Kære brevkasse
Jeg har det helt enormt svært lige nu. Min kæreste har for kun nogle dage siden slået op med mig. Grunden er at jeg over tænkte alt, så hver gang der var noget han havde på hjerte, tog jeg det bare som kritik, som bekræftede min overtænkning. Jeg bryd helt sammen hver gang hvor jeg ikke ville kunne gøre andet end at græde. Jeg frøs helt og kunne ikke svare på det han sagde. Jeg tror det værste er at vi begge elsker hinanden men han kunne ikke stå og se på mens jeg langsomt gik ned med en svær depression og min sociale angst har heller ikke hjulpet. Vi har aftalt at forsøge at være venner, men har lidt svært ved tanken, da jeg jo gerne vil være mere.
Lille info vi var sammen i 1,5 år. Og det startede med at gå rigtig godt. Vi havde også lagt planer fremadrettet om at flytte sammen til næste august, så er helt vildt ked af at det nu ikke er noget der ville komme til at ske. Jeg begyndte også til psykolog efter hans opfordring i september, men jeg er lidt usikker på hvor meget det hjælper.
Så mit spørgsmål er om der er en måde hvorpå at jeg ikke bryder ned på den måde og ikke overtænker alt?

(21 år)
Kære du,
Det kan være hammersvært, når man overtænker rigtig meget, og ikke ved, hvordan man stopper det.
Du er allerede kommet langt
Først og fremmest får jeg lyst til at sige, at jeg synes du er virkelig sej.
Selvom tingene er svære lige nu, så har du allerede taget en masse gode beslutninger for dig selv.
Du har opdaget, at du har et mønster med at overtænke rigtig meget. Det i sig selv kan være svært at opdage.
Udover det, er du startet hos en psykolog, og nu har du også skrevet herind til os.
Alt det er virkelig sejt gået, og viser tydeligt, at du rigtig gerne vil have det bedre.
Det tager tid at ændre mønstrer
Når der er noget, vi gør rigtig meget, så kan det tage lang tid for os at ændre.
Og tanker er jo også sådan noget, vi ikke rigtig kan styre. Tanker kommer og går lidt, som de har lyst til. Og derfor kan det gøre det endnu mere frustrerende, når man så har rigtig mange svære tanker ofte.
Men du skal vide, at det godt kan ændre sig.
Hvad kan du gøre ved overtænkning?
Så hvad kan man gøre ved det?
Vi har faktisk lavet en artikel om netop dét. Den hedder: Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe overtænkning.
I den kommer vi med vores bedste bud på, hvordan du kan stoppe tankerne, når de kører i ring.
Et af rådene er at lære at huske, at tanker ikke er virkelighed. Selvom vi tænker noget, så bliver det ikke sandt af den grund. For det kan man nogle gange godt glemme.
Og derfra handler det også om at stoppe de negative tanker, når de kører i ring.
Sådan stopper du overtænkning
Så når man får en masse negative tanker som fx: “Du er ikke god nok” og “han har ikke lyst til at være kærester med dig..”. Så handler det om først at stoppe dem.
Det kan man fx gøre ved at sige til sig selv: “Tak fordi I er her tanker, men der er ikke plads til jer lige nu.”. Derefter kan man prøve at lave noget helt andet, som kan give en god energi.
I vores artikel om at bryde tunge tanker, kommer vi med seks forsag til, hvad du kan lave, når de tunge tanker fylder.
Husk, det tager tid
Du skriver også, at du er startet til en psykolog. Men du er lidt usikker på, hvor meget det hjælper.
Du skriver ikke noget om, hvor mange gange du har været ved psykologen. Derfor ved jeg ikke, om du har været der 1 eller 10 gange.
Men hvis det er tættere på 1 end på 10, så vil jeg blot lige slå et slag for, at det godt kan tage noget tid, før man begynder at få se en ændring.
Det betyder ikke, at man skal fortsætte hos en psykolog, hvis intet har ændret sig efter lang tid. For det kan selvfølgelig også være, at det ikke er den rette psykolog for dig. Så er det helt okay at søge andre veje.
Søg støtte hos dine venner
Lige nu står du i en situation, hvor du både har svære tanker, men du er også gået gennem et brud.
Når sådan noget sker, så er det vigtigt at man kan få hjælp og støtte fra dem omkring sig.
Derfor tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, hvis du sørger for at få talt med dine venner om, hvordan du har det.
Både ift. tankerne, men også ift. bruddet med din kæreste. For ofte bliver det bare lettere at håndtere svære tanker og følelser, når man kan dele dem med nogen, man stoler på.
Tag et smut forbi lægen
Hvis intet ændrer sig, og du ikke rigtig føler, at det du gør, har en effekt. Så kan det være, du skal overveje at tage en tur forbi din læge.
For du skriver selv, at du også har haft depression og angst. Og hvis det begynder at blive værre, så er det vigtigt, at du får hjælp. For det skal du ikke kæmpe med alene.
Og faktisk er læger også til for at hjælpe patienter, uanset om de har brækket benet, eller har brug for hjælp, fordi de ikke trives.
Når du er ved din læge, kan du også spørge dem om, hvilke tilbud der er til unge under 25 år i din kommune. For ofte har kommunen forskellige tilbud, når man er ung.
Overtænkning kan være virkelig svært at håndtere, men heldigvis kan det godt blive bedre. Så kan man fokusere på at bryde med de negative tanker, og sørge for at få talt med andre om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper