Hej mindhelper
For at sige det som det er, så har jeg et crush på min kollega. Vi har arbejdet sammen de sidste 3 år, og siden første gang jeg lærte hende at kende, har jeg haft et godt øje til hende, men især de sidste par måneder har hun fyldt meget i mine tanker. Jeg har også lagt mærke til at de sidste par måneder, er der noget i hendes kropssprog, der har ændret sig fra før, hendes kropssprog er blevet mere åben og vi snakker også mere sammen. Men mit lille problem er at jeg er meget genert når det gælder kærlighed (blandt andet fordi jeg oplevede meget omsorgssvigt, da jeg var lille) og har heller ikke løst til at ødelægge det forhold vi har til hinanden. Så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fortælle hende hvad jeg føler og om jeg overhovedet skal fortælle hende.

(20 år)
Kære dig
Det kan være både forvirrende og spændende, at have et crush på sin kollega.
Har de mon det på samme måde? Eller vil bare gerne være venner?
Spørgsmål som disse, kan være svære at gå med alene. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når der er meget på spil
Når man rigtig godt kan lide en, som også er en god kollega, så kan det være svært at beslutte, hvilken vej man skal gå.
For ved at fortælle hende, hvordan du har det, risikerer du at miste en god ven og kollega, hvis ikke følelserne er gengældt.
Derfor forstår jeg også godt, hvis du føler der er meget på spil.
Hvo intet vover, intet vinder
Samtidig kan det være noget nær ulideligt at gå og have et crush på nogen i lang tid.
Og når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at du er ved at være der, hvor der skal ske noget.
Derfor ser jeg det også sådan, at du har to muligheder: Enten fortæller du hende det, eller så lader du være.
Og som det gamle ordsprog lyder: Hvo intet vover, intet vinder.
Du er nødt til at risikere venskabet en smule, hvis du vil vinde kærligheden.
Skal du fortælle hende det?
Hvis du tænker at fortælle, hvordan du har det, så kan det være en god ide at overveje fordelene og ulemper ved at fortælle hende det.
En af de bedste måder at gøre det på, er ved at lave en liste over, hvad der taler for og imod.
For selvom du har meget at vinde, kan det også være, at jeres venskab aldrig bliver det samme igen. Og det skal du være klar på.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om, hvordan man tager det svære valg, kan jeg anbefale dig at læse vores artikel: Svært ved at træffe et valg
Her får du 5 gode tips, der kan hjælpe dig med at vælge.
Dyp tåen først
Hvis du ender med at vælge, at du gerne vil fortælle hende det, kan du overveje måden du gør det på.
For selvom det er rart at sige tingene som de er, så kan det nogle gange også være lidt overvældende for den anden part.
Derfor kan det være en god ide, at dyppe tåen først og starte med en aftale udenfor arbejdstiden.
Du kan starte med at spørge, om hun fx kunne have lyst til at drikke en kop kaffe efter arbejde en dag. På den måde kan det give dig et hint om, om hun også gerne vil ses med dig udenfor arbejde eller ej.
Hvis hun ikke har lyst til det, så kan det være et tegn på, at hun ikke er interesseret på samme måde som dig.
Hvad så efter?
Lad os sige, at nu har I været ude og drikke kaffe sammen, og I har det stadig lige så sjovt sammen.
Så kan du efter et par kaffeaftaler spørge hende, om hun vil med på en date, fordi du synes hun er nice.
På den måde kan du signalere, at du er interesseret i mere end bare at være venner.
For selvom du måske tænker de første kaffeaftaler er ligesom en date, kan det godt være, at hun ser dem som en aftale mellem venner.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig svært, at gå med en crush alene. Derfor vil jeg her til sidst, råde dig til at snakke med nogle du kender om hele situationen.
Det kan være en god ven eller en anden god kollega, som også kender hende, eller en helt tredje.
Det vigtigste er bare, at du får vendt det med nogen. For selvom det måske kan være grænseoverskridende eller nervepirrende, så er det ofte sværere at gå med alene.
Og så kan det jo være, at de ved om hun har følelser for dig eller har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
For lige så skønt det er at have et crush på nogen, lige så forvirrende kan det også være. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder kærligheden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper