Hej Mindhelper
Jeg føler jeg går i gennem en tid hvor jeg ikke rigtig ved hvem jeg er længere, jeg har mistet min identitet. Det på påvirker mig meget da jeg også er hjemmegående grundet personlige udfordringer så jeg har ingen rutine. Jeg er lukket inde i min egen bobbel. Hvad gør jeg for at få det bedre og finde mig selv?

(20 år)
Kære dig,
Jeg kan virkelig godt forstå, at det påvirker dig, at du har en følelse af, at din identitet er forsvundet. Det er ikke rart at gå med en følelse af, at man ikke rigtig ved, hvem man selv er.
Heldigvis er der flere ting man kan prøve at gøre, for at lære sig selv bedre at kende.
Det er ikke unormalt
Inden jeg kommer til, hvad du selv kan gøre, for at lære dig selv bedre at kende, så vil jeg starte med at understrege, at det er helt normalt at have perioder i sit liv, hvor man har mindre identitetsfølelse end andre.
Mennesker er dynamiske, det vil sige at vi løbende udvikler og ændrer os. Derfor giver det også god mening, at vi kan have perioder, hvor vi måske mister en følelse af identitet. Det kan der være mange grunde til.
Det kan være man er mere stresset end normalt, eller netop har opdaget nogle nye ting omkring sig selv, som lige skal lande i én.
Heldigvis varer denne følelse ikke for evigt, og man kan sagtens selv gøre noget for at lære sig selv bedre at kende og genvinde sin følelse af identitet.
Skab gode rammer for dig selv
Du nævner selv, at du lige nu ikke har nogen rutine, fordi du er hjemmegående. Det kan være rigtig rart at skabe en rutine for sig selv, selvom man egentlig ikke har noget i sin hverdag, man skal.
Rutiner er nemlig med til at sørge for, at man for eksempel får nok søvn, nok mad og så kan det give et mentalt overskud, fordi man har noget at støtte sig op ad i sin hverdag.
Jeg tænker derfor, første skridt for dig kunne være at skabe en rutine i din hverdag, så du har et konkret holdepunkt hver dag. En rutine behøver ikke være skemalagt fra time til time, men kan fx bare være et generelt overblik over ens dag.
Fx kunne en rutine se sådan her ud:
8:30: stå op
9:00: spis morgenmad
12:30: spis frokost
18:00: spis aftensmad
21:00: lig mobil væk
23:00: gå i seng
Det her skema er blot en meget rå skitse, for som du kan se, er der masser af timer hvor der kan lægges ting ind. Jeg vil nu præsenterer dig for nogle ting du kan gøre, for at lære dig selv bedre at kende. Og det kan være det er nogle af de ting, du senere kan sætte ind i din rutine.
Find blyant og papir frem
Det første jeg vil foreslå at du kan prøve, er at begynde at skrive ned på papir. Når vi skriver ting ned, så bliver de ofte mere virkelige for os, og det kræver, at vi overvejer, hvad vi skriver ned og hvorfor.
Derfor vil jeg foreslå dig at begynde at skrive dagbog. Der er ingen regler for, hvordan man skriver dagbog. Nogle skriver omkring deres dag, nogle skriver hvordan de har det, nogle skriver hvad de er taknemmelige for, nogle skriver om deres håb og drømme og andre om noget helt andet.
Det vigtigste i starten er egentlig bare at komme i gang, så man kan jo vælge det som føles mest naturligt. Det mange oplever, når de begynder at skrive dagbog, er, at de får en følelse af at komme tættere på sig selv, og at de lærer sig selv bedre at kende.
Det oplever man ofte, fordi man måske tør at skrive nogle af de tanker ned, som man ikke tør sige højt. Det kan være man er mega ked af det, men ikke tør sige det højt, eller det kan være man er mega stolt over noget, men måske er bange for at nævne det for sine forældre, fordi de ser anderledes på det.
Dagbog kan altså virkelig hjælpe en på vej til at lære sig selv bedre at kende.
Find frem til dine styrker
Vi mennesker har det med at fokusere meget på det vi IKKE kan eller IKKE er. Det er faktisk helt naturligt og stammer fra dengang vi levede på savannen, hvor det var meget vigtigt at kende sine egne begrænsninger.
Men i vores samfund i dag, hvor vi ikke lige er i fare for at blive spist af en sabeltiger, hvis ikke vi er særligt gode løbere, så giver det ikke mening at fokuserer ligeså meget på vores svagheder.
Så netop fordi vi som mennesker naturligt ikke fokuserer så meget på, hvad vi er gode til, giver det mening aktivt at overveje det. Ellers kan verdenen hurtigt blive et sted fyldt med ting vi ikke kan.
I vores artikel: Sådan finder du dine personlige styrker, har vi en guide til, hvordan du kan finde dine personlige styrker. Her tager vi udgangspunkt i 24 personlige styrker, hvor du selv kan vælge hvilke du ved, at du er god til.
Når vi kender vores egne styrker, så kan det både styrke vores selvværd, gøre os mere modstandsdygtige over for udfordringer, og gøre os bedre til at tage beslutninger. Alt i alt er det altså mega smart at kende sine styrker.
Husker du at træne dit selvværd?
Når vi mister vores følelse af identitet, kan det også være et tegn på, at vores selvværd kunne trænge til en kærlig hånd. Selvværd er de følelser og tanker, vi har om os selv. Når vi har lavt selvværd, så tænker vi ofte meget negativt om os selv og har meget svært ved at se vores egne styrker.
Men, vores selvværd er faktisk ligesom en muskel, og det betyder at det kan trænes stærkere!
I vores artikel: Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, kan du læse en masse gode råd til at styrke dit selvværd og få det bedre.
Ét af rådene handler blandt andet om at få dine venner til at lave en liste over ting, du er god til. Ofte kender vores venner os rigtig godt, og nogle gange er de faktisk bedre til at se alle de gode kvaliteter vi har, end vi selv er.
Tal med nogen
Til slut vil jeg anbefale dig at tale med nogen om, hvordan du har det. Egentlig er det ligegyldigt, præcis hvem du taler med det om, så længe du får det sagt højt. Vores tanker og følelser har det nemlig med at vokse sig større og større, når vi ikke snakker med andre om dem.
Hvis du har nogle gode venner eller et godt familiemedlem som du føler dig tryg ved, så kan du fx snakke med dem. I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse flere råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
For eksempel kan det være rart at aftale et specifikt tidspunkt, I skal tale sammen. På den måde bliver aftalen konkret, og du kan forberede, hvordan du vil starte samtalen.
Hvis du har brug for at tale med nogen som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år, og så tilbyder de rådgivning både fysisk eller online.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig godt på vej, og så sender jeg dig en masse gode tanker og energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper