Hej Mindhelper
I slut oktober fik jeg at vide at en af mine venner havde dræbt sig selv. Det virkede ikke rigtigt. Jeg har selv tænkt over at dræbe mig selv, men jeg ville jo aldrig gøre det, med tanke på min familie og håbet om at det bliver bedre. Det er virkelig tragisk at han havde mistet al håbet for livet og mente at det ikke var værd at blive ved.
Jeg kan ikke lade være med at tro at hvis jeg bare havde gjort mig lidt mere umage på at holde kontakten ville det ikke have sket eller i hvert fald givet ham lidt håb. Jeg vidste han var ensom efter at han havde flyttet væk men jeg vidste ikke at det var så slemt. Selv nu når jeg bare tænker på det føler jeg en trist tomhed som fylder mig. Jeg har endda haft nogle mareridt om det.

(Pige, 15 år)
Kære dig
Det kan være svært at forstå, at en af sine venner har taget livet af sig selv. Det kan virke uvirkeligt og være rigtig ubehageligt at tænke på.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind, så du ikke skal gå med det selv.
Sorg har mange ansigter
For de fleste af os, ville det være enormt svært, hvis vores ven tog livet af dem selv.
Derfor forstår jeg også godt, at det du går igennem lige nu, føles rigtig svært.
Men du skal vide, at selvom det gør ondt, så er det du føler helt normalt. Der er nemlig ikke én rigtig måde at reagere på.
Nogle har brug for at tale om det hele tiden. Nogle bliver enormt vrede. Og andre føler sig tomme indeni.
Alle sammen vidt forskellige måder at reagere på, men fælles for dem alle er, at de er helt normale.
Den måde, der er bedst for dig at reagere på, er den bedste måde for dig.
Når nogen har taget livet af sig selv
Når nogen man holder af, tager livet af sig selv, er det normalt at tænke ting som: “Hvad kunne jeg have gjort anderledes?” eller “Kunne jeg have forhindret det?”
Vi vil så gerne pege fingre af den uretfærdighed der opstår, når nogle vi holder af, forlader livet på den måde.
Og når der ikke er nogle at pege fingre af, så er der jo kun en tilbage at pege fingre af, og det er os.
Det er ikke din skyld
Men derfor er det også rigtig vigtigt for mig at sige: det ikke er din skyld.
Det er det ikke.
Der kan være rigtig mange grunde til, at nogen tager livet af sig selv. Men rigtig sjældent er det fordi deres ven ikke gav dem nok håb eller gjorde sig lidt mere umage med at holde kontakten.
Derfor synes jeg heller ikke, du skal have dårlig samvittighed og tænke på, om du mon kunne have gjort noget anderledes.
Du er ikke alene
Du skriver, at når du tænker på det, så føler du en trist tomhed, som fylder dig.
Sådan tror jeg rigtig mange har det, når de pludselig mister en, som de holder af.
Men du skal vide, at du ikke er alene.
Rigtig mange mennesker mister hvert år en de holder af.
Det kan være en bror, en god veninde eller en forældre. Lige meget hvad, er det enormt svært at finde hoved og hale i.
Derfor kan det en gang imellem være rart at læse om, hvordan andre håndterer deres sorg.
I vores interview med Cecilie fortæller hun, hvor hårdt det var at miste sin mor som 14-årig. Og i vores interview med Mathilde, fortæller hun, hvor hårdt det var at miste sin mor i 7. klasse.
Og hvis du synes det kunne være rart, at læse mere om sorg generelt, så kan jeg varmt anbefale dig Det Nationale Sorgcenters Hvad er sorg? artikel.
Har du hørt om Sorglinjen?
Når man har mistet nogen, man holder af, kan det være rart at snakke med nogen, som også har prøvet at miste.
Det finder du hos Sorglinjen
Hos Sorglinjen møder du både unge og ældre frivillige, som alle har mistet en de holder af. Og som gerne vil lytte og dele deres erfaring med dig.
Du kan ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en sms. Det er helt op til dig.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Snak med dine forældre om det
Det er nemlig rigtig vigtigt at snakke med nogen om det.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at snakke med dine forældre om det.
Det kan nemlig være rigtig rart at få sat ord på den savn og følelse af skyld, som man kan gå med.
Hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe snakken an, så kan jeg anbefale dig at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting
Her finder du gode råd og tips til, hvordan du tager hul på den svære snak.
Hvis du selv har svære tanker
Du skriver, at du også selv har haft tanker om at tage livet af dig selv. Men ville aldrig kunne gøre det, med tanke på din familie og håbet om at få det bedre.
Det er jeg glad for at høre.
Men hvis du en dag oplever, at tankerne kommer tilbage, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte Livslinien
Hos Livslinien møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke om den slags tanker og følelser.
Det er utrolig hårdt at miste nogen, man holder af. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig kan hjælpe dig med at få det bedre. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper