Hej Mindhelper
Jeg har tage en test hos lægen for at se om jeg havde ADHD og kunne relatere til stort set det hele. Jeg blev diagnotiseret med indlæringsproblemer da jeg startede i 0 klasse og da jeg blev 20 gik jeg ind for at læse om hvad det betød og hvad det indeberede og der stod der at de samme symptomer også er de samme som ADHD. Jeg har problemer med hukommelsen, smider oftes mine ting væk og kan ikke finde dem før om nogle dage ind i mellem og jeg gør aldrig et protiekt færdigt og jeg bliver hurtigt frustreret og sur og irriteret over de mindste ting, har ALDRIG kunnet finde ud af matematik eller andre fag med tal for jeg glemmer hvordan de løses kort efter jeg har fundet ud af det og når jeg så læser de noter jeg har skrevet for at huske det, så giver det ingen mening for mig 🙁 jeg er også ret følsom begynder oftes at græde hvis jeg diskotere med folk der står mig nær fordi jeg er bange for udfaldet 🙁 og overtænker også hele tiden og stresser ret nemt og kan slet ikke have rod i mit hjem 🙁 er der rodet er alt uoverstigeligt for mig.
Hvad forslår du jeg gør for min læge henviste mig bare til psykolog
Mvh C

(23 år)
Kære C
Det lyder til at der er rigtig meget, som fylder hos dig lige nu. Rigtig meget, som du ikke skal gå med alene.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det med ADHD
Du skriver, at du tog en test hos lægen for at se om du havde ADHD og at du kunne relatere til stort set det hele.Og når man oplever sådan noget, kan jeg godt forstå, at man bliver i tvivl om, der så er noget om snakken.
Desværre kan jeg ikke fortælle dig om du har ADHD eller ej. Det skal der sidde en speciallæge sammen med dig fysisk og finde ud af ved hjælp af nogle forskellige test.
Men det lyder til, at du godt kan genkende mange af symptomerne på ADHD og derfor har en mistanke om, at der er noget som driller dig i din hverdag.
Og når der er noget, som driller en, i ens hverdag, kan det være en rigtig god ide, at få noget hjælp. Så hvis du vælger at bruge din henvisning til psykolog, så ville det være en god ide at fortælle psykologen om din ADHD-mistanke.
Psykologer ved nemlig rigtig meget om ADHD og andre diagnoser. Og selv hvis det ikke er ADHD, kan det ofte være rigtig rart at snakke med psykologer om det, der er svært.
Sammen med sin psykolog kan man også finde ud af, hvad der kunne være godt for en at prøve at gøre, for at få det bedre.
Når man glemmer hele tiden
Det kan være rigtig irriterende at føle, at man har problemer med hukommelsen og hele tiden smider ting væk. Det kan være enormt frustrerende, men heldigvis kan det godt blive bedre.
For rigtig mange af os oplever, at være enormt glemsomme eller have problemer med hukommelsen i perioder.
Det kan være fordi vi er stressede, ikke har sovet nok eller noget helt tredje som spiller en rolle.
Men det er helst ikke noget, som skal blive ved i alt for lang tid. Så hvis du føler at det ikke bliver bedre, kan det være en god ide at smutte en tur forbi lægen. Hvis du ikke ved hvad du skal sige, kan du vise dem dit brev til os. Her forklarer du det rigtig fint.
Når man nemt bliver stresset
Noget som også kan påvirke ens hukommelse rigtig meget er stress. Derfor er det også helt normalt fx, at glemme aftaler eller ikke huske hvor man har lagt sine ting, hvis man går og føler sig stresset.
Nogle mennesker bliver lettere stressede end andre. Det betyder ikke, at der er noget galt med en.
Men hvis man let bliver stresset, kan det være rart at tænke over, hvordan man undgår at blive for meget stress i ens hverdag.
Det kan for eksempel være, at man ikke går i gang med for mange ting på én gang. Eller at man ikke har alt for mange aftaler på en uge. Fordi hvis man har for mange bolde i luften på en gang, så kan det hurtigt blive svært at gribe dem alle igen.
Mindfulness kan være din bedste ven
En anden måde man kan dæmpe sit stressniveau på, er ved at dyrke mindfulness. Mindfulness hjælper nemlig på stress og giver ro i hovedet, hvis man synes negative tanker og bekymringer fylder for meget i hverdagen.
Hvis du har lyst til at læse mere om mindfulness og hvorfor det hjælper, kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Få ro på med vores mindfulness-øvelser.
Hvis du prøver øvelserne, og du synes de hjælper, vil jeg også lige tippe dig om vores Online Mindfulness-forløb. Her lærer du en masse gode teknikker til at få mere ro i hverdagen.
Det med at være følsom
Du skriver også, at du er rigtig følsom, og ofte begynder at græde, hvis du diskuterer med folk, der står dig nær.
Når man tit overtænker og bliver let stresset, kan det være rigtig uoverskueligt at diskutere med andre. Bølgerne kan gå højt, og man kan måske komme til at sige noget, man ikke rigtig mente.
Efter det, kan man godt komme til at sidde tilbage med tanker som “hvad hvis de aldrig snakker til mig igen” eller “hvad nu hvis de hader mig nu”. Tanker som alle sammen kan komme til, at gøre en endnu mere stresset eller ked af det.
Her er det vigtigt at huske, at tanker er tanker.
Og her er det vigtigt at huske på, at selvom man tænker alle mulige ting, om sig selv og andre, så betyder det ikke, at det er sandheden. Og bare fordi man får tanken, er det ikke nødvendigvis sådan det er i virkeligheden.
Hvis du vil snakke med nogle andre
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen om dine tanker eller stadig synes det er svært ikke at overtænke, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være svært at vide hvad man skal gøre, når man føler sig stresset, overtænker og mistænker, at man måske har ADHD. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper