Hej jeg er en teenager pige på 19 år
Lige blevet udredt for mild autisme og derudover har angst og højt stress niveau
Jeg har de sidst 2 mdr været nede i kuldkælderen og trives ikke i gym og føler mig anderledes har dårlig selvtillid og ved ikke hvad jeg følger har det bare dårligt og ved ikke hvordan jeg får det godt er også træt

(19 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er rigtig meget, som påvirker dig lige nu. Det kan jeg godt forstå, er svært at være i.
Det giver god mening
Du skriver at du lige nu føler dig nede i kulkælderen, er stresset og træt. Det giver god mening. For når man har et højt stressniveau, så er det normalt at det påvirker ens humør og energi.
Så kan man føle sig mere ked af det og træt, end man ellers normalt føler sig.
Du er ikke alene
Du skriver, at du lige er blevet udredt for autisme. Samtidig har du en følelse af, at du ikke trives på gymnasiet, og at du føler dig anderledes. Det giver god mening.
Noget flere med autisme nævner er, at de faktisk kan synes det er svært at passe ind og finde ud af, hvordan de skal være i fællesskaber. Så du er bestemt ikke alene med de følelser du går med.
Du kan for eksempel læse spørgsmålet fra en 16-årig pige, der føler sig forkert, fordi hun har autisme og OCD. Eller spørgsmålet fra en 16-årig med autisme, der synes det er svært at tale med andre mennesker.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du taler med nogen om, hvordan du har det?
Når vi har det skidt, så er det vigtigt at vi får talt om det med nogen. Det kan være vores venner, forældre, familie eller en helt tredje.
For det første kan det være rigtig rart ikke at gå med tankerne og følelserne alene, men det kan også være vi kan få noget hjælp.
Jeg tænker derfor på, om du kunne prøve at fortælle dine forældre, hvordan du har det? På den måde har de også lettere ved at hjælpe dig.
Nogle gange kan det være svært, hvordan man skal fortælle andre, at man har det skidt. Men faktisk synes jeg at det brev du har skrevet ind til os, beskriver rigtig godt hvordan du har det.
Så hvis du er i tvivl om, hvordan du kan fortælle dine forældre, hvordan du har det, så kan du vise dem det spørgsmål, du har sendt ind til os.
I vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting, har vi samlet gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Kan du tale med en på skolen?
Du skriver også, at du ikke trives på dit gymnasium. Jeg kommer til at tænke på, om der er en på skolen du kan tale med?
De fleste skoler har en skolepsykolog eller studievejleder. De kan være rigtig rare at tale med, fordi de er uddannede i at tale med unge, og fordi de tit har forslag til, hvordan de kan hjælpe dig.
Hvis ikke du ved, om I har en vejleder på din skole, kan du også altid tage fat i en af dine lærere. Så kan I sammen finde ud af, hvordan du kan få hjælp.
Tag et smut til lægen
Det er helt normalt at have perioder i sit liv, hvor man har det sværere end andre. Men man skal helst ikke gå og have det skidt hele tiden. Hvis det bliver ved sådan, så kan det være en god ide at tage til lægen.
Lægen ved nemlig rigtig meget om, hvilken hjælp man kan få. Ikke bare når man har ondt i kroppen, men også når man er ked af det.
Hvis du synes det er udfordrende at tage til lægen, så husk at du altid må tage nogle med. Det kunne for eksempel være dine forældre.
Har du hørt om Autisme Ungdom?
Når man har det skidt og føler sig anderledes, så kan det være rigtig rart at tale med nogen, som forstår én.
Autisme Ungdom er en organisation for unge med autisme, og de laver også en masse sociale arrangementer flere steder i Danmark.
Her kan man møde andre unge mellem 13-35 år som også har autisme, og ved hvordan det kan være.
Det kan være rigtig svært, når man har det skidt og har svært ved at finde ud af, hvad man skal gøre for at få det bedre. Her er det bedste man kan gøre, at tale med nogen om, hvordan man har det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper