Hej Mindhelper
Jeg har en rigtig god veninde i paralelklassen og vi er meget tætte. Hun går til ridning og var blevet smidt af hendes hest og brækkede så noget inde i håndleddet og hendes højre hånd var bundet op og kunne så ikke bruges. Jeg har så hjulpet hende lidt i skolen for hun er en total klovn med venstre. Fx har jeg hjulpet hende på toilet, med tøjet og lige med og tørre hende når hun var færdig. Det har overhodet ikke gjordt mig noget, tværtimod, det har da bare været naturlig og det er jo altid rar og hjælpe. Toiletterne er de der der er åbne for oven og for neden og nogen havde så hørt at jeg havde havde hjulpet hende og givet det videre. Så nu blir vi drillet med at vi er til piger og forelsket i hinanden og jeg har hørt de kalder os de to lebber. Jeg synes det er uretfærdigt for man behøver vel ikke nødvendigvis være lesbisk fordi man hjælper hinanden på toilet og tørre hinaden? Jeg syns det er træls og blive mobbet men gider ikke ligge sige det til mine forældre eller min klassselærer fordi det er pinligt og snakke om. Hvad skal vi gøre? Bare vente til det måske går over eller hvad?

(Pige, 14 år)
Kære dig
Det lyder til, at du står i en svær situation, hvor du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Derfor er det også godt, at du har skrevet herind.
Du er en god veninde
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du bare er en rigtig god veninde.
Gode venner hjælper hinanden, og det lyder til, at du hjælper, hvor du kan.
Derfor synes jeg også bare, at du skal give dig selv et klap på skulderen over, at du er der for din veninde, når hun har brug for det.
Det er ikke okay at drille
Når det så er sagt, så er det vigtigt for mig at sige, at der er intet som helst galt i at være til piger eller være lesbisk.
Og det er heller ikke noget, man skal bruge som et skældsord.
Derfor har du også helt ret i, at man sagtens kan hjælpe sin veninde på toilettet, uden at det har noget at gøre med, hvad ens seksualitet er.
Derfor er det heller ikke okay, at I bliver drillet af de andre. Det skal stoppes.
Snak med din lærer
Den bedste måde at stoppe det på, er ved at du får snakket med din klasselærer om det.
En del af læreres job er faktisk at sørge for, at deres elever har det godt. Derfor skal de også hjælpe dig, hvis I bliver drillet.
Du skriver, at du ikke tør sige det til din lærer, fordi det er pinligt.
At du har hjulpet din veninde, ser jeg bestemt ikke som pinligt. Tværtimod er det et tegn på at du er en rigtig god ven.
Det tænker jeg også, at din lærer vil synes. Derfor tænker jeg sagtens du kan fortælle din lærer om, hvad der er sket. Så kan hun også lettere hjælpe jer med at få det stoppet
Kan man vente og se?
Du spørger også, om I bare skal vente og se, om det går over.
Det kan man godt prøve.
For ofte så har dem der driller det med at glemme sådan noget og komme videre.
Men samtidig kan det også være enormt ubehageligt at være i. Derfor kan det også være, at I er nødt til at gøre noget for at det stopper.
Hvis det fortsætter
For hvis de andre fortsætter med at kalde jer ting, som fx ‘de to lebber’, så er det vigtigt at I fortæller det til jeres lærer, så de kan få det stoppet.
Skolen skal helst være et sted, hvor man kan føle sig tryg uden at blive drillet. Og det er jeres lærers ansvar at være med til at sørge for, at det også er det for jer.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal tage snakken med din lærer, kan du læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting
Selvom artiklen er til forældre, så er der nogle rigtig gode råd i til, hvordan man tager den svære snak.
Det kan være rigtig ubehageligt at blive drillet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker jeres vej, og håber drilleriet stopper.
De bedste hilsner fra en Mindhelper