Hej Brevkassen, jeg har simpelhen et problem med min mentalitet om at gøre noget forkert og bryde reglerne. Jeg er afsindigt nervøs og ængsteligt så ofte, når jeg kommer til at gøre noget man ikke må eller bryder nogle regler – store som små, også når det ikke er min intention er gøre noget forkert. Et eksempel er at jeg spørger min veninde: ”må jeg godt vise den her besked til x?”, vedkommende giver mig tilladelse men inde i mit hovede kan jeg overbevise mig selv om at hun ikke gav mig lov, forstår du? Det kan også bare være at jeg overbeviser mig selv om at jeg aktivt sidder og snyder til terminsprøver selvom jeg VED at jeg ikke gør. Jeg ved at det er godt at gå op i at følge reglerne og spørge om tilladelse, men jeg føler den grad jeg tænker over det på, ikke er sundt. Jeg får det så ubehageligt og jeg er næsten besat af det, ikke om at spørge om tilladelse, men om at gøre noget der ikke tilladt og tanken der kommer ”er du nu sikker på at du godt må gøre dette?”. Jeg er besat af tanken om at alting nok skal ramme mig på et tidspunkt og at jeg derfor ofte er beredt på at det hele vælter for mig. Der er bare no way det er godt, in the long run.

(Pige, 19 år)
Kæreste dig,
Det lyder bare ekstremt udmattende at sidde fast i sådan nogle tankestrømme som du beskriver! Jeg er super glad for, du har skrevet til os – for der er heldigvis meget at gøre når tankerne tager over.
Tanker er bare tanker
Du skriver, du oplever at blive nervøs og ængstelig fordi du tænker, om at gør noget forkert… også selvom du ved, du ikke gør noget galt. Det kan være en mærkelig følelse, når der er forskel på hvad du ved og hvad du tænker. Men det er en helt almindelig ting, som mange mennesker kender.
Tanker kan føles som om de er virkelige, og når trælse tanker først får greb om en, så kan de være svære at få kål på igen. Derfor er det super vigtigt at vi ved, at vores tanker netop bare er det: tanker.
Der er nu slet ikke noget usundt i at tænke mange tanker. Faktisk så tænker vi mennesker over 50.000 tanker i døgnet! Så det er heldigt, at vi ikke behøver at måle og veje hver eneste af dem.
Er det godt ‘in the long run’?
Det er i udgangspunktet godt, at du tænker tanker. Det betyder bare at du er en levende, sund og rask person. Men når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at tankerne fylder meget hos dig for tiden.
Sådan nogle perioder har alle mennesker, men du har ret i at lange perioder med overtagende tanker, som kommer igen og igen nok ikke er godt på sigt.
Heldigvis er der en masse hjælpemidler og teknikker, som kan hjælpe dig til at komme i balance med dine tanker.
Vi kan lære at adskille os selv fra vores tanker
Vi har alle sammen brug for at kunne adskille os fra vores tanker, og det kan nogle gange være svært. En af de teknikker som mange har glæde af hedder ‘mindfulness’ – vi har skrevet en artikel med nogle øvelser, som kan være en god start.
Mindfulness handler om at du ser dine tanker som noget, der ikke bestemmer over dig og øver dig i, at være tilstede i dine omgivelser. Der er faktisk lavet mange undersøgelser, som viser at det kan være mega hjælpsomt at praktisere.
Appen ‘Ro’
Vi har også udviklet en app, som hedder ‘Ro’. Den er gratis, og er designet til at hjælpe med at finde lidt indre ro, når man er presset. Der er både vejrtrækningsøvelser og artikler, som kan guide dig til at finde jordforbindelsen igen og komme ud af tankernes greb.
Appen er tilgængelig både til Apple og Android devices.
Del det med nogen
Noget, som kan være et hammer godt våben mod overtænkning er, at sige tankerne højt. Det er ligesom om, når tankerne går fra at være oppe i hovedet til at komme ud af munden, at de mister deres kraft.
Tal med dine veninder, forældre eller lærere om dine oplevelser med de tilbagevendende tanker. Det hjælper ikke at føle, at man går rundt alene med noget, som er ubehageligt.
Som mennesker spiller vores hoveder os af og til nogle puds – og det kan føles totalt mærkeligt… men du skal vide, at du ikke er mere underlig end alle os andre og at du med lidt tid og lidt træning kan komme til at leve i et harmonisk bofællesskab med dine tanker.
Du er sej, at du har skrevet herind! Jeg ønsker dig alverdens gode ting fremover – you’ve got this!
Alt det bedste,
Aske