Hej Mindhelper
Krig er meget omtalt disse dage og når jeg forsøger at følge med bliver jeg så overvældet og bange – det medføre til ingen søvn om natten og rysten + forøget sanser overfor alle lyde og syn der virker unaturlige. Jeg kan ikke slappe af og fokuserer på min normale hverdag.
Jeg kan ikke finde glæde i de ting der plejer at hjælpe og jeg er så utroligt bange konstant. Jeg har døjet med angst i meget land tid og tror ikke det hjælper min situation overhovedet.
Jeg vil meget gerne følge med, men nyhederne pisker en stemning op der gør mig så utryk hele tiden.
Jeg vil selvfølgelig ikke tvinge et svar ud af jer som jo ikke er i forsvaret eller politiet og kan give en forklaring på vores situation og hvor vi står sikkerheds mæssigt, men jeg vil så gerne hører hvad I tænker jeg kan gøre for at komme på andre tanker? Og hvad I eventuelt kan fortælle om situationen så man hører det fra en anden borger som er voksen.
– hilsen en meget bange 16 årig.

(16 år)
Kære meget bange 16 årig
Det kan være svært ikke at blive bange og overvældet, når verdenssituationen er som den er.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg synes det du skriver, giver rigtig god mening.
Der sker rigtig mange uhyggelige og uforudsigelige ting i verdenen lige nu.
Og hvis man følger med hele tiden og læser nyheder hver dag, kan man nemt komme til at blive bange eller overvældet.
Sådan tror jeg, at der er rigtig mange børn, unge og voksne der har det.
Pisker nyhederne en stemning op?
Du skriver, at du rigtig gerne vil følge med i nyhederne, men at du også synes at de pisker en stemning op, som gør dig utryg hele tiden.
Det kan jeg godt forstå, at du føler.
For det første, så sker der rigtig mange ting i verdenen lige nu. Så derfor er der også rigtig mange nyheder, at følge med i.
For det andet, så kan det godt være rart at vide hvorfor, at det nogle gange føles som om, at nyhederne pisker en stemning op.
Nyhederne har nemlig ikke kun en interesse i, at du får at vide hvad der sker i verdenen, men også at du læser lige netop deres nyheder.
Derfor kan de også ofte finde på, at få nyhederne til at virke lidt mere skræmmende eller farlige, end de nødvendigvis er. For så bliver vi læsere interesseret eller bange, og klikker på dem.
Hvordan kommer man på andre tanker?
Men hvad kan vi så gøre for at komme på andre tanker, nu hvor vi har læst de farlige og skræmmende nyheder?
En rigtig effekt og forholdsvis let løsning er, at lade være med at følge så meget med.
Det kan virke ubehageligt og modsigende ikke at følge med i, hvad der sker rundt omkring i verdenen.
Men hvis du får det så dårligt af at følge med i nyhederne, at du er bange og føler dig utryg hele tiden, så kan det være en god ide at stoppe med at følge med.
For selvom det er rart at være opdateret og følge med, så lyder det ikke til, at det er særlig rart for dig lige nu.
Derfor vil jeg også nu prøve på, at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre i stedet for.
Får du hjælp til din angst?
Først og fremmest vil jeg høre, om du får noget hjælp til din angst?
Angst kan fylde rigtig meget i ens hverdag. Og som du selv skriver, så hjælper det måske heller ikke på din situationen med nyhederne og den stemning de pisker op for tiden.
Derfor håber jeg også du snakker med nogen og får hjælp til din angst.
Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at læse vores artikel om angst eller prøve vores gratis online-forløb om angst. Her får du både en masse viden om hvad angst er, men også hvordan du kan få mere ro i din hverdag.
Har du hørt om Angsttelefonen?
Nogle andre som kan være rigtig gode at snakke med, hvis ens angst fylder meget i hverdagen, er Angsttelefonen
Hos Angsttelefonen møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge om angst.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du synes angsten fylder mere og mere, og godt kunne tænke dig nogle gode råd.
Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Ingen søvn om natten
Du skriver, at du går og er så bange, at du ikke får søvn om natten og ligger og ryster. Det lyder virkelig ubehageligt.
For når man ikke sover om natten, så får ens krop ikke love til at lade op og blive klar til den næste dag. Så har man det dårligt dagen efter, har måske endnu svære ved at falde i søvn og sådan kan det blive ved, i en ond spiral.
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får gjort noget ved dine søvnløse nætter.
En varm anbefaling fra mig er, at du prøver at læse vores artikel: Svært ved at falde i søvn? Få 8 gode råd eller downloade vores Ro-app.
I artiklen finder du en masse viden om, hvorfor man kan have svært ved at sove og hvad man kan gøre for, at falde lettere i søvn. I vores Ro-app finder du en masse gode øvelser og vejrtrækningsteknikker til, at få mere ro på hverdagen og i sidste ende sove bedre om natten.
Appen er gratis og du kan downloade den til Android her og til Apple her.
Snakker du med nogen?
Når man går og er bange hele tiden og føler sig utryg, så er det bedste man kan gøre, at snakke med nogen om det.
Derfor er mit vigtigste råd til dig også, at du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det.
For når man går med noget alene, så har det en tendens til at vokse sig rigtig stort. Og når det gør det, så er der næsten kun en måde, at få det til at fylde mindre: ved at sige det højt.
Du har allerede sagt det højt ved at skrive ind til os. Det skal du have stor ros for!
Men lige så vigtigt det er, at tage det første skridt, lige så vigtigt er det, at blive ved med at gå den rigtige retning. Og en måde at gøre det på, er ved at snakke med dem omkring dig.
Det kan være dine forældre, nogle af dine venner eller en helt tredje. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at du får talt med nogen.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe den svære snak an, så prøv at læse vores artikler: Sådan snakker du med din ven om svære ting eller Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her finder du en masse gode råd til, hvordan du griber snakken an.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, om hele situationen fra en anden voksen, så kan jeg varmt anbefale dig headspace
Hos headspace møder du en masse dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge om det, der fylder.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når alt omtalen om krig, fylder rigtig meget hos dig. Jeg er sikker på, at du ikke er den første, som ringer ind med det.
Du kan chatte med dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være enormt svært at vide, at vide hvad man skal gøre, når nyheder om krig og utryghed i verdenen, fylder i ens hverdag. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber, at du får mere ro i din hverdag.
De bedste hilsner fra en Mindhelper