Hej
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg har haft det ret svært på det sidste.
Der er en dreng på min skole, som jeg bliver meget påvirket af. Nogle gange virker det som om han kan lide mig, og andre gange opfører han sig mærkeligt, og det gør mig virkelig forvirret. Jeg overtænker virkelig meget, og det fylder næsten hele tiden i mit hoved.
Samtidig føler jeg mig også tit holdt udenfor af mine veninder, og det gør mig utryg og usikker. Det fylder også rigtig meget i mit hoved.
Det hele gør, at jeg bliver meget nervøs og usikker på mig selv, og det påvirker mig i min hverdag. Jeg er faktisk begyndt at overveje, om jeg skal droppe ud af efterskole, fordi det hele føles lidt for meget lige nu.
Jeg ved ikke om jeg overanalyserer det hele, men jeg har virkelig brug for at snakke med nogen om det og få hjælp til at forstå mine tanker og følelser.
Overordnet er jeg virkelig følsom og bliver virkelig hurtig ked af det og usikker på mig selv.

(Pige, 16 år)
Kære dig,
Et efterskole år kan være megaovervældende! Man er på en måde social hele tiden, og det kan altså været ret udmattende at navigere i nogle gange… Og med de ting, du fortæller, forstår jeg godt, at du har haft det lidt svært på det seneste. Godt du skriver!
At være social hele tiden
Lige nu lyder det til, at der både er en dreng på din skole, som sender dig nogle forvirrende signaler, og samtidig har du også nogle veninder, som du føler holder dig udenfor.
Dét der med at skulle opfange, og være opmærksom på andres signaler hele tiden kan virkelig gøre, at man bliver træt og begynder at overtænke ting rigtig meget… især hvis man måske, som du selv siger, er en følsom person.
Måske kan man, når man altid skal være opmærksom på andre, komme til at glemme, hvordan man selv har det og hvad man egentlig selv har lyst til. Så er det vigtigt, at man mærker efter i sig selv.
Følsomhed er ikke en dårlig ting
Det lyder til, at der er virkelig mange følelser og tanker, som rumsterer i dig for tiden.
På den ene siden kan jeg virkelig godt forstå, at det kan være rigtig frustrerende, hvis du føler, at dine følelser og tanker fylder for meget i hverdagen.
Og på den anden side synes jeg også, det er virkelig skønt, at du kan mærke dine følelser og er i kontakt med dem. For det at være følsom er bestemt ikke en dårlig ting. I mange tilfælde i livet er det virkelig en superkraft at kunne mærke sine følelser.
Men det lyder også til, at du lige nu føler, at dine følelser er svære at forstå og håndtere. Og som du selv skriver, så kan det være rigtig rart at få lidt hjælp og råd til det.
Hvad vil du gerne selv?
Lige nu bruger du rigtig meget tid på at tænke over, hvad drengen og veninderne fra din skole tænker og gør. Og når vi bruger meget af vores energi på at fokusere på andre, så kan det faktisk være et signal til os selv om, at vi kunne have godt af at mærke lidt ind i os selv i stedet for.
Derfor håber jeg, at du vil være med til et lille tankeeksperiment.
Forestil dig, at uanset hvad du gjorde, tænkte eller sagde, så ville alle i hele verden, både dine veninder, din lærer og din mor sige, “Det kan jeg virkelig godt forstå, det skal du da bare gøre!”. Hvis det skete, hvad ville du så gerne selv?
Ideen med det her tankeeksperiment er, at du kan prøve at mærke mere efter, hvad du egentlig selv har lyst til. I stedet for at prøve at regne ud, hvad alle de andre vil og tænker.
For vi kan ikke styre, hvad andre tænker og gør, men vi kan godt styre, hvad vi selv tænker og gør.
Og nogle gange kan det hjælpe at bruge mere tid på det, end på andre.
Få styr på overtænkningen
Udover at mærke efter, hvad du selv har lyst til og brug for, så er der også flere ting, du kan gøre, for at stoppe med at overtænke for meget.
Vi kan allesammen komme til at overtænke nogle gange. Hvis vi er bekymrede eller usikre kan
tankerne tage over og begynde at køre i ring – det kan være vildt frustrerende!
For nogen virker det at lave vejrtrækningsøvelser, som kan få ens fokus væk fra ens tanker og ned i kroppen, så man kan være til stede i nuet igen. Andre kan godt lide at sætte 30 minutter af om dagen til at bekymre sig i! Det er forskelligt, hvad der virker.
Vi har skrevet en artikel med 8 råd til at stoppe overtænkning, som måske kan hjælpe dig med at finde en teknik, der virker for dig.
Snak med nogen du stoler på
Du er bare megasej, at du allerede ved, du har brug for at tale med nogen om, hvordan du har det! Det er noget af det allerbedste, man kan gøre.
Måske har du en god kontaktlærer eller en anden voksen på efterskolen, som du føler er god at tale med? Det kan også være en i din familie eller en helt tredje, som du stoler på!
Hvis det er svært lige at finde på, hvad du skal sige, så kan du vise den, du vælger at tale med, det brev som du har sendt til os. Her beskriver du nemlig super godt, hvordan du har det, og hvad det er, der fylder i dit hoved for tiden.
Det er altid en god idé, at tale med nogen.
GirlTalk vil tale med dig om alt
Hvis du har brug for at tale med nogen helt andre end dem, som du kender, så kan vi anbefale dig at kontakte GirlTalk. De er hammersøde og dygtige og vil altid tale med dig, også når tingene er svære.
De har en chat som man kan skrive til, og på deres hjemmeside kan man læse om, hvilke problemer andre går igennem. Måske er der noget, som du kan genkende?
Uanset hvad du vælger, skal du vide, at det er sejt at række ud efter noget hjælp og nogle råd, når man har brug for det. Og du er sej, at du har skrevet ind til os!
Vi hepper på dig, og vi håber, at overtænkningen falder mere til ro.
Mange gode tanker fra Aske og Stephanie