halløj, Jeg er en dreng på 19 år og netop blevet færdig med mit første semester på DTU, hvor det gik godt fagligt. Økonomisk er jeg også langt foran de fleste på min alder. Alligevel har jeg en vedvarende følelse af ikke at være god nok eller ikke at nå nok, selvom jeg rationelt ved, at det ikke er tilfældet.
Min opvækst har sandsynligvis spillet en rolle. Jeg er vokset op med to forældre med alkoholproblemer, og min søster og jeg måtte tidligt tage ansvar og klare mange ting selv. Det har betydet, at jeg i dag næsten konstant føler behov for at præstere og være produktiv. Når jeg laver noget, der ikke direkte bidrager til studie, arbejde eller fremtid, får jeg dårlig samvittighed. Det har gjort mit sociale liv begrænset, og jeg laver sjældent noget bare for fornøjelsens skyld.
Jeg holder af mit studie og mit arbejde, men mit selvværd er i høj grad bundet op på præstation. Jeg vil gerne ændre det, men ved ikke helt hvordan. Derfor vil jeg høre, om nogen har erfaring med at give sig selv lov til at slappe af uden skyldfølelse, arbejde med en fordrejet opfattelse af succes og finde en mere balanceret måde at leve på uden at miste motivationen.

(Dreng, 19 år)
Kære du,
At klare det godt og være dygtig til noget kan være en rigtig god ting.
Men hvis der aldrig er plads til at slappe af eller lave fejl, så kan det også blive rigtig udmattende.
Du har gjort dig mange gode tanker
Først og fremmest får jeg lyst til at skrive til dig, at jeg synes du har gjort dig rigtig mange gode tanker og overvejelser omkring, hvordan du har det, og hvordan du godt kunne tænke dig at have det.
Det er virkelig sejt, at du har mærket efter, og nu gerne vil prøve at gøre noget anderledes.
Det kan i sig selv være virkelig svært at opdage, så det er rigtig godt gået, at du har mærket efter.
Når præstation bliver ens identitet
Som du selv skriver, så giver det jo egentlig fin mening, at du binder meget af dit selvværd og dit selvbillede op på præstation og produktivitet.
Når man vokser op i hjem med alkoholmisbrug, kan man som barn reagere på mange forskellige måder.
Du og din søster har reageret ved at tage kontrol og styring over jeres liv, og er blevet voksne i en meget tidlig alder.
I jeres barndom, var det en strategi, som hjalp jer med at overleve. Men måske er det også nu som voksen, at du kan mærke, at den faktisk også spænder lidt ben for dig.
For intet menneske kan være produktivt hele tiden, og derfor er det også et urealistisk ideal at have for sig selv.
Men hvordan ændrer man noget, som ligger så dybt i en?
Hvordan styrker man sit selvværd?
Som du selv er inde på, så er arbejdet med ens selvværd et rigtig fint sted at starte.
For et stærkt selvværd handler nemlig om at mærke, at man er et værdigt menneske, uanset hvad man præsterer eller gør.
Altså: du er god nok, præcis som du er.
I vores artikel om at styrke sit selvværd kommer vi med flere råd til, hvad man kan prøve at gøre.
I mit svar til dig her, vil jeg også komme med et par råd.
Selvomsorg er vigtigt for vores selvværd
En ting jeg tænker, kunne give mening at prøve af, er selvomsorg.
For hvis man binder meget af sit værd op på præstation, så kan det give rigtig god mening lige at trække i håndbremsen og vise sig selv, at man faktisk også fortjener at få lidt ro og omsorg.
En måde at vise sig selv omsorg på er fx ved at sætte tid af til at lave noget, som man godt kan lide at lave. Ikke fordi man skal præstere, ikke fordi man skal gøre noget produktivt. Men bare fordi, at det er mega sjovt og dejligt.
Jeg ved ikke, hvad det kunne være for dig? For mig kunne det fx være at: se min yndlingsfilm, spise slik med mine venner, tage i biografen, gå en lang tur, danse, høre høj musik på højtaleren.
Det kan være, at du kan lave din egen liste med ting, som du kan tage dig tid til.
Vi har også lavet en artikel om selvomsorg. I den kommer vi med flere råd til, hvordan du kan blive mildere overfor dig selv.
Find balancen
Det lyder også til, at det kunne være godt, hvis du fandt en balance mellem både at være produktiv, men også holde pauser, hvor du kan tage dig af dig selv.
Den balance kan være mega svær at finde, men det er bestemt ikke umuligt. Et rigtig godt sted at starte, er at få hjælp fra andre.
Tal med andre om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogen i dit liv, som ved, hvordan du har det?
For når vi taler højt om det, som vi har svært ved, men gerne vil blive bedre til, så har dem omkring os mulighed for at hjælpe og støtte os.
Det vigtigste er at få talt højt om det. Det kan være en i din familie, nogle venner eller en helt anden. Det vigtige er, at det er en, som du stoler på og er tryg ved.
Hvis du har et godt forhold til din søster i dag, kunne hun måske give mening at snakke med? Det kan være hun kan genkende noget af det, og måske selv har nogle gode råd eller tanker?
Prøv at kontakt TUBA
Her til slut vil jeg anbefale dig at tage fat i nogen, som ved rigtig meget om, hvordan det er at vokse op i et hjem med alkoholmisbrug.
For der er nemlig rigtig meget hjælp at hente.
TUBA er en organisation, som hjælper børn og voksne, som er vokset op i hjem med misbrug. De tilbyder mange forskellige ting. Både gruppeforløb, terapi, online rådgivning og drop-in møder. Og så har de afdelinger i hele Danmark.
Inde på TUBAs hjemmeside kan du læse meget mere om, hvordan de kan hjælpe.
For når man er vokset op i et hjem med alkoholmisbrug, og i dag binder meget af sit selvværd op på præstation, så kan det hjælpe rigtig meget at tale med nogen om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi og håber, at du passer godt på dig selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper