Hej Mindhelper
Jeg føler at ingen rigtig kan lide mig især mine venner. Jeg føler mig også uden for fordi jeg har virkelig strenge forældre og jeg må ikke være sammen med mine venner i fritiden. Det er det samme med mine forældre jeg føler mig heller ikke elsket af dem nogle gange. Og jeg overtænker det hele tiden og det er begyndt at påvirke mig. Hvad kan jeg gøre for at ikke overtænke om jeg føler mig elsket?

(Pige, 14 år)
Kære dig
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at ingen rigtig kan lide én.
Derfor er det også godt, at du skriver herind og deler dine følelser med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Når man ikke føler sig elsket
Alle mennesker har brug for at føle sig elsket. Det er et helt naturligt og et vigtigt behov, vi mennesker har.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du føler, det er begyndt at påvirke dig.
Men sådan skal det helst ikke være. Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Tal med dine venner om det
Et rigtig godt sted at starte, hvis man har det svært, er at tale med sine venner om det.
Derfor tænker jeg også, at du kan prøve at fortælle dine venner, hvordan du har det.
Du kan fx sige til dem: “Hey, jeg går lidt med en følelse af, at ingen rigtig kan lide mig. Har I også prøvet at have det sådan?”
På den måde, får du fortalt dem, hvordan du har det, men også spurgt om de har prøvet at have det sådan.
Det kan være, at de har haft det på samme måde, og har nogle gode råd til, hvordan man stopper med at overtænke på det.
Find ud af, hvornår du føler dig elsket
Et andet godt råd er at finde ud af, hvornår man føler sig elsket.
Det kan være vidt forskelligt fra person til person, hvornår vi føler os elsket.
Nogle har brug for, at det bliver sagt direkte og ofte. Og andre føler sig elsket, når de bruger tid med deres nærmeste venner og bekendt. Og for andre kan det være noget helt tredje.
Hvornår føler du dig mest elsket?
Når du ved det, kan du prøve at opsøge det noget mere.
Du kan også prøve at fortælle det til dine venner. Så kan det være de kan hjælpe dig med at føle dig mere elsket, når du er sammen med dem.
Tal med din lærer
Når man har strenge forældre, og man ikke rigtig ved, hvad man skal gøre, kan det være rart at snakke med en anden voksen om det.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at tale med en af dine lærere om det.
Det er ikke så vigtigt, hvem du taler med af dem, men at det er en, som du stoler på og er tryg ved.
Du kan fx sige til dem: “Jeg føler mig udenfor i klassen, fordi mine forældre ikke lader mig se mine venner i fritiden. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre”.
På den måde får du både fortalt, hvordan du har det, men også spurgt om hjælp.
Hvis du ikke ved, hvordan du skal få spurgt dem, så prøv at læs vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Selvom artiklen er rettet mod forældre, så er rådene stadig gode.
Stop overtænkningen
Du skriver, at du overtænker det hele tiden, og at det er begyndt at påvirke dig.
Det forstår jeg godt.
For når ens tanker bliver ved med at køre rundt hele tiden, så kan det være svært at slappe af. Det kan være rigtig svært, men også drænende i længden.
Derfor vil jeg dig anbefale dig at læse vores artikel: Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe overtænkning.
Her forklarer vi lidt om, hvorfor man overtænker og måske vigtigst af alt: Hvordan man stopper med det.
Kender du GirlTalk?
Her til sidst vil jeg høre, om du nogensinde har hørt om Girltalk?
Hvis ikke, så kan jeg varmt anbefale dig at tjekke deres tilbud ud. Man kan nemlig chatte med dem alle ugens dage.
Hvis du vælger at skrive til dem, møder du hos Girltalk nogle søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger, om det der er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at tale med, hvis man føler sig udenfor og bekymrer sig over, om der er nogen som elsker én.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til det.
Når man føler sig udenfor og overtænker hele tiden, kan det nemlig være svært at finde hoved og hale i det hele.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper