Hej Brevkassen,
Jeg har gennem flere år altid bøvler utroligt meget med selvværd, selvtillid, søvn, selvopfattelse, ond tankemylder… ja alt i den dur, så stopper bare listen her – i har nok fanget budskabet:)
Jeg har aldrig samlet mig modet til at snakke med nogen eller be om hjælp, da jeg altid har nedgraderet mine følelser og forsøgt at skjule det sårbare overfor alle omkring mig, da jeg desværre så det som en tabu og rent psykisk/fysisk ikke har kunnet få et eneste ord ud af min mund. (jeg ved det lyder meget dumt)
Jeg har med årene genfundet en stor glæde i mit liv og forsøgt fokus på alt det gode. Jeg har skubbet dårlige relationer væk og har nu kun gode venner og en fantastisk kæreste. Jeg har været så stolt de sidste 2 år over endelig at være kommet på den rigtige side, hvor tankemylder kun har fyldt få nætter. Ligeledes forsvandt mine søvnproblemer, da jeg mødte min kæreste, som trak alt det dårlige ud af hovedet på mig og gav mit hoved ro om natten.
Jeg bor med min kæreste nu. Desværre er det hele ved at krybe tilbage, og jeg er bange for at det skal gå ud over mit forhold og min proces.
Hvorfor sker dette igen…?
Er problemet stort nok til hjælp?

(20 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du de seneste år virkelig har udviklet dig og har fået nogle rigtig gode relationer ind i dit liv. Men nu kan du mærke, at der er nogle ting som igen er begyndt at fylde, og hvad skal du gøre ved det?
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, for der er heldigvis meget, du kan gøre.
En god tid
Det lyder til, at du har gjort dig en masse gode tanker og arbejdet meget med dig selv.
Du har sorteret de dårlige relationer fra og fokuserer nu kun på dine gode venner og din fantastiske kæreste.
Det er virkelig godt og super sejt gjort. Det skal du have stor ros for.
De gode ting er her ofte for at blive
Men nu hvor du endelig er ved at komme på den rigtige side, kan du mærke, at de gamle tanker og bekymringer er begyndt at krybe lidt tilbage.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver nervøs. For nu hvor du har det så godt, hvorfor begynder det så pludselig at komme tilbage igen?
Du skal vide, at det er helt normalt. Mange oplever, at selvom de får det bedre og får mindre tankemylder og bekymringer, så kan det alligevel svinge i perioder.
Nogle perioder er der stort set ikke noget, og nogle perioder er præget af mere tankemylder og bekymringer.
Det betyder ikke, at hele korthuset falder fuldstændig sammen, og at det man har arbejdet for, pludselig slet ikke virker mere.
For alle mennesker har gode og mindre gode perioder. Men her er det vigtigt at huske på, at det er netop dét; en periode. Det bliver altså ikke ved for evigt.
Er problemet stort nok?
Du spørger også, om dit problem er stort nok til at få hjælp.
Hvis man føler man har brug for hjælp, så har man brug for hjælp.
Problemer er ikke ligesom højde og vægt. Man kan ikke måle problemer og så beslutte, hvornår de er store nok til at man skal have hjælp.
Og så er det også vigtigt at huske på, at nogle gange kan det faktisk være rigtig godt at søge hjælp, inden ens problemer bliver større.
Altså at gøre det som en form for forebyggelse. For eksempel kan det være rart at lære strategier til at håndtere tankemylder og bekymringer.
Det kan man for eksempel få hjælp til og råd til hos en psykolog, terapeut, vejleder eller noget lignende.
Her hos Mindhelper har vi også et mindfulness-forløb. Mindfulness har man fundet ud af faktisk hjælper rigtig meget, når man netop har tankemylder, bekymringer eller har svært ved at sove.
Så det kan jeg varmt anbefale dig at prøve!
Hvad kan du ellers gøre?
Tit når man bøvler med tankemylder og bekymringer, så kan det også have noget at gøre med ens selvværd. Du skriver også selv, at det er noget du tidligere har bøvlet med.
Men der findes vildt mange gode ting man kan gøre for sig selv for at styrke sit selvværd. Og tit når man styrker sit selvværd, så vil man også opleve, at ens bekymringer og tankemylder bliver mindre.
Du kan prøve at læse vores artikel: Lavt selvværd? 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. I den kommer vi med konkrete forslag til, hvad du kan prøve at gøre mere af, for at styrke dit selvværd.
Tal med dem omkring dig
En af tingene vi blandt andet foreslår i artiklen, er at tale med nogen om, hvordan du har det. Du nævner selv, at det er noget du tidligere har haft svært ved. Og det kan jeg sagtens forstå.
For det kan være mega svært at tale med andre om, hvordan vi har det. Det kan være vi er bange for, at de ikke helt forstår os, eller at vi måske overdriver. Men her er det mega vigtigt at huske, at vores følelser altid er okay, uanset hvad de er.
Og de gode mennesker vi har omkring os, vil os oftest det bedste og ønsker at hjælpe os, især hvis der er noget vi bøvler med.
Så derfor vil jeg virkelig opfordre dig til at fortælle nogen, hvad du går og føler og tænker. Det kunne for eksempel være din kæreste eller dine forældre.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kommer vi med vores bedste råd til, hvordan du kan gribe det an.
Headspace er eksperter i rådgivning
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg virkelig varmt anbefale Headspace
Headspace er en organisation som hver dag hjælper unge, som har brug for nogen at snakke med.
Det er fuldstændigt gratis og rådgiverne er dygtige og uddannede. Og så tilbyder de både hjælp online og fysisk. De har nemlig både en chat, men de har faktisk også lokaler i de større byer i Danmark.
Så der er rig mulighed for at få hjælp på den måde, der passer dig bedst.
Det kan være mega svært, når man egentlig har det rigtig godt, men der så begynder at dukke nogle gamle tanker og følelser frem igen. Så er det vigtigt, at man får talt med nogen om, hvordan man har det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv og helende energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper