Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg skal flytte til en anden by i sommerferien inden studiestart. Vi har snakket om at flytte sammen længe nu (på kollegie/kollegielejlighed) – men efterhånden som vi kommer tættere og tættere på, er vi begge begyndt at snakke med vores forældre om det. Hans forældre har det fint med vi flytter sammen, og faktisk synes, at det er en rigtig god ide, men mine forældre holder fast i, at de synes, det er bedst vi bor hver for sig, fordi de er bange for, vi bliver afhængige af hinanden. De siger, at vi allerede er et kedeligt gammelt ægtepar, og at de ikke vil hjælpe mig ’økonomisk’, hvis jeg bare skal lege mor, far og hus med min kæreste…
Både mig og min kæreste er spændte på at flytte sammen, så det er bare mine forældre som holder os tilbage. Vi skal starte på det samme universitet, og jeg synes, at det vil være ret mærkeligt, at bo på det samme kollegie, men ikke på det samme værelse, selvom vi er kærester… men når jeg bruge dette som en argument til mine forældre, så siger de at vi ikke behøver at gøre som alle andre, fordi alle andre er forkerte…

(19 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig svært, når man har noget man gerne vil, men ens forældre ikke støtter op om det. For ens forældre er ofte nogle man stoler på, og måske endda ser op til. Så jeg kan sagtens forstå, at det betyder noget for dig, hvad de tænker.
Du bestemmer selv
Du er over 18 år, og derfor bestemmer du også selv, hvor du vil bo og med hvem. Men selvom du selv bestemmer, kan jeg godt forstå at det betyder noget for dig, om dine forældre støtter dig i det du vil.
Men det er faktisk helt naturligt, at nu ældre man bliver, nu mere vil man også opleve, at man ser anderledes på ting, end ens forældre gør.
Som barn lærer vi rigtig meget af vores forældre, men som vi bliver voksne, finder vi også ud af, at vi ikke nødvendigvis er enige i alt vores forældre synes. Og det er helt naturligt og okay.
Så selvom det er helt okay at det betyder noget, hvad dine forældre synes, så er det også vigtigt at huske på, at det du syntes ikke er forkert, bare fordi dine forældre er uenige.
Kollegier har mange muligheder
Dig og din kæreste skal uanset hvad flytte til sommer. Og jeg kan sagtens forstå, at det giver mening for jer at flytte på samme værelse/lejlighed, hvis I alligevel skal på samme kollegie.
Faktisk så har mange kollegier mulighed for, at man kan bo på par-værelser. Så er lejligheden eller værelset lidt større.
Heldigvis er kollegier i de fleste byer billigere end almindelige lejligheder. Derfor er der også god mulighed for, at I kan prøve det af, og se hvordan det går. Og ikke miste for mange penge, hvis I vælger det er bedst ikke at bo sammen alligevel.
Alle er forskellige
Det er forskelligt fra par til par, hvornår det giver mening og føles rigtigt at flytte sammen. Der er ikke noget tidspunkt, der er mere rigtigt eller forkert, det kommer an på, hvad man har det godt med.
Nogle par flytter sammen hurtigt efter de er blevet kærester, mens andre venter lidt længere tid. Begge dele er helt okay.
Derfor er det vigtige også, at I mærker efter, hvad der er det rette for jer. Hvis I kan mærke, at det føles rigtigt at flytte sammen til sommer ifm. studiestart, så er det helt okay at gøre det.
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med dine venner om det her? Det kan være mega rart at snakke med sine venner om ting der fylder inde i én. Både fordi ens venner kan lytte og støtte en, men også fordi de måske selv kender til det.
Tit kender ens venner én ret godt, og det kan være de har nogle gode råd. Og hvis de selv har prøvet noget lignende, kan det være rart at tale med dem om det.
Det kan være svært når man gerne vil noget, men ens forældre ikke er enige med én. Her er det vigtigt at huske, at man ikke behøver at være enige med dem altid. Det vigtige er, at man mærker efter, hvad det rette er for én selv.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så ønsker jeg jer rigtig meget held og lykke med studiestart og boligsøgning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper