Hej brevkasse.
Mine forældre er ved at gå fra hinanden og jeg føler det er min skyld. Jeg har problemer som fylder meget i huset og som også tit udløser konflikter.

(14 år)
Hej 14 årig
Det er en svær situation, når ens forældre går fra hinanden. Og det kan godt sætte gang i en masse svære følelser og tanker.
Det er ikke din skyld
Derfor er det heller ikke unormalt at få tanken om, at det er ens skyld, at ens forældre går fra hinanden. Kunne man have gjort eller sagt noget andet? Eller hvad nu hvis man ikke havde haft de problemer og bøvle med?
Den slags tanker oplever rigtig mange børn og unge, når deres forældre beslutter, at de ikke skal være sammen mere. Derfor er det også helt normalt at føle både tristhed, vrede og skyld, når man står midt i ens forældres skilsmisse.
Men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er din skyld. Det er aldrig barnets skyld. Det er de voksne, som tager den beslutning, og det er også dem, der har ansvaret for den. Så lige meget, hvordan man vender og drejer det, så er det ikke din skyld.
Vores artikel om, når ens forældre skal skilles kan være med til at give ro
I vores artikel Skal dine forældre skilles? Står der lidt mere om, hvordan det kan føles, når ens forældre går fra hinanden. Der står også nogle gode råd til, hvordan man kommer igennem den første svære tid, efter ens forældre har fortalt, at de skal skilles. Så jeg tænker, at den kunne være rigtig rar for dig at læse.
Snak med nogen om det
Et af rådene i artiklen, som jeg særligt godt kan lide, er at snakke med nogen om det. Det kan både være med en god kammerat, en lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved. Der er nemlig vigtigt at du ikke går med skylden og de svære tanker helt alene. Så er der mon en omkring dig, som det kunne være rart at snakke med?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon snakker med nogen om de problemer, som du skriver fylder meget i huset? For hvis du gør det, så tænker jeg at den person, du snakker med, måske også kunne være et godt bud på en, der er god at snakke med om alt det med, at dine forældre går fra hinanden.
Og hvis du ikke allerede gør det, så vil jeg varmt anbefale dig at gøre det.
Du er altid velkommen hos Børnetelefonen
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Børnetelefonen. Rådgiverne hos Børnetelefonen er nemlig rigtig søde og rare. Og de er vant til at snakke med børn og unge, som står midt i, at deres forældre går fra hinanden. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er også helt gratis og anonymt. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være hårdt, når ens forældre beslutter at gå fra hinanden. Og så kan der dukke en masse svære tanker og følelser frem. Derfor håber jeg også rigtig meget, at mit svar kan være med til at give dig ro i maven om, at det ikke er din skyld at dine forældre ikke er sammen mere. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper