Hej Mindhelper
Jeg er meget usikre på mig selv kan ikke koncetrier mig når jeg spille bold elles nå jeg spiler for sjov det go når er jeg til kamp er jeg ikke mig selv lengere fofedeligt tanke og fødes fuld utilfreds mig selv

(Dreng, 20 år)
Kære dig
Det kan være hammerirriterende at føle, at man ikke kan koncentrere sig når man spiller bold. Eller at man føler sig utilfreds med sig selv.
Derfor er det også rigtig godt, at du skriver.
Det giver mening
Hvis der er noget, som man godt kan lide at lave, så kan man godt have høje forventninger til sig selv.
Og når man så ikke føler sig som sig selv længere, så kan det være rigtig frustrerende.
Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, hvis du bliver irriteret over det.
Er det første gang?
Når jeg læser dit spørgsmål, kommer jeg til at tænke på, om du har oplevet før, at din koncentration forsvinder, og at du bliver meget usikker?
Eller er det helt nyt?
Det er nemlig normalt at have perioder i vores liv, hvor vi bliver mere usikre og har sværere ved at gøre ting, vi ellers plejer at være super gode til.
Og derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er noget i dit liv lige for tiden, som er anderledes end det plejer?
Nogle gange kan det være godt at overveje, for at finde ud af, hvad man kan gøre for at hjælpe sig selv.
Hvis det fx ikke er første gang du oplever det her, er der så noget som tidligere har hjulpet dig til at få det bedre?
Snak med din træner
Jeg tror mit bedste bud til dig er at fortælle din træner om det.
De fleste trænere har prøvet at have spillere, som har problemer med koncentrationen eller bliver usikre på sig selv.
Så ofte kan de hjælpe en med at få det bedre.
Du kan fx sige til din træner:
“Jeg har svært ved at koncentrere mig for tiden, når jeg spiller. Ved du, hvad man kan gøre ved det?”
På den måde fortæller du ham både, hvordan du har det, men du får også spurgt om hjælp
Del det med dine holdkammerater
Noget som også ofte hjælper er at snakke med ens holdkammerater om det.
Det kan være at de også har perioder, hvor de føler sig usikre på sig selv eller har svært ved at koncentrere sig.
Det kan også være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for, at få din koncentration tilbage.
Må du gerne fejle?
Her til sidst, kommer jeg til at tænke på, om du mon stiller for høje krav til dig selv?
For når vi gør det, kan det hurtigt ende med, at vi bliver utilfredse med os selv og får en følelse af, at vi fejler.
Vi mennesker kan nemlig ikke være dygtige hele tiden.
Derfor er det også en umulig opgave, hvis man tænker, at man skal være god hele tiden.
Hvad skal du gøre?
Men det kan godt tage tid at lære at acceptere, at vi har perioder, hvor vi ikke klare det ligeså godt, som vi plejer.
Derfor vil jeg gerne hjælpe dig på vej ved at anbefale dig vores artikel: Perfektionisme – Skal du og alt være perfekt?
Her finder du vores bedste råd til, hvordan du bliver mere tilfreds med dig selv.
For selvom man gerne vil gøre sit bedste hele tiden, så er det vigtigt at give sig selv plads til ikke at være det, en gang imellem.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper