Hej Mindhelper
Min mor og far er ikke sammen og jeg har altid haft et god forhold til min far,men ikke til min mor fordi hun har en masse problemer, når jeg var hos hende ville hun slå og lave trusler mod mig og mine søskende jeg har ikke kontakter til mine brødre fra min mors side og det er find. Men jeg kom fra min mor da jeg var 8 år og vi havde en lille smule kontakt, men det stoppet meget hurtigt og har ikke haft kontakt siden. Når men jeg fik konstateret ptsd da jeg var 12-13 år og har haft professionelt hjælp siden da. Men jeg har prøvet at skrive et brev til min mor, men har ikke fået noget svar og jeg har haft skrevet til min mors søster og hun laver bare undskyldninger når jeg prøver at tale om min mor. Men nu føler jeg mig klar til at mødes med min mor og min far har taget kontakt til min mor men min mor har bare set beskeden og ikke svaret da stod mit navn og at jeg gerne vil havde en samtale med hende og om hun vil. Min far skrev igen til min mor, men ingen svar. Hvad gør jeg nu jeg føler mig valget fra og efterladt, og jeg fra en masse flashbacks fra da jeg var barn. Hvad gøre jeg for at komme videre og hvad gør jeg for at få det bedre.

(15 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Du savner din mor, og vil rigtig gerne snakke med hende. Du har rakt ud forskellige steder, og intet af det har virket. Det kan jeg godt forstå, at du er ramt af. For det gør ondt at føle sig efterladt og valgt fra.
Det er naturligt at ville have kontakt med sine forældre
Når jeg læser dit brev, kan jeg mærke, at det her med din mor er noget, som betyder rigtig meget for dig. Og det kan jeg godt forstå. For det er et helt naturligt behov gerne at ville have kontakt til sine forældre.
Og når det så ikke lykkedes, så kan man godt sidde tilbage med en tung og svær følelse, som gør en ked af det og trist. Og hvordan kommer man videre gennem det?
Det kan jeg godt forstå, er en mega svær situation at stå i.
Det kan være svært, når man ikke vil det samme
Vi kan ikke kontrollere, hvad andre mennesker skal gøre, uanset hvor meget vi gerne vil. Derfor tænker jeg, at det giver rigtig god mening, som du selv skriver, at du finder nogle ting du kan gøre, for at få det bedre.
Der findes ikke nogen klar opskrift på, hvad der præcis vil hjælpe netop dig. Det er nemlig forskelligt fra person til person. Men i mit svar vil jeg forsøge at komme med nogle forslag, som måske kan gøre din vej gennem det svære lidt lettere.
Snak med en voksen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med nogle voksne omkring dig om, at du har prøvet at få kontakt til din mor?
Du nævner nemlig selv, at du sidder tilbage med nogle følelser af at være efterladt og valgt fra. Og det kan være rigtig rart at tale med nogen, når man sidder med de følelser.
Ud fra hvad du skriver, så lyder det til, at din far har været støttende, imens du har prøvet at få kontakt til din mor igen.
Det er jeg glad for at høre. Og jeg synes helt sikkert, du skal blive ved med at tale med din far om det. Det kan nemlig være rigtig rart at have en med på sidelinjen, som kan støtte én.
Nogle gange kan det også være rart, at tale med en voksen som ikke kender de personer det handler om. Det kan nemlig være, de måske kan se situationen lidt anderledes, end man selv kan.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogle andre voksne i dit liv, du kan tale med?
Skoler har ofte en vejleder
Det kan være du allerede har en voksen i tankerne, som du kunne have lyst til at tale med det om. Men hvis ikke, så plejer de fleste skoler faktisk at have en rådgiver ansat, som man kan tale med.
Det kan fx være en skolepsykolog, en sundhedsplejerske eller en uddannelsesvejleder. Hvis du ikke ved præcist, hvordan det er på din skole, så kan du også spørge en af dine lærere.
Det kan også være du har en lærer som du er tryg ved, som du kan tale med det om.
Ellers kan jeg varmt anbefale vores artikel: Guide: Få hjælp på din skole eller uddannelse. I den står der nemlig lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe, når man går gennem svære ting.
Får du stadig hjælp af en professionel?
Du nævner også i dit brev, at du har fået hjælp af en professionel pga. PTSD. Jeg kommer til at tænke på, om du mon stadig taler med en professionel?
Hvis du gør, så tænker jeg, at det kunne være en god ide at snakke med din behandler om det hele med din mor.
Hvis du ikke taler med din behandler mere, kunne det være du kan tale med din far om at starte hos én igen?
Det kunne for eksempel være en psykolog. De ved nemlig rigtig meget om, når man har det svært, og det kan være de kunne hjælpe dig på vej?
Headspace vil altid lytte
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, og altid vil lytte, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en organisation der tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år.
Headspace taler hver uge med rigtig mange unge om svære ting. Og dem der arbejder der er sindssygt søde. Man kan skrive med dem online, men de har faktisk også afdelinger i hele Danmark. Så du kan også tale med en rådgiver i et af deres lokaler.
Du kan kontakte Headspace, og se om der ligger en afdeling tæt på dig, på Headspace.dk.
Det vigtigste er, at du taler med nogen
Du går igennem en svær tid lige nu. Så bliv ved med at tale med din far, så han kan støtte dig. Og sørg for at tale med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Det kan både være på din skole, hos en psykolog, hos Headspace, eller en helt fjerde. Det vigtigste er, at du taler med nogen.
Jeg håber mit svar kan være med til at hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper