Hej Mindhelper
Jeg vil dø men ved ikke hvorfor. Mig og en af mine venner har aftalt at vi skal dræbe os selv. Men ved ikke hvordan, jeg vil ikke have at min ven skal dø men vil selv det. Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære du
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu og ikke helt ved, hvorfor.
Derfor skal du også have rigtig stor ros for at skrive herind og række ud efter hjælp. Det kræver mod, og det er det helt rigtige at gøre.
Det kan godt blive bedre
Du skriver, at du gerne vil dø, men at du ikke helt ved, hvorfor.
Ofte når man har tanker om ikke at være her mere, så er det et tegn på, at der er noget som er rigtig svært.
For når noget er rigtig svært, så kan det med ikke at være her mere godt føles som den eneste mulighed.
Men heldigvis er der håb endnu. Du har taget første skridt mod at få det bedre og skrevet ind til os. Det er super sejt.
Du er ikke alene
Selvom det måske godt kan føles sådan, så skal du vide, at du ikke er alene.
Faktisk oplever mange i løbet af deres liv at have tanker om ikke at være her mere. Måske fordi alt føles håbløst. Måske fordi de føler sig trængt helt op i en krog og har svært ved at se ud af det hele. Måske uden at de selv helt forstår hvorfor.
Men selvmord er ikke løsningen.
For selvom alt måske føles svært og uoverskueligt lige nu, så kan man godt få det bedre igen. Der er rigtig mange, som har kæmpet med selvmordstanker, som har fået det godt igen.
En af dem er Clara. I dag har Clara det rigtig godt, men da hun var 11 år gammel, besluttede Clara sig for, at hun ikke havde lyst til at leve mere. En følelse, som blev hængende hos hende i lang tid. Lige indtil hun gjorde en bestemt ting, som ændrede det hele.
Hvis du har lyst til at læse Claras historie, kan du læse vores interview: Jeg havde ikke lyst til at leve. Jeg tænker, at det måske kunne være rart at læse og måske give lidt håb.
Du har taget et flot første skridt
Det er vigtigt for mig at sige, at du har gjort noget rigtig godt ved at skrive herind til os.
For at række ud og bede om hjælp er det første skridt mod at få det bedre. For at dele de svære tanker og følelser med andre er det allerbedste, man kan gøre, hvis man har det svært.
Derfor skal du også have et kæmpe skulderklap og ros her fra.
Men når jeg læser, at dig og din ven har aftalt, at I vil dræbe jer selv, så bliver jeg bekymret for jer. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du fortæller det til nogen omkring dig.
Det kan være en forældre, en lærer på skolen, en af dine bedste forældre eller en helt fjerde, som du er tryg ved. Det vigtigste er bare, at du ikke går med tankerne selv.
Har du hørt om Livslinien?
Det lyder til, at din ven betyder meget for dig, og at du betyder meget for dem.
Så hvis du er bange for, at du og din ven kommer til at tage et valg, som I ikke ønsker, er det vigtigt, at du fortæller det til nogen.
Nogle, som kan være rigtig gode at snakke med, er rådgiverne hos Livslinien. De er nemlig vant til at snakke med folk, som går med tanker om at dræbe sig selv.
Ud over det, er deres rådgivere rigtig søde og dygtige. Derfor sørger de altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er gratis og du kan ringe til dem, sende en mail eller chatte med dem.
Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
Det kan være virkelig svært at gå med tanker om at dræbe sig selv. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar til dig, som har givet dig håb. For du skal vide, at begge jeres liv er værdifulde, og der er hjælp af få.
Du er aldrig alene, og der er mennesker, der gerne vil hjælpe dig igennem det hele. Jeg håber, du passer på dig selv og rækker ud til nogen, der kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper