Hej mit navn er xxxxxx
Jeg ødelægger mit liv jeg lyver hele tiden uden grund for opmærksomhed ved ikke hvorfor og det æder mig op inde fra ved ikke hvad jeg skal gøre plzz hjælp

(16 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man lyver hele tiden og ikke ved hvorfor.
Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene
Du er ikke alene
Først og fremmest skal du vide, at du bestemt ikke er alene.
Alle mennesker lyver engang imellem. Og det kan der være mange grunde til.
Men det kan selvfølgelig være ubehageligt, hvis man føler at det løber helt løbsk, og at man ikke kan styre det.
Det er du bestemt ikke den eneste eller første der har skrevet til os omkring.
Du kan for eksempel prøve at læse brevkassespørgsmålet: En dårlig vane med at lyve. Eller spørgsmålet: Hvordan kan jeg stoppe med at lyve?
Hvad sker der, når man ofte lyver?
Når man har en dårlig vane med at lyve hele tiden, så har det ofte nogle forskellige konsekvenser.
Det kan betyde at folk omkring dig, får svært ved at stole på dig.
De kan miste tilliden til dig. Og det kan være super frustrerende for dig, hvis du bare gerne vil stoppe med at lyve.
Heldigvis kan det godt blive bedre. Du kan godt øve dig i at stoppe med at lyve og få den tillid tilbage, som folk omkring dig måske har mistet.
Hvad kan du gøre ved det?
Men hvordan kommer man ud af vanen med at lyve, når man først er i det?
Det kan være svært I starten, men du skal vide, at det kan godt blive bedre.
Først og fremmest kan man øve sig på lige at trække vejret og tænke sig om, inden man for eksempel skal svare på et spørgsmål eller vil sige noget til nogen.
Når man lige trækker vejret først, så giver man sig selv tid til at tænke over, hvad man præcist vil sige.
Og nogle gange kan det gøre, at man opdager, at man faktisk ville til at sige noget, der var løgn. Men nogle gange kan man faktisk nå at stoppe sig selv, inden man gør det.
Øvelse gør mester
Det lyder jo meget simpelt, men det kan tage lang tid at lære.
Men nu flere gange man prøver, nu bedre bliver man også til det.
Derfor vil jeg også råde dig til at blive ved med at prøve, også når det er svært.
For som man siger, så gør øvelse mester. Og med tiden vil du formentlig opleve, at du faktisk bliver bedre og bedre til at lade være med at lyve.
Snak med nogen om det
Noget andet, som kan være en rigtig god ting at gøre, er at tale med nogen om det.
Det kan være dine forældre, en af dine venner eller en helt tredje.
Det vigtigste er som sådan ikke hvem du taler med, men at det er en, som du stoler på og er tryg ved.
Du kan fortælle dem, hvor irriterende det er, at du ikke kan stoppe med at lyve. Og at du rigtig godt kunne tænke dig noget hjælp til det, fordi du ikke ved hvad du skal gøre.
For ofte så er det at sige noget højt, første skridt mod at få det bedre.
Sig det højt
Når du har fortalt dem omkring dig, at du rigtig gerne vil stoppe med at lyve, så kan du også få hjælp fra dem til at blive bedre til ikke at lyve.
For, en god måde, at vende sig af med at lyve på er ved at sige det højt, når man kommer til at lyve.
Så hvis du fx fortæller en løgn til dine forældre eller venner, så kan du stoppe samtalen og sige: “Undskyld, men det passer simpelthen ikke, det jeg lige sagde. Jeg kom til at lyve igen.”
På den måde fortæller du dem ikke kun at det var løgn, det du sagde, men også at du er ked af det.
Det bliver lettere for hver gang
Det kan være mega svært I starten, men som jeg skrev tidligere, så gør øvelse mester.
Og jo flere gang du gør det, jo nemmere bliver det måske også at stoppe med at lyve, inden du overhovedet får sagt det højt.
Det kan være rigtig svært at stoppe med at lyve, hvis man først er kommet godt igang. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper