at blive nervøs.
Faktisk er det en helt naturlig reaktion, som vi har med os fra dengang vi mennesker levede på savannen.
Her var det vigtigt at være klar på at stikke af, hvis der pludselig kom en sabeltiger, der ville spise os.
Så skulle vi kunne få vores puls op, få gang i kroppen og være klar til at stikke halen mellem benene.
Det er præcis den samme reaktion, som din krop får, når den skal fremlægge.
Fremlæggelsen bliver din sabeltiger, som din krop gerne vil stikke af fra. Og derfor sætter den gang i hele dit system, gør dig nervøs og gør sådan, at du har lyst til at undgå at fremlægge.
Du er ikke alene
Selvom det er helt naturligt at blive nervøs, kan det være super irriterende, når man nu engang imellem skal fremlægge for sin klasse.
Men heldigvis er du ikke alene med den følelse.
Rigtig mange har skrevet herind og fortalt om, hvordan de ikke kunne lide at fremlægge. Hvor nervøse de bliver, og hvordan de ikke helt ved, hvad de skal gøre.
Hvis du synes det kunne være rart at læse, hvordan de har det, når de skal fremlægge, så kan du prøve at læse brevkassespørgsmålene: Jeg har meget svært ved at fremlægge og Jeg bliver nervøs, når jeg skal fremlægge
Hvad skal du sige til din lærer?
Du spørger, om du skal sige det til din lærer eller ej. Og hvis ja, hvordan skal du forklare din lærer, hvordan du går og har det?
Det kan være rigtig svært at sætte ord på, hvordan eller hvorfor, at det er svært at fremlægge.
Men et rigtig godt sted at starte er at springe ud i det.
Du kan gå op til din lærer og sige til dem:
“Må jeg snakke med dig om noget? Det er bare fordi, jeg er simpelthen så nervøs for at fremlægge. Og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre?”.
På den måde fortæller du, hvordan du har det, men du rækker også en hånd ud og beder om hjælp til, hvad du skal gøre.
De fleste lærere har haft elever, som har svært ved at fremlægge. Derfor ved rigtig mange af dem også, hvad man kan gøre for, at det bliver bare lidt lettere for dig at fremlægge.
Find en makker i din klasse
En anden rigtig god strategi er at finde en i klassen, som kan være din fremlægge-makker.
En fremlægge-makker er en som man kan fokusere på, når man fremlægger.
For ofte så kan det være svært at vide, hvor man lige skal kigge hen, når der sidder en masse mennesker og kigger på en.
Derfor kan det være rart at have en makker, som man kan fokusere på under hele fremlæggelsen.
Du kan også aftale med din makker, at de skal give dig en tommel op midt i fremlæggelse. På den måde kan de heppe på dig og måske give dig lidt ro i maven.
Hvad kan du ellers gøre?
Hvis du synes det kunne være rart med nogle flere råd eller øvelser, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikler: Bange for at fremlægge? Her er det du skal vide og Nervøs? Få 9 tips til at håndtere din nervøsitet.
Her finder du nogle rigtig gode råd og øvelser til, hvordan du får det nemmere med din nervøsitet. Og hvordan du kan blive mindre bange for at fremlægge.
Det kan være rigtig svært og ubehageligt at fremlægge. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du får styr på din nervøsitet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper